Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etelä-Eurooppa vs USA - kummassa matkustaminen kalliimpaa?

Vierailija
22.01.2017 |

Kesälomien ajankohdat on nyt tiedossa, ensi kesään mahtuu 1-2kk mittainen reissu. Vaihtoehdot ovat nyt karsiutuneet joko Etelä-Euroopan maihin (Portugali - Espanja - Ranska - Italia - Kroatia ainakin) sekä todennäköisesti takaisin Suomeen päin tultaessa muutamia Itä- tai Keski-Euroopan maita, Saksa erityisesti kiinnostaa. Toisena vaihtoehtona on lähteä Jenkkeihin ja käydä läpi jokunen osavaltio.

Millaisia budjetteja teillä on ollut näihin? Kumpi on yleisesti ottaen matkustajalle kalliimpi? Kuulisin todella mielelläni jotain edes suuntaa antavia vastauksia, olen jotenkin ihan jumissa tämän reissun suunnittelun aloittamisen kanssa!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä hotellit on todella kalliita, eikä mitään hienostoa. 200usd menee helpolla yössä.

Vierailija
2/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan siistit ja hyvät motelliketjut ovat edullisia, riippuu tietysti paikasta ja onko kyseisessä kaupungissa juuri joku tapahtuma, mutta yleisesti 50 dollaria riittää yöpymiseen, jos ei tarvi olla luksusta, eikä olla suurissa kaupungeissa. Ketjuja ovat esim Motel6 ja Super8 ja Holiday Inn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan siistit ja hyvät motelliketjut ovat edullisia, riippuu tietysti paikasta ja onko kyseisessä kaupungissa juuri joku tapahtuma, mutta yleisesti 50 dollaria riittää yöpymiseen, jos ei tarvi olla luksusta, eikä olla suurissa kaupungeissa. Ketjuja ovat esim Motel6 ja Super8 ja Holiday Inn.

Juu, moottoritien vieressä tai jossakin teollisuusalueen vieressä.

Vierailija
4/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, moottoritien vieressä tai jossakin teollisuusalueen vieressä.

Niissäkin, mutta myös muualla. 

Vierailija
5/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suosittelen todella lyhyempää reittiä, koska tuossa ei ole oikein loman tuntua jos joutuu juoksemaan paikasta toiseen hiki niskassa. Jos vielä tien päällä on 2 kk niin aika puuduttavaa kymmeniin paikkoihin juokseminen on. Lisäksi jos on kesä, turistit liikkeellä ja kuuma, joka paikka täynnä ja joka paikkaan saa jonottaa... huh huh.

USA:ssa on sellainen pikkujuttu myös että etäisyydet ovat valtavia. Sinne matkustamiseen ja ehkä siellä paikan päällä matkustamiseen kohteesta toiseenkin menee aikaa.

Kannattaa miettiä vähemmän sitä että mitä paikkoja "käy läpi", lomahan ei ole mikään pakkosuoritus, vaan enemmänkin sitä että mikä fiilis on itsellä ja miten haluaa lomansa viettää ja mitä nähdä, kokea.

Budjetti suunnitellaan sen mukaan mitä tekee ja miten paljon siihen haluaa laittaa rahaa.

Oletko menossa esim. Etelä-Eurooppaan omalla autolla? Vai ajatteliko lentää joka kohteen välit? Miten iso porukka mukana? Onko kyseessä lapsiperhe vai mikä? jne..

Eli sori, tuossa ei taida se budjetti olla ihan ensimmäinen ongelma vaan ihan jo ne perussuunnitelmat puuttuu sulta.

