En saa nenän kautta tarpeeksi happea - mistä tämä voi johtua?
Olen ollut viimeiset kolme vuotta ulkomailla, elänyt ns. jatkuvaa kesää, jolloin allergioiden takia on ajoittain ollut tukkoinen nenä tai muuta, mutta oireet olivat kuitenkin hyvin lieviä enkä erityisemmin niihin kiinnittänyt huomiota. Vuoden ajan myös poltin tupakkaa. Viime keväänä aloin huomaamaan ajoittaisia hengitysvaikeuksia. Alussa ajattelin niiden johtuvan taas kesäisistä allergioistani, jotka ovat aina olleet Suomessa pahemmat kuin muualla (kaiketi havupuut). Syksyllä sama jatkui, joten ajattelin ongelman olevan polttaminen, joten lopetin.
Nyt olen ollut polttamatta 2,5kk. Hengitys kulkee toki paremmin, keuhkot tuntuvat toimivan hyvin, mutta ongelma onkin tainnut olla koko ajan se, etten saa enää tarpeeksi happea nenän kautta hengittäessäni! Jos istun paikallani, on tilanne vielä ihan ok, mutta jo kävellessäni joudun hengittämään suun kautta.
Lääkäriin olen varaamassa ajan heti huomenna, mutta onko kenelläkään kokemusta tälläisestä tai ideaa mistä tämä voisi johtua? Olen 24-vuotias, normaalipainoinen ja fyysisesti erinomaisessa kunnossa.
Kommentit (13)
Turha siitä on lääkäriin mennä, jos et halua siis leikkausta.
Kuulostaa ainakin omiin korviin tosi omituiselta. Onko sulla ollut mitään nenäverenvuotoja ikinä tai kuivat nenän limakalvot? Tuntuuko nenässä mitenkään erikoiselta niinkuin siellä olisi joku tukos tai jotain? Voiko sun asunnossa tai työpaikalla olla hometta? Ootko kokeillut semmoista nenän huuhtelukannua, sarvikuonoa?
Hyvä, että oot menossa lääkäriin! Jos ei selviä, mene paremmalle, kunnes syy selviää.
Kahvi ja nikotiini tekivät oman oloni vaikeammaksi, sain jopa silloin paniikkikohtauksia, kun tuntui ettei saa tarpeeksi happea.
Olen myös huomannut tiettyjen viljojen syönnin aiheuttavan nenän tukkoisuutta.
Minun kohdallani siis kyseessä näyttää olevan ruoka-aineallergia.
Voisikohan tähän auttaa yksinkertaisesti vahvemmat allergialääkkeet ympärivuoden? Leikkaus ei innosta, mutta olisi mukavaa jos henki kulkisi kunnolla, myös nenän kautta. :)
Mitä, pitäisikö ihmisen normaalisti kävellessä hengittää nenän kautta?? En ole koskaan pystynyt siihen enkä tiennyt että se on jotenkin epänormaalia 😮.
Minä en ole ikinä saanut tarpeeksi happea nenän kautta. Pakko hengittää suun kautta, mutta eipä ole tullut mieleen tuon takia lääkäriin lähteä. Jos siirrän alaleukaa eteenpäin niin nenän kautta on silloin helpompi hengittää. Eli voisiko olla jokin fysiologinen juttu?
Asunnossa ei ole hometta, mies on todella allerginen homeelle, mutta on täysin oireeton täällä. Kesätyöpaikalla kyllä epäilin, että olisi saattanut olla hometta, mutta siitäkin on jo yli puoli vuotta aikaa kun siellä on oltu.
Nenä tuntuu siltä, kuin olisi jotenkin ahdas, ilma ei mene läpi. Aivan kuin sisäpuoli olisi jotenkin muuttunut.. ahtaammaksi. Huuhtelukannua en ole kokeillut, vasta viime aikoina alkanut heräämään tähän, ettei ongelma ole poistunut vaikka nyt on jo polttamisen lopettamisestakin hyvä tovi.
-ap
(myös nro 5 oli minulta!)
Nyt kokeilin ihan sormella, ja kyllä toisessa sieraimessa tuntuu olevan jotain. Voisi siis hyvinkin olla tuollainen polyyppi. Valitettavasti en millään nähnyt mitään peilin kanssa. Nyt tottakai alkoi pelottamaan, että voikohan kyseessä olla kasvain?
Polyypit mainittu ja allergiat.
Lisäksi tuon esille maitoyliherkkyyden. Minulla maito kaikissa olomuodoissaan tukkeuttaa nimenomaan ylähengitystiet, ikään kuin ahtauttaa ne. Onko sinulla mitään atopiataipumuksia?
Hmm. En juurikaan käytä maitotuotteita, joten siitä tuskin johtuu. Mutta allergioita tosiaan on, joskin suhteellisen lieviä. Voi siis hyvin olla, että olen tullut enemmän allergiseksi esimerkiksi koirillemme. Edelliset allergiatestit tehty muistaakseni 15 vuotta sitten... Soitan aamulla terveyskeskukseen, toivottavasti ei ole mistään vakavammasta kyse. En ole nyt talvella käyttänyt allergialääkkeitä ollenkaan, voi olla, että huonepölykin aiheuttaa tukkoisuutta, viimeiset kolme vuotta kuitenkin söin jatkuvasti allergialääkkeitä.
Atooppista ihoa olen alkanut viime aikoina epäilemään. Nuorempana kärsin taiveihottumasta talvet, kesäisin ei ollut ongelmaa. Ulkomailla iho-ongelmia ei ollut, mutta nyt Suomessa on tullut kasvoihin ajoittain pientä näppylää sekä jaloissa ja vatsassa tämän http://www.terve.fi/sites/default/files/styles/large-image/public/media… näköistä ihottumaa, ei tosin läheskään yhtä pahana, siellä täällä pieniä kuivia alueita. Nyt ovat jo parantuneet.
-ap
-ap
Lisäisin vielä, että allergiaoireeni ovat aina pääosin nuhaa. Silmäoireita esiintyy ajoittain, mutta todella vähäisinä. -ap
Anemiakin voi tehdä tuota. Mä meni lääkäriin, kun tuntui että kurkusta painoi jokin, epäilin kilppariongelmia. Syy olikin hb 65 :/
Polyyppeja tullut. Allergisten vaiva. Tiehyeet näin pienentyneet.