Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)

Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista
25.01.2017 |

En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Olisipa talvi aina! :)

On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O

Kommentit (2248)

Vierailija
1021/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauttisin kovasti talvesta, jos pystyisin olemaan pakkasella ulkona. Astma pilaa ilon minulta talviulkoilusta. Hiihtäminen, luistelu, potkukelkkailu, pulkkailu, vaeltaminen, nuotiolla istuminen - kaikki ihanaa ja minulta mahdotonta, koska tuota ei voi hengittämättä harrastaa. Terveellle Ap:lle tällainen ei juolahtanut mieleen.

Astma ei ole estänyt minua harrastamasta mainitsemiasi asioita. Astmojakin on tosin erilaisia.

Yleensä astmaisen keuhkot eivät kestä kovaa pakkasta. Itsellä raja menee jossain 5 - 6 pakkasasteen kohdalla. Sen jälkeen alkaa keuhkoissa pistää. Lääkärikin on varoittanut, ettei pakkasella kannata harrastaa mitään sellaista liikuntaa, jossa hengästyy.

Vierailija
1022/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marras-joulukuu on vuoden parasta aikaa.

Ne kuukaudet voisin nukkua talviunta mielelläni, jos vain voisin. Lokakuusta voisi hypätä suoraan tammi-helmikuulle, jäisi kaikki jouluhässäkätkin välistä ja heräisi tilanteeseen, että päivä alkaa jo pidentyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeys saa minut eloon. Valoisa vuodenaika ahdistaa.

Vierailija
1024/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä niiiiin vieraantunut luonnosta, ja vielä sanon itseäni suomalaiseksi.

Minkä takia INHOAN suomen talvea.

Auringon valoa on liian vähän. Kun auringon noususta auringon laskuun on alle 12h alkaa se vaikuttamaan mun mieleen ja jaksamiseen negatiivisesti. 

Kun päivä lämpötila laskee alle 15 asteen palelen jatkuvasti. Puhumattakaan kun on miinus asteita. Kylmällä ei huvita lähteä ulos tai tehdä mitään erikoista.

Kylmyys ja pimeys on sellainen yhdistelmä, että ei huvita tehdä mitään. Ulos lähteminen vaatii melkoista kerrospuketumista. Minua ahdistaa pukea paljon vaatteita. Rakastan sitä kun pelkät shortsit, keveyt lenkkarit ja t-paita riittää ja voi vain helposti heilahtaa ulos.

Talvella pitää laittaa raskaat talvikengät, paksut sukat, pitkät alushousut, kovilla pakkasilla kahdet, talvihousut, monta paksua paitaa, talvitakki, pipo, hanskat ym ym ym. Inhoan tätä niin paljon. Tulee todella ahdistunut olo pelkästä ajatuksesta. Ajallisestikkin kestää todella pitkää tämä pukeutumis rutiini, ja sitten tietysti kun ei muista mihin on jättänyt ne SAAATAN#AN hanskat ja raivoaa eteisessä hikeä valuen kaikki nuo SAAATAN#N varusteet niskassa ja yrittää löytää niitä hanskoja.

Autolla ajaminen on talvella tylsää. Tiet koko ajan jäässä tai lumessa tai jossain muussa loskapask#ssa. Ei voi hurjastella ja saa pelätä kuka kohta ajaa persuksiin ja liikenne muutenkin hidastuu ja jäykistyy kun ajetaan sitten niin varman päälle varovasti että! 

Sitten se lumen luominen. Muistan aika elävästi viimen talvelta sen kun sai luoda lunta 30min aamulla että pääsi parkkipaikalta ulos. Kiitos ei kiinnosta. Ja sama juttu sitten töistä tullessa, että sai auton yöksi siihen omaan parkkipaikkaan. Ja sama homma pihalla. 

Visuaasesti myös talvi ahdistaa. Kun kaikki vihreä kuolee, okei syksy on vielä ihan kivan näköinen, mutta sitten kun kaikki muuttuu harmaaksi, niin se on kauheaa. Lumen tuleminen vähän näkymää kaunistaa, mutta itse asun etelä-suomessa ja täällä pysyvä lumi alkaa olla jo harvinaista. Eli harmaa-loska-paska on se perus asetus, johon sitten joskus saa pienen jakson sitä aitoa-vanhanajan suomi-postikorttimaisemaa.

Pyöräily on yksi mun harrastuksista mikä ei onnistu multa talvella ja mikään hiihto tai vastaava ei kiinnosta sitten yhtään.

Vierailija
1025/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihmiset tulevat katsomaan pohjolan talvea " , niin , nimenomaan pohjolan talvea , mutku asia on nii et suurin osa meistä ei asu pohjolassa, me asutaan etelässä missä suurin osa talvesta on p*ska loska talvee ilman mitää "glamouria" . 

Vierailija
1026/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvesta pitää osaa nauttia. Siinä se salaisuus.

Joo-o. Heikosta ääreisverenkierrosta kärsivällä on nauttimista, kun sormet ja varpaat valkoisena ja tunnottomana tarpoo töihin lumessa ja pakkasessa, vaikka olisi minkälainen naparetkivarustus päällä. Edes sähkölämmitteiset hanskat eivät paljoa auta.

Talvesta nauttiminen jäi alakouluun. Sen jälkeen pimeä, kylmä, räntäsateinen vuodenaika lähinnä ketuttaa ja sitä ei jaksa romantisoida. Se vaan ei ole kaikille.

Samoin me sydänvaivoja ja kroonista keuhkoastmaa sairastavat... Itselläni on näiden lisäksi vielä reumaattista särkyä ja iskiasvaivoja, jotka pahenevat talvella.

Tosi "nautinnollista"!

Vierailija
1027/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumi ja jää tekee maisemasta kuin betonilähiön. Onhan se kiva kun katselee sitä kolminkertaisen lasin takaa toti kädessä mutta muuten TYLSÄÄ

Vierailija
1028/2248 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauttisin kovasti talvesta, jos pystyisin olemaan pakkasella ulkona. Astma pilaa ilon minulta talviulkoilusta. Hiihtäminen, luistelu, potkukelkkailu, pulkkailu, vaeltaminen, nuotiolla istuminen - kaikki ihanaa ja minulta mahdotonta, koska tuota ei voi hengittämättä harrastaa. Terveellle Ap:lle tällainen ei juolahtanut mieleen.

Astma ei ole estänyt minua harrastamasta mainitsemiasi asioita. Astmojakin on tosin erilaisia.

Sinulla on käynyt todella hyvin. Minulla ulkoilun raja on +5 astetta. Jos olen viileämmässä, seuraavina päivinä keuhkot niin täynnä limaa, että kovin vaikeaa olla ja hengittää.

Vierailija
1029/2248 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani talvivihaajat ovat kaikki sellaisia, jotka ovat ahmineet itselleen ylipainoa kannettavaksi. Lojuvat talvella kaikki päivät sisällä ja sitten voivottelevat talvikilojaan. Kuulemma makeaa tekee mieli ja väsyttää.

Vierailija
1030/2248 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Pohjois-karjalan korvessa, yhdessä Suomen lumisimmisya paikoista. Lunta on talvesta riippuen 80-120cm. Lisäksi se alkaa Joulukuusta, ja kestää toukokuulle. Ei se mitään energiaa tuo, vaan vie. Joka kerta kun avaan ulko-oven pitää lakaisya portaat lumesta. Välillä on kausia, jolloin teen lumitöitä joka päivä viikon kaksi. Kaikki katot pitää tyhjentää lumesta, ja keksiä mihin helkkariin laitan alas työnnetyn lumen.

Meillä alkaa pahimmillaan hämärtämään klo 14. Klo 15 on pimeää. Toki lumi valaisee, jos sattuu kuu paistamaan. Ulos kun lähtee, on aina kylmä. Ihan sama miten pukeutuu. Liian vähän vaatetta, on kylmä. Liikaa vaatetta, niin tulee hiki, ja sitä myötä kylmä. Ja on kaikki goretexit, ja tekniset alusvaayteet. Joka toinen päivä lämmitän leivinuunia, joka syö aikaa muulta semmoset kolme neljä tuntia.Ensin tietysti olen tehnyt talven puut kesällä.

Meillä on Siperianhuskyja, jotka on vetoharrastusta varten hommattu, jotta talvella olisi jotain mukavaakin tekemistä. Näille sitten pitää kantaa vettä kymmeniä litroja päivässä, kun vesi jäätyy pakkasessa, varsinkin yli 20 asteen pakkasessa. Eli ilmeisesti en ole Suomalainen

Vierailija
1031/2248 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tulipalopakkasista. Ne ovat kauniiita.

Vierailija
1032/2248 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan jo talvea.

Vierailija
1033/2248 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä odotan jo talvea.

Minä myös. En ole lainkaan kesäihminen.

Vierailija
1034/2248 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä odotan jo talvea.

Minä myös. En ole lainkaan kesäihminen.

Minä tykkään kaikista vuodenajoista.

Vierailija
1035/2248 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pk-seudulla asuneena huomasin kuinka vähän siellä ihmiset viettävät aikaa ulkona, kun on talvi. Bussilla tai junalla oven edestä ostarin lämpöön maleksimaan.

Vierailija
1036/2248 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pk-seudulla asuneena huomasin kuinka vähän siellä ihmiset viettävät aikaa ulkona, kun on talvi. Bussilla tai junalla oven edestä ostarin lämpöön maleksimaan.

Jos vain on lunta ja pakkasta, ainakin Espoossa näkee paljon hiihtäjiä ja luistelijoita. Tai ainakin minä olen nähnyt, kun olen käynyt talvi-iltoina lenkillä. Olisipa jo talvi!

Vierailija
1037/2248 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kaikista vuodenajoista. Pidän siis myös talvesta paljon. Erityisesti siitä, kun on kunnolla pakkasta ja lisäksi lunta. Harmi vain, että täällä etelässä lunta on vähän, ja siksi haaveilenkin pohjoiseen muutosta. Olisi ihana vaikka hiihtää suoraan kotiovelta! Kun ostin itselleni hyvät talvivaatteet ja -asusteet, niin en ole enää kärsinyt kylmyydestä. Eli lopulta kyse on vain pukeutumisesta oikein. Pimeällä on myös tunnelmallista. Voi olla hyvällä omallatunnolla kotona ja poltella vaikkapa kynttilöitä ja tehdä käsitöitä tai lukea. Vaikka nautin myös kunnon helteistä ja Suomen kesästä, niin kesällä monesti ahdistaa, kun on niin paljon tehtävää ja tulee fiilis, että nyt sitten pitäisi nauttia tästä lyhyestä kesästä ja olla ulkona ja tehdä kaikkea. Syksy ja talvi antaa luvan ottaa rauhallisesti ja vaikkapa nukkua paljon.

Vierailija
1038/2248 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu piristää talvisinkin. Tähtitaivas ja täysikuu on upeaa!

Vierailija
1039/2248 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan ulkona vietettiin paljon enemmän aikaa myös talvisin. Monet valokuvat vielä 70 luvulta ovat loka-marraskuun ensilumilta.

Vierailija
1040/2248 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tykkään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme