Laborantin työ
Haluaisin kuulla kokemuksia laborantin työstä alan työntekijöiltä.
Olen aikuinen ammatinvaihtaja ja minun pitäisi löytää työ, joka olisi säännöllistä päivätyötä ja mahdollisimman vähän stressaavaa. Toivoisin työn olevan kuitenkin jossain määrin mielekästäkin, jotta päivät kuluisivat nopeasti. Olen ihmisystävällinen introvertti ja pidän rutiineista. Mielikuvissani laborantin työ vastaa kuvailujani, mutta onko todellisuus jotain muuta?
Kommentit (11)
Teollisuuden laboratorio ehkä. Analyysilaboratorio ei sovi sinulle.
Laboratoriohoitajilla on töitä. Laboranteilla vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Laboratoriohoitajilla on töitä. Laboranteilla vähemmän.
Laboratoriohoitajien työssä voi olla paljon näytteenottoa. Vaikka yksi asiakaskontakti on lyhyt, niin koko päivän tehtynä päivästä toiseen se on väsyttävää ja toistavaa. Laboratoriotyö on tietty lopulta toistavaa, mutta jos analyysipuolta ei saa tehdä ollenkaan, niin katoaa se vähäinenkin ajatustyön mahdollisuus. :(
Vierailija kirjoitti:
Teollisuuden laboratorio ehkä. Analyysilaboratorio ei sovi sinulle.
Miksi analyysilaboratorio ei sovi? Jostain luin, että teollisuuden laborantit tekevät vuorotyötä, joka valitettavasti on poissuljettu vaihtoehto. :(
t.ap
Laboratorioihoitajia/bioanalyytikoita on paljon tutkimustyössä, jossa ei ole ollenkaan näytteenottoa.
t.eläkeellä ko. työstä
sopii ehkä ap:lle
Kauheesti jäi kyllä nyt vaivaamaan, että miksi analyysilaboratorio ei sovi... :-D
ap
Laborantin työ on hyvä ponnahduslauta työ-ja oikeusministeriksi, eli mahdollisuutesi ovat monet.
Laborantteja on pistetty pois yrityksistä kovalla tahdilla, en suosittele. Laborantin työ on myös todella stressaavaa, 1000 ja yks asiaa mitä pitää olla päässä. Koulussa maalataan ruusuinen kuva laborantista joka tekee yhtä analyysia näytteestä vaikka todellisuudessa voit tehdä 10-15 eri analyysia päivässä sadoista tai jopa tuhansista näytteistä. Työ vaatii erittäin paljon stressinsietokykyä ja palkkaus on lähihoitajien tasoa jos ei huonompi(huom. en mollaa lähihoitajia). Jätä laborantin haaveet ja ota joku toinen ala.
13 vuoden kokemus laborantin töistä kirjoitti:
Laborantteja on pistetty pois yrityksistä kovalla tahdilla, en suosittele. Laborantin työ on myös todella stressaavaa, 1000 ja yks asiaa mitä pitää olla päässä. Koulussa maalataan ruusuinen kuva laborantista joka tekee yhtä analyysia näytteestä vaikka todellisuudessa voit tehdä 10-15 eri analyysia päivässä sadoista tai jopa tuhansista näytteistä. Työ vaatii erittäin paljon stressinsietokykyä ja palkkaus on lähihoitajien tasoa jos ei huonompi(huom. en mollaa lähihoitajia). Jätä laborantin haaveet ja ota joku toinen ala.
Onko kokemuksesi pks-seudalta? Täällä käsittääkseni enemmän työpaikkoja varsinkin Helsingissä koulutetuille laboranteille. Työllisyys tasapainossa täällä, muualla liikaa hakijoita alalle
Työ on ihan mukavaa ja sai puuhailla itsekseen, mutta ei laboranteille oikein töitä ole. Ole ollut pitkiin aikoihin. Yliopistolla olin aikoinaan töissä.
- entinen laborantti