Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi olla näin uusavuton.. auttakaa!

Vierailija
16.03.2006 |

pikkuiseni alkaa kohta maistelemaan jo liharuokia. Millaista lihaa ostan? jonkun klöntinkö ja laitan sen kiehumaan. kauanko lihaa täytyy kiehuttaa, , mistä sen tietää milloin se on kypsää? olen aina aikaisemmin paistanut paistinpannulla, mutta vauvalle kai olisi terveellisempää keittää? saako kaikista kaupoista sellaista lihaa joka ei ole marinoitua/maustettua?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääset helpommalla!

ja on takuulla turvallista.

Vierailija
2/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa maustamattomana! Ja jos kanaa ostat, suosittelen filepaloja. Keittelet ja sitten halkaiset palan, katsot onko kypsä..maista vaikka itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä annoksia ja pakastat niitä. Helppo sitten sulatella pikku annoksia.

Vierailija
4/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

palastelin lihan vähän pienemmäksi ja keitin sipulin+laakerinlehden kanssa. Kyllä sen sitten näkee milloin liha kypsää kun se alkaa olemaan sellainen että murenee... ja myöhemmin heittelin sekaan paprikaa ja teis mitä kaikkia suolattomia mausteita mitä vaan keksin.

Vierailija
5/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paista kunnon voissa.

Vierailija
6/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkoin lihan pieneksi (filee lihat kypsyynopeimmin) ja keitin mureaksi, välillä kokeilin kypsyyttä halkaisemalla jonkun palan. Kerralla keitin aina lihat ja pakastin minigrip-pusseissa. Kalaa myös keitin ( kypsyy tosi nopeasti. Lohesta saa ruodot hyvin pois + lisäksi keitin seitä.

Vierailija
7/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä mitään pelkkää lihaa syötä.

Vierailija
8/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua neuvoi asiassa terveydenhoitajamme aikoinaan.. :)

Hän neuvoi menemään lihatiskille ja pyytämään jauhamaan oikein hyvää possun tai naudan lihaa jauhelihaksi. Oliskohan se sitten ollut tuota sisäfilettä, hitsi kun en enää meinaa muistaa.

Sitten kotona keitin jauhelihan kattilassa pienessä vesimäärässä. Ja pakastin jääpalarasioihin. Sitten oli kätevää ottaa pakastimesta aina yksi pala kerrallaan ja sekoittaa se itsetehtyyn juures-kasvissoseeseen (perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa..)

Tee ihmeessä itse ruokia, jos vaan jaksat. On paljon paremman makuista ja ravintoarvokin parempi. Vaikka ihan turvallisia nuo purkkisafkatkin on.

Vierailija
9/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä jonkinlainen määrä riippuen siitä haluatko vaikka pakkaseen sitä valmiiksi tehtynä.

Kippaa jauhelihakökkö kattilaan, lisää vettä siten että suurinpiirtein peittyy. Vähempikin määrä kai riittää, mutta itse laitan vähän reilummin vettä, ettei pala pohjaan niin helposti jos vähän unhtuu (4 alle 4v.lasta :) )

Jauhelihaa kannattaa vähän tökkiä pienemmäksi paloiksi mutta ei pakko.

Anna kiehua niin kauan, että liha on ruskeaa ts. ei punaista, raakaa lihaa missään. Keitinvesi muuttuu myös tuolloin kirkkaaksi kun liha on kypsää.

Kaada ylimääräinen keitinvesi pois kun on kypsää. Osa kannattaa kaataa mukiin talteen jos nimittäin soseutat ja tulee liian kuivaa. Voi sitten tuolla lihaliemellä vähän koostumusta kosteuttaa.

Kätevästi saa pienelle lapselle sopivia ruokalusikallisen annoksia kun soseuttaa (tai laittaa ihan keitinkoostumuksessaan) jääpala rasiaan ja pakastaa. On siitä sitten helppoa ottaa päivän annokset jääkaappiin sulamaan tai sulattaa vain silloin kun on tarvetta.

Vierailija
10/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kolme vuotta sitten neuvolasta Valion ruokakirjan, jossa oli kaikki asiat vauvan ruokaan totuttelemisesta + hyviä ruokaohjeita.

Vierailija
11/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen mukana tuli sellainen opus, kun imeväisikäisen lapsen ruoka. Siitä löytyy hyviä, helppoja ohjeita vauvanruokiin. Jos et ottanut äitiyspakkausta kysäiseppäs neuvolasta, josko niillä olisi tuota kirjaa antaa sinulle.

Niin tosiaan ei minusta noissa purkkiruoissa ole mitään pahaa. Pääasia, että lapsi monipuolista ja terveellistä ruokaa.

Vierailija
12/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen " joku neumero" että itse keitin kalan korvikkeessa... kysyin ihan silloin " uusavtuttomana" valmistajalta, että miksi ei saa keittää... mutta selvisi, että se vain vähentää niitä ravintoaineita, joten ei sen ihmeemmäksi mene... mutta tuli sitten kalakeitto helposti samoin ns. kastike...

Vierailija
13/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten. Mukaan perunaa, porkkanaa ym.

Sitten soseutat esim. sauvasekoittimella. Pakastat rasioihin, pieniin tietty, että ei tule liian suurta annosta kerralla.

Vierailija
14/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sen sitten näkee, koska liha on kypsää. Sitten keität perunaa, porkkanaa, yms ja soseutat ne kaikki tehosekoittimessa.

Niin me teimme esikoiselle! En suosittele mitään purkkiruokia!

Teen isomman satsin tota kotiruokaa ja pistät pieniin minigrip pusseihin ja pakastat sen. Helppoa, kätevää ja edullista! :)

Vierailija
15/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo melkein varma että saan kommenttia, että miten noin uusavuton on osannut edes lapsen tehdä.. ::)) mukavaa porukkaa täällä!

ap

ps. sen verran kuitenkin tajuan itsekkin, etten missään voissa ala lapsen ruokia paistamaan :)

Vierailija
16/16 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvallasi on taipumusta allergioihin, niin sitten onkin hankala selvitä että mikä se siellä purkkiruoassa sen allergian aiheuttaa, liha vai joku kasvis. Helpompaa on lisätä vauvan ruokaan yksi uusi aine kerrallaan, jolloin heti osaa epäillä mitä pitää karttaa, jos jotain tulee. Purkkiruuat on mainioita matkoilla ja tosi tosi kiireessä, mutta voiko oikeasti mikään, mitä on säilötty pari kuukautta purkissa, olla hyvää ruokaa??? Ainakin itse suhtaudun niihin kritiikillä.

Sitäpaitsi lihasoseiden ym. valmistaminen ei ole ollenkaan vaikeaa eikä aikaavievää ja tulee paljon halvemmaksi kuin kaupan purkit. Itse ostin esim. 300 gr kuutioitua naudanpaistia tai muuta vastaavaa hyvää lihaa, keitin kypsäksi (keitinveteen voi laittaa yrttimausteita kuten basilikaa ja oreganoa ja sipulia, jos vauva on jo maistanut) ja pistin soseeksi sauvasekoittimella. Mössön sitten pakastin jääpalakuutioina.

Missään nimessä et paista lihaa, ei vauvan vatsa sellaista vielä sulata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi