Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2209)
Talvi on ihan kiva jos on varaa ostaa talvivaatteita :)
Etätöitä tehdessäni ihailen ikkunasta ulkona putoilevia lumihiutaleita. Naapuri on aurahommissa ja pyydän käymään kahvilla. Turisemme hetken kuulumisia uunin lämmössä.
Sytytän kynttilöitä ja lisään puita takkaan ja jatkan töitäni. Lounasaikaan käyn koiran kanssa nauttimassa ulkoilmasta.
Itkettääkö hellehulluja? Te nauroitte 5kk ja halusitte oikeasti jopa yli +30c päiviä.
Nyt viilenee, nyt tulee tulta saatana. KÄRSIKÄÄ.
Talvihan on hienoa aikaa. Sitä oikein odottaa. Toki kaikki vuodenajat ovat ihania. 🤩
Nyt tulee syksy ja se on talven lähestymisen merkki. Ahdistaako?
Onneksi epätodennäköistä tulla kaksi kylmää talvea peräkkäin.Toivottavasti on nollakeliloskaa.
Joka tykkää talvesta on vieraantunut suomen kauniista ja lämpimästäkesästä.
Oletko koskaan kuullut että ihmiset ovat erilaisia??? Jos sinä tykkäät paukkupakkasista, niin miksi luulet että ne jotka ei tykkää on omalaatuisia ja ihmeellisiä??? Ei se että sinä tykkäät talvesta okeuta sinua haukkumaan heitä jotka ei talvesta tykkää. Sinusta vain sinun tapasi on oikea ja sinun asiat, jos muut tekee erilailla, he ovat lähes vammaisia.
Jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on, ei tarvii olla sinunlainen, ollakseen normaali.
Minä en ole sanonut kellekkään koskaan että olet omituinen kun et tykkää helteistä.. se on kaikkien oikeus tykätä mistä haluaa. Vihaa monia asioita, mutten koskaan moiti heitä jotka eivät vihaa sitä mitä minä.
Helpottaa sinunkin mielenterveyttä, kun annat kaikkien olla sitä mitä ne haluaa, ja tykätä siitä mistä tykkää.
Talvi on kaikista kauhein vuodenaika, en ulkoile jos ei ole pakko lähtä, vihaan lunta. Hellettä rakastan saisi aina olla kesä ja huippuhelteet. lunta ei tarvi suomeen ollenkaan.
näillä sähkönhinnoilla ei yksinkertaisesti ole varaa nauttia talvesta.....
Oletko ap itse ihan kartalla asian suhteen. Monelle talvi on jopa painajainen, mikäli se on runsasluminen, välillä leutoa vesikeliä, sitten taas pakkasia. Kadut muuttuvat hengenvaarallisiksi liikkua. Oletan, että he joiden talvi kuluu neljän seinän sisällä ei näe talven ihanuutta samasta ikkunasta mitä sinä. Kaupunkioloissa asiat ovat monimutkaisempia, se ihanuus puuttuu mitä sitten Suomen luonnonläheisillä alueilla on. Odotan talveakin, mutta pitkä vähä-sateeton, lumeton syksy on yksi parhaista vuodenajoista, mun kaltaiselle hyttyskammoiselle ;) Hyttysistä + muista vitsauksista huolimatta odotan kesää ja luonnon puhkeamista kesäiseen vehreyteen. Kaikki vuodenajat ovat meille tuttuja, vaikkei kaikista vaiheista kaikki tykkää, niin eihän se ole mitenkään ap aloituksen vastaista vaan aivan luonnollista mieltymysten ilmaisua. Kukapa nyt tykkää lumen/jäiden sulamisen aiheutuvista tulvista ym. kurakeleistä, ei siinä ole mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Talvi on ihan kiva jos on varaa ostaa talvivaatteita :)
Tai maksaa kämppänsä lämmitys
Tai, jos ei tarvitse välttämättä mennä ulos ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
näillä sähkönhinnoilla ei yksinkertaisesti ole varaa nauttia talvesta.....
Arvaapa vaan mitä sähkö maksaa, kun pakkasta on 25 astetta?
Nautiskele siinä sitten kynttilän valosta
Siinähän sitten ihmettelet :D. Onpahan jotain sisältöä elämässä.
Pitää paikkansa,että talvesta saa energiaa, tuulienergiaa, talvella tuulee enemmän kuin kesällä. Kesällä saa kuitenkin paljon enemmän aurikoenergiaa kuin talvella, paistaahan aurinko korkeammalta kesäisin. Jonkun av-tohtoriputkessa olevan tutkijaplantun tulisikin nyt tehdä tutkimus, kummasta saa enemmän energiaa, talvesta vaiko kesästä?
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa,että talvesta saa energiaa, tuulienergiaa, talvella tuulee enemmän kuin kesällä. Kesällä saa kuitenkin paljon enemmän aurikoenergiaa kuin talvella, paistaahan aurinko korkeammalta kesäisin. Jonkun av-tohtoriputkessa olevan tutkijaplantun tulisikin nyt tehdä tutkimus, kummasta saa enemmän energiaa, talvesta vaiko kesästä?
Paukkupakkasilla ei tuule, eikä talvella edes päivä paista. Et ole suomalainen, jos et näin yksinkertaista asiaa tiedä
Haistappa ap paaska, pitkä ja pahanhajuinen...
Mun talvi aamu muutama vuosi sitten... Pakkasta -15 C, aamu kuudelta bussi pysäkillä, vaihto, toisella työmaalle.
0700 alkaen teet rakennustöitä, pari taukoa, 1530 kotiin päin, se mainitsemasi sininen hetki jäi näkemättä, kun ei telinepressun läpi tuommoisiä näy, mutta onneksi on yhtä pimeää kuin töihin tullessa. Bussiin ja yksi vaihto, olen kotona 1630, mikro-ateria, pari- kolme tuntia hereillä ja nukkumaan, toistetaan viisi kertaa viikossa. Shampanjat ja paljut aika kaukana normi arjesta. Sun ei varmaan tarvi huolehtia kodinhoidosta, kaupassakäynneistä yms metatyöstä.. jotka kuuluu normi-ihmisen arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mun talvi aamu muutama vuosi sitten... Pakkasta -15 C, aamu kuudelta bussi pysäkillä, vaihto, toisella työmaalle.
0700 alkaen teet rakennustöitä, pari taukoa, 1530 kotiin päin, se mainitsemasi sininen hetki jäi näkemättä, kun ei telinepressun läpi tuommoisiä näy, mutta onneksi on yhtä pimeää kuin töihin tullessa. Bussiin ja yksi vaihto, olen kotona 1630, mikro-ateria, pari- kolme tuntia hereillä ja nukkumaan, toistetaan viisi kertaa viikossa. Shampanjat ja paljut aika kaukana normi arjesta. Sun ei varmaan tarvi huolehtia kodinhoidosta, kaupassakäynneistä yms metatyöstä.. jotka kuuluu normi-ihmisen arkeen.
Ja sekö on talven vika, että et ole luonut itsellesi elintasoa, joka mahdollistaa talvesta nauttimisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sekö on talven vika, että et ole luonut itsellesi elintasoa, joka mahdollistaa talvesta nauttimisen?
Jos elintasoni riittäisi, en olisi Suomessa puoleen vuoteen, alkaen marraskuusta, ei ole talven vika.
M58
Koko ikäni pääkaupunkiseudulla asuneena voin sanoa, että talvessa ei ole 95%sti mitään hyvää ainakaan täällä etelä-Suomessa.
Eri juttu tietysti, jos tykkää vesi- ja räntäsateesta ja jäisistä jalkakäytävistä sekä pyöräteistä.
1. kertaa tänä syksynä tunsin viileän raikkaan henkäyksen iholla, kun olin tänään kävelemässä - ja se tuntui mahtavalta. Vihdoinkin! Tervetuloa syksy ja talvi! 🍁