Sosiaalityöntekijäksi opiskelu
Olisin kiinnostunut opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi yliopistossa ja nyt kysyisin asiasta tietäviltä, että kuinka nopeasti on mahdollista valmistua? Joka paikassa lukee, että opiskeluaika on n. viisi vuotta, mutta jos on oikein tehokas, onnistuuko kolmessa tai neljässä vuodessa? Ja piti vielä kysyä, että onko opiskelu kuinka itsenäistä vai vaatiiko paljon läsnäoloa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaankin voit valmistua nopeammin, mutta jos sulla on töihin kiire, niin tee ensin kandi valmiiksi ja tee sitten sijaisuuksia ja keikkaa maisteriopintojen ohella. Kandina olet pätevä sijaiseksi ja sijaisista on pulaa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että opinnoista saa enemmän irti, kun on käytännön työkokemusta alalta.
Missä on perheiden etu? Kun siellä huostaanotoissa yms. häärää epäoätevät hosujat?
Sosiaalityötä tehdään muuallakin kuin kunnalla tai lastensuojelussa. Sijaiseksi pätevät eivät tee huostaanottoja.
Mutta muutoin olen kanssasi samaa mieltä siitä, että olisi hyvä jos sosiaalityötä saisivat tehdä vain maisterit. Mutta silloin ei olisi tarpeeksi tekijöitä,mikä myös on uhka asiakkaan oikeusturvalle.Ne sijaiset nimenomaan tekevät ne pohjatyöt huostaanotoille. Ainakin Helsingissä se ns pätevä on vain kumileimasin, joka sitten leimaa nimiinsä nämä sijaisten työt.
Koko ap:n asenne on järkyttävä. Ja samaten aika monen täällä vastaneen sosiaalityöntekijän. Perheistä viis, minä, minä, minä.
En nyt ihan ymmärrä miten se opiskelutahti vaikuttaa mihinkään? Jos pystyy ja haluaa opiskella tutkinnon nopeammin, ei siinä mitään pahaa ole. Vai tuleeko lääketieteellisestäki huonoja minä, minä, minä lääkäreitä jos tekevät tutkintonsa nopeasti? Vai ovatko vain sos.tt. näitä minä, minä, minä?
Kuten jo aikaisemmin sanottu kannattaa kysyä muualta tästä. Monet tuon tutkinnon käyneet ovat töissä myös muualla kuin sos.toimistoissa.
Jos juoksee tutkinnon läpi kieli vyön alla, eipä siinä mitään syväanalyyseja ehdi tehdä tai miettiä mitään.
Ja kyllä, kyllä, myös nimenomaan terveydenhuollossa on näitä juosten kusseita joka portaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaankin voit valmistua nopeammin, mutta jos sulla on töihin kiire, niin tee ensin kandi valmiiksi ja tee sitten sijaisuuksia ja keikkaa maisteriopintojen ohella. Kandina olet pätevä sijaiseksi ja sijaisista on pulaa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että opinnoista saa enemmän irti, kun on käytännön työkokemusta alalta.
Missä on perheiden etu? Kun siellä huostaanotoissa yms. häärää epäoätevät hosujat?
Sosiaalityötä tehdään muuallakin kuin kunnalla tai lastensuojelussa. Sijaiseksi pätevät eivät tee huostaanottoja.
Mutta muutoin olen kanssasi samaa mieltä siitä, että olisi hyvä jos sosiaalityötä saisivat tehdä vain maisterit. Mutta silloin ei olisi tarpeeksi tekijöitä,mikä myös on uhka asiakkaan oikeusturvalle.Ne sijaiset nimenomaan tekevät ne pohjatyöt huostaanotoille. Ainakin Helsingissä se ns pätevä on vain kumileimasin, joka sitten leimaa nimiinsä nämä sijaisten työt.
Koko ap:n asenne on järkyttävä. Ja samaten aika monen täällä vastaneen sosiaalityöntekijän. Perheistä viis, minä, minä, minä.
En nyt ihan ymmärrä miten se opiskelutahti vaikuttaa mihinkään? Jos pystyy ja haluaa opiskella tutkinnon nopeammin, ei siinä mitään pahaa ole. Vai tuleeko lääketieteellisestäki huonoja minä, minä, minä lääkäreitä jos tekevät tutkintonsa nopeasti? Vai ovatko vain sos.tt. näitä minä, minä, minä?
Kuten jo aikaisemmin sanottu kannattaa kysyä muualta tästä. Monet tuon tutkinnon käyneet ovat töissä myös muualla kuin sos.toimistoissa.
Ja juu, niin on. Esimerkiksi adoptioasioita hoitamassa. Ja laatu on mitä on. Pelankin voisi räjäyttää.
4 vuodessa on ihan mahdollista, mutta vaatii kyllä aika paljon. Ensimmäisenä vuonna on vähemmän läsnäolopakkoa (yhteiset opinnot ja perusopinnot) kuin esim. toisena vuonna, kun on paljon käytännön kursseja. Nämäkin kurssit ovat kuitenkin melko työläitä. Valinnaisia kursseja täytyy ainakin täällä Tampereella olla paljon, joten jos haluaa jotain tiettyjä kokonaisuuksia tehdä, ei välttämättä ehdi, koska joitain kursseja on tosiaan se kerran vuodessa (ja pitäisi ymmärtää ilmoittautua näihin esim. 1. vuoden syksyllä).
Osa tekee tutkintoa kuitenkin lähinnä etäopintoina ja työn/perheen ohessa, eli ei ole mahdotonta, mutta en myöskään tiedä saako itseopiskelusta niin paljoa ja millaiset aikataulut heillä ovat. Paljon vaikuttaa myös se, että onko yliopisto-opiskelu tuttua vai ei, koska akateemiseen tyyliin oppiminen vie aikansa.
Ihanku se läsnäolo tekis kenestäkään parempaa opiskelijaa. Poislukien kurssit, joilla opetellaan jotain konkreettista tekemistä. Kuka tahansa osaa lukea ja etsiä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanku se läsnäolo tekis kenestäkään parempaa opiskelijaa. Poislukien kurssit, joilla opetellaan jotain konkreettista tekemistä. Kuka tahansa osaa lukea ja etsiä tietoa.
No kyllä ryhmätyöt ja ihan jo luennot auttaa sisäistämään paremmin. Joku kympin tyttö väärällä asenteella itsekseen pänttää liukuhihnalta? Kuraa siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ryhmätyöt ja ihan jo luennot auttaa sisäistämään paremmin. Joku kympin tyttö väärällä asenteella itsekseen pänttää liukuhihnalta? Kuraa siitä tulee.
Et oo tainu akateemisesta vapaudesta kuullu? Eipä niillä luennolla monikaan istu ellei pakko ole ja hyviä numeroita ovat saaneet.
Ensin valitetaan, että nuoret valmistuvat liian hitaasti ja opiskelut kestää. Kun joku olisi tekemässä tutkinnon nopeammin, niin sanotaan että kuraa tulee plaplaa.
@24: Mitä on akateeminen tyyli? Kymmenen vuotta yliopistossa, enkö ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tainu akateemisesta vapaudesta kuullu? Eipä niillä luennolla monikaan istu ellei pakko ole ja hyviä numeroita ovat saaneet.
Ensin valitetaan, että nuoret valmistuvat liian hitaasti ja opiskelut kestää. Kun joku olisi tekemässä tutkinnon nopeammin, niin sanotaan että kuraa tulee plaplaa.
Olen kuullut, tuplamaisteri olen.
On aloja ja on aloja. Sellaisilla aloill joissa palvellaan ihmisiä, pitää hallita ihmisten kanssa toimiminen. Inhimillisyys. Ja siihen ei hosuminen ja yksin pänttääminen ole paras tapa. Hyvä luennoitsijakin voi avata silmiä ymmärtämään ihan eti tavalla. Saati se että oikeasti joutuu esim ryhmätöissä heittäytymään ja kauas omalta mukavuusalueelta.
Mitä ihmeen opiskeluja tarvitaan rahojen jakamisessa ammattipummeille ja ma-tuille? Homma jonka jokainen autoa ajamaan kykenevä oppii päivässä tai kahdessa.
Tälläisiin tehtäviin pitäisi valita vain mamukriittisiä ja sossupummit tuomitsevia normikansalaisia jotka eivät pelkää asiakkaitaan kuten nämä tsuvakki/viherkomukat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on YTM tutkinto alla ja selvitin tuota ja mullakin menisi ainakin se kaksi vuotta, olettaen että olisin tehnyt avoimessa perusopinnot valmiiksi. Ja mä siis saisin hyväksiluettua aika paljon aiempia opintoja ja hakisin siis suoraan maisteriohjelmaan.
Silti, läsnäolopakkoa olisi paljon ja tosiaan aktiivista täysipäiväistä työtä olisi se pari vuotta. Eli en lähtisi siitä olettamuksesta että tuon koko tutkinnon mitenkään nopeasti tekaisee. Itse luovuin ajatuksesta, koska opiskelut olisivat olleet eri paikkakunnalla ja miehen työt, lasten koulut ja kaverit on täällä nykyisellä. Ja sosiaalityöntekijän työ on todella raskasta, muutama kaveri sitä tekee ja siihen pitää kyllä olla kutsumus että sitä jaksaa tehdä.
Miten sä tuon laskit? Itsekin olen selvittänyt asiaa, enkä selviäisi opinnoista alle kolmen vuoden millään, vaikka kanditutkinto ja sosiaalityön perusopinnot on alla. Kuitenkin aineopinnot ja varmaan kanditutkielma on pakko tehdä ja sitten syventävät 120 op, joista ei juuri pysty hyväksilukuja saamaan. Yleisopinnot ja itse kanditutkinnon voi hyväksilukea, eli sivuaineita ei tarvitse enää suorittaa.
Sossuvirkailijaksi tullaan pukeutumalla ja asenteilla. Mallit löytää unelmaväen tilaisuuksista. Jokaisen maalaistytön unelma-ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan jos sossuksi haluat.. Raskas työ ja pieni palkka
Työn vaativuuteen nähden palkka on erittäin korkea. Liikevaihdon lisääminen ja tuottavuuden kasvattaminen eivät kuulu toimenkuvaan vaan ainoastaan tuottavaa työtä tekevien verokertymien jakaminen "hyvänä ihmisenä" omille lemmikeille.
Vastenmielistä jengiä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan jos sossuksi haluat.. Raskas työ ja pieni palkka
Työn vaativuuteen nähden palkka on erittäin korkea. Liikevaihdon lisääminen ja tuottavuuden kasvattaminen eivät kuulu toimenkuvaan vaan ainoastaan tuottavaa työtä tekevien verokertymien jakaminen "hyvänä ihmisenä" omille lemmikeille.
Et selkeästi tiedä mistä puhut. Tuloksen tekeminen on läsnä myös sossun työssä. Lisäksi joutuvat aikamoisen henkisen paineen alaiseksi, kun joutuvat asioimaan kaikenlaisten hullujen kanssa. Juuri eilen luin sossusta, jota asiakas oli vainonnut kolme vuotta. Tuonut jopa savupommin tämän työpaikalle. Lahdessa joku vuosi sitten asiakas tuli kirveen kanssa tapaamaan sossua. Siinä sulle helppo ja kevyt sisätyö.
Vierailija kirjoitti:
@24: Mitä on akateeminen tyyli? Kymmenen vuotta yliopistossa, enkö ymmärrä.
Tieteellinen kirjoittaminen, tieteellisen tekstin lukeminen, tiedonhaku, oman ajankäytön hallinta jne. Mielestäni yliopistossa opiskelu on hyvin erilaista verrattuna toisen asteen opintoihin, menee siis aikaa oppia kuviot vrt. henkilöön, jolla on tutkinto alla ja tietää nämä kuviot.
Minäkin olen kiinnostunut hakemaan sosiaalityötä opiskelemaan. Taustalla sairaanhoitajan koulutus, saakohan Amk-opinnoista mitään hyväksilukuja?
Opiskelen sossuksi, takana nuorena tehty FM toiselta alalta. Sain noin puolet tutkinnosta hyväksiluettua vanhaa pohjaa käyttäen, joten näillä näkymin valmistun reilussa kahdessa vuodessa. AMK tutkinnoista hyväksiluetaan tavanomaisesti perusopinnot.
Kannattaa miettiä tarkkaan mihin ryhtyy. Just oli hesarissa juttua yhdestä sossusta jota oli vainottu ja uhkailtu asiakkaan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tarkkaan mihin ryhtyy. Just oli hesarissa juttua yhdestä sossusta jota oli vainottu ja uhkailtu asiakkaan toimesta.
Yleisempää on kyllä se, että esim lastensuojelussa sossu alkaa vainota asiakasta.
Millä aloilla on parempi työllisyys?