Onko kaksi työtä hyvä syy kieltäytyä kotitöistä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä kuinka monta tuntia vuorokaudessa hän on töissä ja kuinka monta sinä.
Mies on töissä viikolla 8-17 ja perheen yrityksessä 18-22.
Viikonlopulla yrityksessä noin 6-8 tuntia per päivä.
Minä olen kotona kotihoidon tuella (kaksi lasta 5v ja vauva)
Mies ei tee mitään kotona eikä edes valvo öisin kun vauva itkee.
Ap
Ei edes valvo yöllä, onpa kamala sika! Älä nyt viitsi.
Viikolla ehkä, mutta ei viikonlopulla
Miksi miehen pitäisi valvoa yöllä, kun vauva itkee?
80-tuntinen työviikko ei ole rasittavuudeltaan lähelläkään sitä, mitä kotona oleminen oman lapsen kanssa. Eiku.
Loisit kotona ja itket kotitöistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä kuinka monta tuntia vuorokaudessa hän on töissä ja kuinka monta sinä.
Mies on töissä viikolla 8-17 ja perheen yrityksessä 18-22.
Viikonlopulla yrityksessä noin 6-8 tuntia per päivä.
Minä olen kotona kotihoidon tuella (kaksi lasta 5v ja vauva)
Mies ei tee mitään kotona eikä edes valvo öisin kun vauva itkee.
Ap
Ei ole hyväksyttävää. Mies voisi tehdä kotitöitä arkisin klo 22-07 välillä ja viikonloppuisinkin olisi noin 16-18 tuntia käytettävissä kotitöihin. Lisäksi miehen pitäisi ehdottomasti valvoa aina, kun vauva itkee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä naisten tasa-arvoa. Paskan määrä pitää maksimoida molemmille. Jos paska jaetaan, niin aina tuntuu siltä, että mies on päässyt helpommalla. Siksi työssäkäyvänkin pitää valvoa, kuten niin monet kerrat täältä olen lukenut.
Kyllä tuolla työmäärällä on oikeus kieltäytyä kotitöistä.
Tee sinä kotityöt ja hoida lapset. Sinulle jää kuitenkin lepoaikoja ja uniaikaa.
Jos pakotat miehen vielä lapsen yöhoitoon niin miten luulet hänen jaksavan hoitaa jatkossa ylipitkät työpäivät
Käytännössä miehesi työaika on ma-pe 8-22, joka tekee 70 tuntia ja lisäksi 14-16 viikonlopputyötä.
Kokonaistyöaikaa tulee 84-86 tuntia viikossa. Normaalityöaika on enimmillään 40 tuntia, on aloja jossa se on vähemmän. Tunteja viikossa on 168, ja miehesi on tästä ajasta puolet töissä, pitää hänellä olla lepoaikaakin.
Kotiäidin työssä työnsä saa suunnitella itse ja tehdä omaan tahtiin, lisäksi on töitä joita voi lykätä.
Tärkein on hoitaa lapset ja lapsille ruokaa. Olen hoitanut totaaliyksinhuoltajana lapset ja kodin. Kun lapset olivat pieniä olin kotona mutta myöhemmin sitten työelämässä kun vähän kasvoivat.
Mietipä nyt oikeasti sitä elämääsi joka on kyllä helppoa, sinä et käy kodin ulkopuolisessa työssä. Miehesi tienaa perheellenne elatuksen ja sinä vain rutiset. 5-vuotiaan kanssa on jo helppoa, eikä teillä ole kuin kaksi lasta.
Oletko miettinyt että sinun työsi on juurikin se kodinhoito, saat jopa kodinhoitotukea.
Miksi teit toisen lapsen? Etkö jo ensimmäisen jälkeen tiennyt miehesi työn kuormittavuutta? Etkö osannut arvioida omaa jaksamistasi?
Vauva-aika on lyhyt aika ihmisen elämässä joten mikä olikaan ongelmasi.
Jos olisin ukkosi niin taitaisin vetää sua turpiin. Laiska lehmä olet.
Mä olen niitä ihmisiä joilla alkaa keittää päässä, kun joku väittää ettei kotiäidin työ ole työtä kähnytkään, silkkaa lomaa vain. Tai kun joku on sitä mieltä että kotiäidin puolison on ihan ansaittua työpäivän jälkeen vain loikoilla ja tehdä omiaan. Mutta nyt täytyy sanoa että ap:n kohdalla hänen miehensä on kyllä oikeutettu kotitöistä "luistamaan". Missä välissä hän niitä edes tekisi? Toivottavasti viikonloppuna kuitenkin lasten kanssa on ettei isä käy ihan vieraaksi.
Enemmänkin syytä nyt kysyä, miksi toinen lapsi tehty tuollaiseen tilanteeseen jos äiti kuitenkin tarvitsee apua kotona?
Sekä miksi miehen on tehtävä töitä noin paljon? Eikö jommasta kummasta työstä voisi luopua? Ei perheetönkään tuollaista menoa kauaa jaksa ilman että alkaa negatiivisesti vaikuttamaan.
Minusta on ok kieltäytyä, jos vuorostaan maksaa menoista enemmän. Jos maksatte 50 / 50 niin myös kotityöt tasan. Ei se niin mene että minä päätän alkaa kaikella vapaa-ajallani tekemään jotain (töitä, harrastuksia, baareilua... Mitä vaan) ja toinen sitten hoitaa kodin kun minulla ei olekkaan enää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ok kieltäytyä, jos vuorostaan maksaa menoista enemmän. Jos maksatte 50 / 50 niin myös kotityöt tasan. Ei se niin mene että minä päätän alkaa kaikella vapaa-ajallani tekemään jotain (töitä, harrastuksia, baareilua... Mitä vaan) ja toinen sitten hoitaa kodin kun minulla ei olekkaan enää aikaa.
Eihän ap:n kyllä tarvi edes esittää, että maksaisivat yhtä paljon, kun on itse kotihoidontuella ja toinen tekee kahta työtä.
Riippuu siitä MIKSI se on kahdessa työssä. Oletko sinä jollakin tapaa painostanut tai jopa käskenyt sinne (hyvä syy olla tekemättä yhtään kotityötä) vai onko se miehen oma valinta lisätä työntekoa pariutumisen/vauvan tulon jälkeen eli välttelee kotia (ei ole hyvä syy olla tekemättä kotitöitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap:n kyllä tarvi edes esittää, että maksaisivat yhtä paljon, kun on itse kotihoidontuella ja toinen tekee kahta työtä.
Niin no joidenkin mies käskee maksaa säästöistä.. Eli riippuu miten on.
Vierailija kirjoitti:
Että minä saisin nukkua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä MIKSI se on kahdessa työssä. Oletko sinä jollakin tapaa painostanut tai jopa käskenyt sinne (hyvä syy olla tekemättä yhtään kotityötä) vai onko se miehen oma valinta lisätä työntekoa pariutumisen/vauvan tulon jälkeen eli välttelee kotia (ei ole hyvä syy olla tekemättä kotitöitä).
Heidän perheyritys. Appiukko sairastui ja joutui lopettamaan. Minun mies tekee nyt sitten firmalle töitä. Lyhennetään velkaa meidän talosta, niin lisätienesti on tervetullutta kyllä.
Ap
Minusta riippuu kahdesta asiasta:
-Onko kaksi työtä yhdessä sovittu juttu, ja katsottu koko perheen eduksi, vai onko kakkostyö miehen oma juttu, ja ikäänkuin harrastus
-Tuleeko taloudellinen hyöty myös vaimolle, eli onko teillä yhteiset rahat?
Jos molempiin kyllä, niin mies tekee vähemmän kotitöitä. Pidemmän päälle tietenkään ei ole viisasta, koska esim jatkuva univaje toisella ei ole oikein, esim yksi yö viikosta on vaimonkin saatava nukkua.