Tuntuu kuin iholla vilistäisi pieniä ötököitä öisin - voiko johtua atooppisesta ihottumasta?
Vai enkö vieläkään ole päässyt eroon syyhystä?
Eli siis, poikaystävä toi reissulta tuliaisena syyhyn. Meillä kummallakin se kuitenkin aiheutti niin vahvan ihoreaktion, että diagnosoitiin aluksi väärin, märkäruveksi. Antibioottikuurin jälkeen iho parani, kutina jatkui. Lääkärin mukaan oli normaalia, käskivät odottelemaan. Vaan kutina tottakai vain paheni ja kun vihdoin uudestaan tutkittiin, selvisi, että kyseessä olikin syyhy. Tässä vaiheessa olimme kai jo olleet niin pitkään tämän kanssa, ettei rasvaus poistanut vaivaa. Sitä lääkettä meille ei myöskään tarjottu, vaan rasvailu toistettiin 2 x 2. Sen jälkeen sain sen tabletin, mutta edelleen kutina palasi... Marraskuussa tein rasvauksen todella tarkasti kolme kertaa, viikon välein. Hävitin lähes kaikki tekstiilit, lähdin evakkoon kotoani, jne.
Nykyään tuntuu ainoastaan, että öisin vilistäisi pieniä syyhypunkkeja iholla. Peukalon viereen ilmestyy silloin tällöin muutama käytävän näköinen näppylä, samalle paikalle kuin ennenkin.
Ongelma on se, ettei lääkäri usko, ettei syyhy olisi lähtenyt, sillä elävää punkkia on vaikea paikantaa. Itse olen varma, että syyhy on edelleen, lähinnä tuosta öisestä iholla juoksentelusta sekä noista käsiin ilmestyvistä käytävistä päätellen. Eli: voiko tuollainen kutina johtua atooppisesta ihosta? Tätä on siis vain myöhään illalla ja öisin.
Kommentit (6)
Nää on niin sottuja viinakärpäsiä. Kun maksa on kovilla se ei jaksa poistaan kaikkia kuona-aineita ja ne mee sitten iholle.
Vierailija kirjoitti:
Nää on niin sottuja viinakärpäsiä. Kun maksa on kovilla se ei jaksa poistaan kaikkia kuona-aineita ja ne mee sitten iholle.
Nyt meni hieman ohi, mutta jos tarkoitat, että vaiva voisi johtua alkoholin käytöstä, niin en käytä alkoholia lainkaan. :) -ap
En osaa sanoa atooppisen ihon oireista, olin tulossa ehdottamaan syyhyä. Noiden näppylöiden perusteella kuulostaisi, että voisi olla edelleen syyhy, mutta jos ihottumaa ei enää ole, niin kuulostaa erikoiselta. Kannattaa lukea tästäkin:
https://m.psychologytoday.com/blog/odd-curious-and-rare/200911/formicat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni hieman ohi, mutta jos tarkoitat, että vaiva voisi johtua alkoholin käytöstä, niin en käytä alkoholia lainkaan. :) -ap
Viinakirpuista olen itsekin kuullut ja maksan vajaatoiminta on syynä. Ei maksan ongelmat aina johdu pelkästä alkoholista absolutistitkin voivat sairastua kirroosiin.
Mutta varsikin yöllinen kutina viittaa maksaongelmiin.
Ainiin ja vielä! Lutikoista ei ole kyse. Niistäkin on kokemusta omalta reissulta 6v sitten, tunnistan niiden puremat. Tällä hetkellä iho siis kunnossa. En juuri raavi, vaikka kutittaisikin. -ap