Miten erottaa, johtuuko väsymys liian vähästä vai liian paljosta treenaamisesta?
Niin. Olen 30-vuotias nainen. Opiskellessa pystyin helposti treenaamaan kuusikin kertaa viikossa (aerobista ja rankkaa salia).
Nyt teen pitkää päivää istumatöissä (matkoineen 10,5h/pvä) ja treenaan vain 2-3x vkossa. Yöunet jää toisinaan 5h:n, välillä nukun "jopa" 7h. Tunnen oloni kuitenkin välillä niin väsyneeksi, että jätän treenut välistä.
Nyt heräsin vapaapäivän aamuna aivan poikki. Nukuin vain 7h, koska mies vahingossa herätti. Jalkoja särkee, mieli on maassa ja olin ajatellut treenata tänään. Edellisen kerran treenasin sunnuntaina, ja silti olo on tällainen.
En osaa erottaa, johtuuko tämä apatia ja särkyily siitä, etten liiku tarpeeksi vai siitä, ett liikun liikaa.
Työ on kuitenkin fyysisesti kevyttä, eikä minulla ole lapsia. Miten voi olla niin usein niin väsynyt? Mitä nämä säryt ovat?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Nukut liian vähän ja sinulla on pitkät työpäivät. Entä jos liikkuisit vähän kevyemmin viikolla ja viikonlopuksi ajoittaisit rankimmat treenit? Voi olla, että liikkumattomuus tuo väsymystä, mutta myös huonot yöunet. Itse treenaan arkena vain noin 1-2 kertaa ja lauantaina ja sunnuntaina vähän enemmän....
Kiitos. Voisi olla hyvä idea.
Ap
Samoilla linjoilla kuin edellisenkin neuvojan kanssa, mutta sellaisen vinkin voisin vielä antaa jota kannattaa yrittää. Mikäli mahdollista, niin mene liikkumaan suoraan töistä. Näin liikkuminen on ns. heti pois alta ja voit loppuillan antaa aikaa itsellesi rauhoittua ja näin ehkä nukkumaan meneminenkin on helpompaa.
Ei liian vähä treenaaminen mitään väsytä. Itse en treenaa koskaan eikä väsytä ;) Mutta unettomuus ja työstressi kyllä väsyttävät, treenasipa tai ei.
Pystytkö tekemään seisoen työtäsi? Istumatyö on pahinta mitä ihmisellä voi olla. Pitäisi ainakin joka puolen tunnin kuluttua kävellä ja venytellä. Lisäksi olet nyt vanhempi kuin ennen. Ihmisen kunto ei parane vanhetessa. Nuku enemmän. Tarkkaile ruokavaliotasi. Vitamiinisi? Rauta? Käy otattamassa verikoneet. Jos et halua työnantajan tietävän niin pieni verenkuva maksaa alle satasen yksityisellä labrassa ja et varmaan tarvitse edes lähetettä.
Liian vähästä treenaamisesta väsynyt palautuu unella, liiasta taas ei muuten kuin pidemmällä levolla. Stressi aiheuttaa nyt tuollaista väsymystä, ja olisi ehkä hyvä kokeilla vain kevyttä liikuntaa ja pitkiä yöunia hetken aikaa.
Itse olen ainaki tuhottoman väsynyt jos joudun joskus istumaan liian pitkään (esim. nyt kävin 8h koulutuksessa) ja siitä kun lähtee salille niin alkaa vasta kroppa heräämään ja mieli piristymään. Istumatyö ei vaan ole kaikkia varten...
Liika treenaaminen vaikuttaa nukkumiseen. Ei siis saa kunnolla nukuttua. Treenin vaikutus tulee vasta levossa, eli se on yhtä tärkeää kuin treenikin.
Nukut liian vähän ja sinulla on pitkät työpäivät. Entä jos liikkuisit vähän kevyemmin viikolla ja viikonlopuksi ajoittaisit rankimmat treenit? Voi olla, että liikkumattomuus tuo väsymystä, mutta myös huonot yöunet. Itse treenaan arkena vain noin 1-2 kertaa ja lauantaina ja sunnuntaina vähän enemmän....