Vierailija
6/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että reissattua on tullut paljonkin joten osaan kyllä muokata suunnitelmista tarpeeksi joustavat, ettei juosta elämysten perässä kahta kuukautta kokematta niistä ainoatakaan. :) Pidetään mieluummin paljon vaihtoehtoja, ja mennään vähän fiilispohjalta. Itse olen melko hidas matkaaja, tykkään jäädä pidemmäksi aikaa mukaviin kaupunkeihin. Paljon jää tavallisesti seuraavaan reissuun. Lisäksi Euroopassa on paljon kaupunkeja joissa on jo aiemmin tullut käytyä, esim. Italiassa ei mahdollisesti edes pysähdytä kuin enintään sen aikaa, että ehtii moikkaamaan kavereita. :)

Usassa tosiaan ajatuksena olisi nähdä jonkin verran, mutta kiinnostaisi myös olla vähintään pari viikkoa ihan paikallaankin - jossain rantakohteessa todennäköisesti. Millainen hostellitarjonta USAssa on? Aiemmin matkustellessa olen yöpynyt dormeissa, ja mielelläni yövyn niissä jatkosakin.

Olen 25-v ja mukaan on lähdössä saman ikäinen kaveri. Euroopassa todennäköisesti hyödynnetään junia ja busseja, jenkeissä todennäköisemmin vuokrattaisiin auto. Tosiaan kuten mainitsinkin, hieman ajatukset jumissa näiden suunnitelmien kanssa, mutta kyllä tämä jo tässä vaiheessa on auttanut ;) Hintatason avulla koitan päättää kumpi on tämän kesän kohde.

Vierailija
7/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan lähtisi. Etelä-Eurooppaan. Tykkään etenkin Ranskasta ja Italiasta, missä ollaan matkailu paljonkin.

Vuokraisin kyllä auton sielläkin. Sehän on kohtuullisen edullista ja helpottaa matkustelua aikalailla.

Ja lentoja saa edullisesti moneenkin paikkaan.

Usassa ollaan matkusteltu vain Floridassa. Upeita paikkoja löytyy, mutta etäisyydet ovat tosiaan pitkiä ja autollla ajoa tulee tosi paljon, jos monessa paikassa käytte.

Jos päädytte Usaan, niin kannattaa kartoittaa vuokrattavat asunnotkin. Ollaan just pariksi viikoksi saatu hyvällä hinnalla upeita asuntoja, joissa ihanat uima-allas pihat.

Vierailija
8/8 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita, että reissattua on tullut paljonkin joten osaan kyllä muokata suunnitelmista tarpeeksi joustavat, ettei juosta elämysten perässä kahta kuukautta kokematta niistä ainoatakaan. :) Pidetään mieluummin paljon vaihtoehtoja, ja mennään vähän fiilispohjalta. Itse olen melko hidas matkaaja, tykkään jäädä pidemmäksi aikaa mukaviin kaupunkeihin. Paljon jää tavallisesti seuraavaan reissuun. Lisäksi Euroopassa on paljon kaupunkeja joissa on jo aiemmin tullut käytyä, esim. Italiassa ei mahdollisesti edes pysähdytä kuin enintään sen aikaa, että ehtii moikkaamaan kavereita. :)

Usassa tosiaan ajatuksena olisi nähdä jonkin verran, mutta kiinnostaisi myös olla vähintään pari viikkoa ihan paikallaankin - jossain rantakohteessa todennäköisesti. Millainen hostellitarjonta USAssa on? Aiemmin matkustellessa olen yöpynyt dormeissa, ja mielelläni yövyn niissä jatkosakin.

Olen 25-v ja mukaan on lähdössä saman ikäinen kaveri. Euroopassa todennäköisesti hyödynnetään junia ja busseja, jenkeissä todennäköisemmin vuokrattaisiin auto. Tosiaan kuten mainitsinkin, hieman ajatukset jumissa näiden suunnitelmien kanssa, mutta kyllä tämä jo tässä vaiheessa on auttanut ;) Hintatason avulla koitan päättää kumpi on tämän kesän kohde.

No hakekaa ensiksi ISIC-kortti jos olette opiskelijoita. Ja interrailkortti jos Eurooppaan menette.

No hostellit ovat kivoja paikkoja, mutta kesällä usein aika varattuja, joten kannattaa sen verran suunnitella kohteita, että varaa etukäteen edes osan yöpymisistä, loput sitten menee mutuna.

Katselisin etukäteen myös hostelleja, koska jotkut ovat kivempia kuin toiset. Portugali on varmaan hyvä paikka aloittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme