Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haenko oikikseen, kauppikseen vai (hammas)lääkikseen?

Vierailija
20.01.2017 |

Olen opiskellut yhden kandidaatin tutkinnon jo eri alalta kuin nämä.
Nyt aion hakea johonkin näistä, mutta haluaisin vinkejä.

Lukioaikojen haave oli hake oikikseen, mutta jätin hakematta suuren luku-urakan ja ihmisten kommenttien: "ei sinne kuitenkaan pääse" takia.

Kauppis kiinnostaisi monipuolisten opintojen takia.

Viime aikoina hammaslääkis on alkanut myös kiinnostamaan. Tähän kuitenkin miinuksena se, etten ole opiskellut lukiossa fysiikkaa, bilsaa tai kemiaa, joten kannattaako lääkis nyt heittää suosiolla pois laskuista.
Sairaalamaailma kuitenkin kiehtoisi työpaikkana!

Oikikseen haussa mietin sitä, kuinka kykenisin lukemaan kamalat tietomäärät parissa kuukaudessa..

Vinkkejä arvon av-mammat!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se edellinen ala on? Kauppatieteellinen lienee helpoiten yhdistettävissä edellisiin opintoihisi?

Vierailija
2/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis ei todellakaan ole mahdoton, varsinkin jos olet kunnolla motivoitunut lukemaan. Oletan, että aiempi tutkinto on myös tuonut mukanaan tehokkaita opiskelutaitoja, joista on paljon hyötyä pääsykokeisiin lukiessa :) lopullisen valinnan voit kuitenkin tehdä vain sinä itse. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla tosiaan ole mitään selkeää omaa mielenkiinnon kohdetta? Oletko tosiaan niin kaukana itsestäsi, että tulet johonkin av-palstalle kyselemään mikä sinusta tulisi isona ja levität eteen kauhean laajan valikoiman sitä ja tätä, kaikkea mahdollista ihan eri maailmoista? Jos sinulla oli joskus haave, niin aloita nyt vaikka pohtimaan sitä ihan ensimmäisenä.

Vierailija
4/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ala kiehtoo omalla tavallaan. Olen aina ollut älyttömän huono tekemään päätöksiä kouluvalintojen suhteen ja ajautunut siksi väärälle alalle.

En vain osaa järjellisesti ajatella mikä olisi minulle se oikea ala. Ap

Vierailija
5/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti asiaa työn kautta. Millaista työtä haluaisit tehdä, missä, millaisissa olosuhteissa jne. Juristi ja KTM voivat tehdä kovin erilaisia töitä laidasta laitaan. Hammaslääkärit eivät useimmiten työskentele sairaalassa. Miten lährllä ihmisiä haluat olla? Kiinnostaako numerot, markkinointi, perheoikeus, liikejutidiikka... töihin pankkiin... Kavenna haarukkaa.

Vierailija
6/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et pääse mihinkään noista Helsingissä.

Vierailija
7/41 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae TTY.hyn

Vierailija
8/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae TTY.hyn

Miksi tty?

Vierailija
9/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppayliopistoon noista pääsee helpoiten mutta ei Aaltoon.

Vierailija
10/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ala kiehtoo omalla tavallaan. Olen aina ollut älyttömän huono tekemään päätöksiä kouluvalintojen suhteen ja ajautunut siksi väärälle alalle.

Ilmeisesti mielikuva rahasta ja statuksesta on se juttu sinulle. Yritä silti miettiä työnkuvaakin, koska joku viiden tonnin palkka ei lähellekään korvaa sitä fiilistä, kun on tyytyväinen ja onnellinen työssään.

Vierailija
11/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis käytännössä vaatisi niin paljon pohjatyötä (just noiden lukiokurssien läpikäyntiä), että se tuskin vielä tänä keväänä onnistuu. Oikikseen ja kauppikseen riittää kevään lukeminen. Jos oikikseen päädyt, suosittelen, että järjestät itselles täysin vapaaks nuo pari kuukautta, jotka on mahdollista käyttää lukemiseen. Oikis ei ole mahdoton urakka, mutta puolivillaisesta lukemisesta ei oo sinne mitään hyötyä.

Vierailija
12/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asioissa olet hyvä ja missä et?

Vierailija
13/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti asiaa työn kautta. Millaista työtä haluaisit tehdä, missä, millaisissa olosuhteissa jne. Juristi ja KTM voivat tehdä kovin erilaisia töitä laidasta laitaan. Hammaslääkärit eivät useimmiten työskentele sairaalassa.

Komppailen, mieti työnkuvaa. Millaisessa ympäristössä haluat tehdä töitä? Haluatko tehdä töitä käsilläsi? Ihmisten kanssa? Bisnesympäristössä? Hammaslääkärin työ on aika pitkälti käsityötä lopulta, vaikka koulu on teoriapainotteinen. Mikään noista aloista ei todellakaan ole mahdoton jos jaksaa lukea kunnolla.

Vierailija
14/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asioista olet innostunut?

Vierailija
15/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen nyt olet? Sitäkin kannattaa miettiä. Opiskelut vievät monta vuotta ja valmistuisit muita vanhempana.

Vierailija
16/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae TTY.hyn

Miksi tty?

TTY on tie menestykseen. Pääsee piirun verran helpommin sisään kuin Aaltoon, on Tampereella, opiskelukielenä suomi.

Vierailija
17/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan sitten miettimällä, miksi nykyinen ala on väärä. Ei ainakaan toisteta samoja virheitä uudestaan.

Vierailija
18/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt hakeutumista myös ammatinvalintapsykologille, mutta onkohan niistä loppupeleissä edes apua..

Työtä haluaisin tehdä ainakin osaksi ihmisten parissa. Haluaisin auttaa ihmisiä, jos heillä on ongelma tms.

Lisäksi haluaisin, että olisi miellyttävä työympäristö. Olen työskennellyt aiemmin sairaalassa kesätöissä, mutta ajattelin aina, ettei lääkärin työ ole minua varten. Lähiaikoina olen kuitenkin ajatellut hammaslääkärin alaa.

Olen hyvä ja nopea oppimaan uusia asioita sekä muistamaan ja priorisoimaan mikä on tärkeintä. Reaalit oliva lukiossa myös mieleeni. Kirjoitin E-M paperit. Käsillä työskentely myös onnistuu, olen tehnyt fyysistä työtä sekä myös toimistotyötä.

Kauppiksessa ei ainakaan laskentatoimi/rahoitus kiinnosta ollenkaan, joten ne karsiutuvat pois. Tällä hetkellä kauppikseen olis siis luultavasti parhaimmat mahikset päästä.

Oikiksessa en ole varma onko jäätävien opuksien lukeminen minua varten ja se, että luento-opetusta ei juurikaan ole. Kaipaan kuitenkin ihmisten läsnäoloa. Lisäksi ei kiinnostaisi muuttaa Rovaniemelle tai Joensuuhun, jolloin Helsinki ja Turku olisivat ainoat minne hakea ja jos en pääsisi, en tiedä mitä seuraavan vuoden tekisin.

Ap

Vierailija
19/41 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 20-vuotias, sillä olen nyt suorittanut yhden kanditutkinnon. Sitäkin olen miettinyt, että valmistuessani olisin lähempänä kolmeakymmentä. Tosin tiedän useita saman ikäisiä, jotka eivät ole päässeet lukion jälkeen mihinkään kouluun.

Nykyinen ala on liian matemaattinen ja tieteellinen. En vain tunne paloa ja halua tehdä loppuelämääni.

Ap

Vierailija
20/41 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up