Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mennä ulkomaille töihin ja maksaa suomeen kassaan jäsenmaksua? sitten palaa suomeen ja alkaa kuittaamaan ansiosidonnaista?

Vierailija
21.01.2017 |

Voisin mennä jonnekin tuonne aasianmaille 5 -6 kuukaudeksi hengailemaan ja töitäkin tekemään. Maksaisin kuitenkin tänne suomeen yksityiseen kassaan jäsenmaksut.
Sitten back suomeen, työkkäriin ilmottautumaan ja mukana työtodistukset, joita on viilattu paremmaksi kuin tosiasiassa oltiin. Samoin palkkatiedot. Tarkoitan että työsopparissahan lukee palkka ja senhän voisi itse sitten muuttaa sillä tavalla että 1000 us dollars olisikin 3000 us dollars. Sen mukaan tulee sitten ansiosidonnainen.

Kyllä tämmöinen pitäisi olla mahdollista. Tiedän että näin on tehtykin, mutta mahdollinen rikos on jo vanhentunut.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin sä verot meinasit maksaaa? Eikö kassa halua tietää jostain palkkanauhasta tai verotodistuksesta että paljonko palkka on ollut? Ei kait kassa maksa sen mukaan mitä sä vaan itse ilmoittelet.

;Muutenhan tässä avautuu ihan uudet mahdollisuudet monille, monille sossupummeille ja tapatyöttömille: siitä vaan itse ilmoittamaan 5000 euron kuukausitulot ja avot; ansiosidonnainen on mukavan kokoinen. 

Ei ehkä ihan loppuun asti suunniiteltu idea tämä.

Vierailija
2/13 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei riittäny kassalle edes palkkatodistukset, vaan piti palkkalaskelmatkin lähettää. Ei ne pelkän oman ilmoituksen perusteella sulle päivärahaa ala maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk on työssäoloehto edellisestä työstä Suomessa. Jos siis menet vain hengailemaan, ole alle 6 kk.

Jos olet töissä siellä, niin tietty palkka- ja työtodistukset. Se pidentää työssäoloehtoa jonkin verran, samoin kuin äitiyslomat, vanhempainvapaa ja opiskelu. Muista, että pysäksesi Suomen sosiaaliturvan piirissä, joudut maksamaan tellitlellit Suomeen, eli ne sulle sitten mätkyinä ja niihin kannattaa varautua.

Olimme miehen työkomennuksella Aasiassa pari vuotta, minä en saanut ansiosidonnaista enkä edes peruspäivärahaa vaan putosin suoraan työmarkkinatuelle palattuamme, vaikka olin maksanut jäsenmaksua melkein kaksikymmentä vuotta. Kannattaa siis olla tarkkana ajan kanssa.

Vierailija
4/13 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle faktaa:

https://tyonantaja.oikotie.fi/tyontekijalle/ansioturvan-abc/ulkomailla-…

Työ muussa kuin sopimusmaassa

Kun henkilö on ollut työssä ns. kolmansissa maissa paikallisen työnantajan palveluksessa, hänen tulee Suomeen palattuaan tarkistaa, pidetäänkö häntä ulkomaan työskentelyn aikana Suomessa asuvana henkilönä. KELA tekee päätöksen siitä, pidetäänkö henkilöä Suomessa asuvana. Jos henkilön työskentely ulkomailla on kestänyt yli vuoden, ei häntä pääsääntöisesti pidetä Suomessa asuvana. Tällöin henkilö tulee oikeutetuksi työttömyyspäivärahaan vasta, kun hän on täyttänyt uudelleen työssäoloehdon. Jos taas henkilö Suomeen palatessaan saa KELA:n todistuksen siitä, että häntä pidetään edelleen Suomessa asuvana, kassa voi maksaa hänelle päivärahaa seuraavien edellytysten täyttyessä:

- työskentely ulkomailla kestänyt enintään vuoden

- henkilö on säilyttänyt kassajäsenyyden Suomessa

- henkilön työssäoloehto on täyttynyt ennen ulkomaille lähtöä

Kolmannessa maassa työskentely voi siis pidentää tarkastelujaksoa, jos työtä on tehty siinä määrin ja palkkaa maksettu niin paljon, että vastaava työ Suomessa tehtynä keräisi työssäoloehtoa.

Vierailija
5/13 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis kauheesti ilmoittelemaan kelalle noista ulkomaanreissuista. Parille kaveille on kela laittanut kirjettä tulemaan että saammme tiedon mukaan ette ole enää suomessa ettekä täten suomen kelan asiakas.

itse olen ollut useita kertoja ulkomailla kuukausia sekä lomilla että töisssä. Töissä ollessa me mitään veroja maksettu mihinkään, palkka tuli kirjekuoressa vihreinä us seteleinä. Mutta mä olinkin merillä jaappanin merellä töissä. PIdin kyllä visusti itseni  suomessa kirjoilla ja lisäksi suomen merimies-unioini jäsenenä. Ei ole kela eikä unioini perään haukkunut.

Vierailija
6/13 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxxiii

7/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- työskentely ulkomailla kestänyt enintään vuoden

- henkilö on säilyttänyt kassajäsenyyden Suomessa

- henkilön työssäoloehto on täyttynyt ennen ulkomaille lähtöä

Kolmannessa maassa työskentely voi siis pidentää tarkastelujaksoa, jos työtä on tehty siinä määrin ja palkkaa maksettu niin paljon, että vastaava työ Suomessa tehtynä keräisi työssäoloehtoa.

'Tässä aika lupaavaa teksitä, ajatellen, että lähtisi aasiaan tai australiaan työskentelemään ja kiertelemään maailmaa.

Kyllähän työtodistuksia, joissa lukee palkan kohdalla ihan mitä vaan, saa tehtyä itsekin.

Olen nähnyt ravintola-alalla useita työtodistuksia jotka on pritanttu jonkun hienon hotellin kirjepaperille, ja allekirjoitus jokin CEO-söherrys-nimi, jota ei löydy mistään.  Miten semmoisia tarkastaa mistään jälkikäteen? Työtodistuksessa lukee että kaveri on hoitanut jotain aulabaaria ja saanut loistavat arvostelut tästä. Sitten kun se palkataan töihin täällä suomessa edes baariapulaiseksi, niin mistään ei tule mitään, eikä edes perushommat ole hallussa.

En tiedä sitten, että miten tarkkaan verottaja alkaa jotain muutaman kuukauden, ja muutaman kymppitonnin tulojen verotusta ristiintaulukoimaan mistään.

Vierailija
8/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin mennä jonnekin tuonne aasianmaille 5 -6 kuukaudeksi hengailemaan ja töitäkin tekemään. Maksaisin kuitenkin tänne suomeen yksityiseen kassaan jäsenmaksut.

Sitten back suomeen, työkkäriin ilmottautumaan ja mukana työtodistukset, joita on viilattu paremmaksi kuin tosiasiassa oltiin. Samoin palkkatiedot. Tarkoitan että työsopparissahan lukee palkka ja senhän voisi itse sitten muuttaa sillä tavalla että 1000 us dollars olisikin 3000 us dollars. Sen mukaan tulee sitten ansiosidonnainen.

Kyllä tämmöinen pitäisi olla mahdollista. Tiedän että näin on tehtykin, mutta mahdollinen rikos on jo vanhentunut.

Taitaa toimia vain ETA maissa ja niistäkin tiedot pitää hankkia viranomaisten kautta.

Vierailija
9/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu vilpillisesti.

https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/tyottomyysturva_ja_tyoskentely_ul…

Kohdemaassa tulee rekisteröityä seitsemän päivän kuluessa lähdöstä, jotta työttömyyspäiväraha voidaan maksaa katkotta lähtöpäivän ja ilmoittautumispäivän väliseltä ajalta. Jos rekisteröidyt myöhemmin kuin seitsemän päivän kuluessa, työttömyyspäiväraha voidaan myöntää vasta rekisteröitymispäivästä lukien.

Työttömyyskassa pyytää tarvittaessa vakuutus- ja työskentelykausien siirtoon tarvittavat tiedot entisen työskentelymaasi viranomaisilta.

10/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu vilpillisesti.

https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/tyottomyysturva_ja_tyoskentely_ul…

Kohdemaassa tulee rekisteröityä seitsemän päivän kuluessa lähdöstä, jotta työttömyyspäiväraha voidaan maksaa katkotta lähtöpäivän ja ilmoittautumispäivän väliseltä ajalta. Jos rekisteröidyt myöhemmin kuin seitsemän päivän kuluessa, työttömyyspäiväraha voidaan myöntää vasta rekisteröitymispäivästä lukien.

Työttömyyskassa pyytää tarvittaessa vakuutus- ja työskentelykausien siirtoon tarvittavat tiedot entisen työskentelymaasi viranomaisilta.

Tämä ei kyllä voi pitää paikkaansa merimiesten ja meripäällystön kohdalla. Mihin maahan he voisivat rekisteröityä kun kerran laivat seilaa pitkin meriä? Monet varustamot on rekisteröineet laivansa jonnekin Bahamalle tai Kalkuttaan; sinnekö pitäisi työntekijän rekisteröityä? Ns "villillä linjalla" työskentelyhän tarkoittaa juuri sitä, että palkka maksetaan kapteenin toimistossa kirjekuoressa us- dollareina. Kuitenkin merimiehet on kotimaassaan oikeutettuja Merimies-Unioinin korvaukseen jos vaan ovat kassan ja liittonsa jäseniä.

Vierailija
11/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never forget Åbo 18.8.2017

Vierailija
12/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalla ketään kassan tai liiton tietäjää joka voisi tietää asiasta? Tai verotoimistossa työskentelevää?

Tunnen nuoren, joka on lähdössä Australiaan sillä Work visalla vuodeksi. Kannattaako hänen liittyä vaikka johonkin yksityiseen kassaan YTK; Nomit, tai johonkin liiton kassaan ja yrittää kerryttää itselleen ansiosidonnaista? Onhan se turvallisempaa tulla reissusta takaisin suomeen ja mennä työkkäriin hoitamaan itselleen ansiosidonnainen työttömyyskorvaus. On paremmin varaa sitten suunitella tulevaisuutta.

Vierailija
13/13 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtis kauheesti ilmoittelemaan kelalle noista ulkomaanreissuista. Parille kaveille on kela laittanut kirjettä tulemaan että saammme tiedon mukaan ette ole enää suomessa ettekä täten suomen kelan asiakas.

itse olen ollut useita kertoja ulkomailla kuukausia sekä lomilla että töisssä. Töissä ollessa me mitään veroja maksettu mihinkään, palkka tuli kirjekuoressa vihreinä us seteleinä. Mutta mä olinkin merillä jaappanin merellä töissä. PIdin kyllä visusti itseni  suomessa kirjoilla ja lisäksi suomen merimies-unioini jäsenenä. Ei ole kela eikä unioini perään haukkunut.

Lapseni oli pari vuotta ulkomailla töissä ja loukkasi vähän itseään ja joutuin lopettamaan kyseisen työn. Ei muuten saanut ihan vähään aikaa suomesta mitään sosiaaliturvaa. Toimeentulotukihakemusta ei käsitelty lainkaan vaan pyydettiin helvetisti lisäselvityksiä yritystoiminnasta, ulkomaan töistä, sijoituksista yms, asioista joihin hänellä ei ollut antaa mitään selvitysä. Myös Kela ilmoitti että hänellä ei ole oikeutta Suomen sosiaaliturvaan. Melkoinen selvittely ja todistelurulianssi piti käydä ennen kuin oli taas takasin kansalainen normaaleilla oikeuksilla.

Myöhemmin olin aika huulipyörenä kun näitä paperittomia alkoi tulla ja heti olivat sosiaalliturvassa mukana. Ilmeiseti hänenkin olisi kannattanut anoa turvapaikkaa kotiin palatessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi