Asiaa iensairaudesta! (parodontiitti)
Haluaisin nostaa tämän aiheen nyt esiin luettuani tästä Ilta-Sanomista. Kerron omaa taustaa:
Olen 35v perusterve nainen. Alta parikymppisenä sairastin anoreksian sekä ahmimishäiriöstä kärsin sen jälkeen muutaman vuoden. Näitä ennen hampaani olivat kunnossa. Luulen että nuo yhdessä kuitenkin tekivät tuhoa suulleni ja hampaat alkoivat reikiintymään todella vauhdilla. Täytyi poistaa kaksi hammasta ja paikata useampi. Näiden lisäksi minulle tuli yhteen takahampaaseen juurihoito ja siihen samalle alueelle oli kehittynyt ientasku eli parodontiitti. Tämä parodontiitti asia vaivaa minua todella paljon ensinnäkin syystä, että sitä ei ole hammaslääkäri ottanut koskaan todesta. Olen käynyt silloin nuorempana julkisella pääsääntöisesti, mutta myös yksityisillä, ja aina on ollut vain toteamus, että tuossahan on parodontiitti mutta muuten on ohitettu.
Olen sittemmin käynyt vuoden välein puhdituttamassa hampaat, mutta tämä parodontiitti vaivaa mieltäni. Ikenessä on usein jomotusta ja tunne että siellä on jotain ylimääräistä. Suuhygienistit eivät myöskään koskaan ole ottaneet kantaa kun tästä koitan kysellä.
Miksi ihmeessä tätä ei hoideta Suomessa ? Kyseisellä suun sairaudellahan on merkittävät riskit.
Kommentit (4)
Viisaudenhampaat kannattaa useimmiten poistattaa. Alaviisureissa on noita ongelmia.
Varmaan kokevat sulla olevan suunhoitotottumuksien olevan sen verran hyvällä mallilla, etteivät usko paron leviävän muualle hampaistoon? Ja "ylimäärän tunne" voisi olla varmaan hammaskiveä. Jos ientasku on liian syvä, suuhygienisti ei saa poistaa hammaskiveä sieltä vaan tarvitaan parodontologia.
Vierailija kirjoitti:
Viisaudenhampaat kannattaa useimmiten poistattaa. Alaviisureissa on noita ongelmia.
Totta. Mulla tuo ei ole viisaudenhampaassa, kunpa olisikin. Tämän parodontiittikohdan viereinen hammas on poistettu, ettei ihan helpolla tee mieli poistattaa tätäkin.
-ap
Up