Oletteko saaneet toimeentulotukipäätökset lakisääteisessä ajassa hakemusten siirryttyä Kelaan?
Olen jättänyt Helmikuulle hakemuksen ja päätös on jo viisi päivää myöhässä.
Puhelimella on turha yrittää läpi ja sähköpostiahan eivät tietoturvasyistä käytä henkilökohtaisiin asioihin.
Kommentit (19)
jos näin käy, niin tehkää ihmiset valituksia korkeammalle taholle! Muuten tuo myöhästely ei lopu! En nyt muista minne voi valittaa, mutta joku instanssi se oli...
No helmikuu ei ole vielä joten eihän sulla kiire ole.
Vierailija kirjoitti:
Päätös pitää tulla seitsemässä arkipäivässä, vaikka maksupäivä on kun viimeinen. Helmikuun tuki pitää siis olla tilillä viimeinen arkipäivä tammikuuta, mikäli hakemus on tehty ajoissa.
Olen, helmikuun hakemuksen laitoin aikaisessa vaiheessa tammikuuta (ohje oli että viimeistään kaksi viikkoa ennen helmikuun alkua) ja päätös tuli reippaasti alle sen seitsemän arkipäivän.
Hallinto-oikeuteen voi valittaa. Mutta turha odottaa mitään korvauksia, vaikka olisi joutunut perintään viivästysten takia.
Viranomainen (ennen siis kunta, nyt Kela) saa huomautuksen asiasta. Toki se voi vaikuttaa resurssien lisäämisen puolesta käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätös pitää tulla seitsemässä arkipäivässä, vaikka maksupäivä on kun viimeinen. Helmikuun tuki pitää siis olla tilillä viimeinen arkipäivä tammikuuta, mikäli hakemus on tehty ajoissa.
Helmikuun toimeentulotuki on tilillä 1.2, ei sen aiemmin.
Toissapäivänä pääsin puhelimitse läpi lyhyen odotuksen jälkeen, ei mennyt viittäkään minuuttia. Kannattaa vähän katsoa mihin kellonaikaan sinne soittelee mutta ei siis lainkaan turhaa yrittää puhelimitse tavoittaa, ihan kannattavaa ja helppoa oli :)
Maksupäivä on kuukauden eka pankkipäivä, jos oli tarvittavat liitteet. Varaa netin kautta puhelinaika, soittavat sulle sinä ajankohtana minkä valitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helmikuun toimeentulotuki on tilillä 1.2, ei sen aiemmin.
Länsi-Helsingissä tuki on AINA tilillä edellisen kuukauden viimeinen arkipäivä. Tässä on mahdollisesti kuntien välillä eri käytäntöjä. Ehkä jopa eri toimistojen välillä kunnan sisällä.
Valitettavasti olen pitkäaikainen asiakas, joten tosiaankin tämän tiedän.
Kyllä se on koko Helsingissä kuun viimeinen päivä, jolloin seuraavan kuukauden tuki tulee. Tuen tulee olla käytettävissä kyseisessä kuussa. Mikäli maksupäivä olisi vasta ensimmäinen, niin käytännössähän tämä tarkoittaisi, että tuki voisi tulla vasta 3. päivä viikonlopun osuessa kohdalle.
En edelleenkään tajua miksi ne rahat pitää saada heti kuun alussa. Teille tulee kuitenkin muitakin tukia kuten esim. asumistuki 2. päivä.
Kela pahoittelee ruuhkaa
http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5…
Perustoimeentulotuen maksaminen
http://www.kela.fi/toimeentulotuki-maksaminen
Kela maksaa perustoimeentulotuen yleensä hakijan tai hänen valtuuttamansa henkilön ilmoittamalle tilille.
Perustoimeentulotuen säännöllinen maksupäivä on kuukauden ensimmäinen pankkipäivä. Jos maksu ei ehdi säännölliseen maksupäivään, se maksetaan päätöksenteon yhteydessä. Maksu on siinä tapauksessa pankkitililläsi 2 pankkipäivän päästä. Ensimmäinen maksupäivä on 2.1.2017.
Jos Kela arvioi hakemuksen kiireelliseksi, tuki maksetaan samana tai seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Kiireellisestä hakemuksesta voi olla kyse esimerkiksi äkillisessä elämäntilanteen muutoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on koko Helsingissä kuun viimeinen päivä, jolloin seuraavan kuukauden tuki tulee. Tuen tulee olla käytettävissä kyseisessä kuussa. Mikäli maksupäivä olisi vasta ensimmäinen, niin käytännössähän tämä tarkoittaisi, että tuki voisi tulla vasta 3. päivä viikonlopun osuessa kohdalle.
Kelassa se on kuun ensimmäinen arkipäivä, mikä tässä on sinulle vaikeaa ymmärtää?
Jos esim. uusivuosi on perjantaina niin silloin maksupäivä on 4.1 maanantaina.
Hain toimeentulotukea netissä, kotiin tuli 9 arkipäivän jälkeen päätös, että kaikki liitteet puuttuvat.
Hain 2kk:n tiliotteet pankista ja kokosin laskut kirjekuoreen, vien ne nyt sitten kai Kelaan, sekä teen varmaan siellä uuden paperisen hakemuksen?
Hain sieltä ns. harkinnanvaraists toimeentulotukea lapsen menoihin ja kuluihin.
Minulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen,
koska saan puolipäivätyöstä sen verran palkkaa, että tulemme toimeen, mutta heti kun tulee ylimääräisiä lääkäreitä, lääkkeitä, silmälaseja ja sängynostoja, talous kaatuu.
Paljon mieluummin kääntyisin lapsen isoissa kuluissa hänen isänsä puoleen,
minusta se olisi luontevaa. Jos olisin itse hyvätuloinen isä, jonka lapsi asuu äitinsä kanssa(isän omasta toiveesta),
ja joutuu kerjäämään rahaa sosiaalista - minä kyllä häpeäisin. Jotain ryhtiä elämään!
En minä siellä mielelläni käy rahaa kerjäämässä, lapsen isän saita suhtautuminen ärsyttää.
Viimeksi hain toimeentulotukea 2 vuotta sitten, harkinnanvaraista tukea lasta varten,
enkä saanut mitään.
Täydentävä ja ennalta ehkäisevä tuki pitää hakea kunnalta.
Kelan päätöksistä ei voi suoraa valittaa hallinto-oikeuteen vaan ensin valitetaan Kelaan.
Sossupummit nukkuvat puoleen päivään. Yritä joskus iltapäivällä uusia kysymys.