Läskeille kyytiä
Kannattaako kuntosalille lähteä ilman kokemusta? Miten aloittaa kuntoilu nollasta?
Kommentit (5)
Ilman aiempaa kokemusta kyllä kannattaa lähteä, siellähän sitä saa eikä missään muualla. :) Mutta ehdottomasti pt:n kanssa, liikkeet voi tehdä todella väärin ja itsensä rikkoa. Moniin salijäsenyyksiin sisältyy pt:n laatima ja opastama ohjelma. Kuntosalilla käynti sinänsä ei "laihduta", eli sen rinnalle tarvitset aerobista liikuntaa, mutta toisaalta, mitä suuremmat lihakset, sitä enemmän ne kuluttavat kaloreita, eli siinä mielessä saliurheilun lopputulema kyllä auttaa laihtumaan.
Kannattaa käydä. Eikä aluksi todellakaan tarvitse - tai ole edes järkevää - käydä "vähintään neljä kertaa viikossa", vaan aloittaa rauhallisesti. Pari kertaa viikossa koko kroppa läpi on ihan hyvä alkuun, lisäksi muutakin liikuntaa, esim. kävelyä. Kun kunto ja innostus kasvaa, niin lisää käyntimääriä.
Ja itse ainakin olen laihtunut salilla huomattavastikin, paino ei ole pudonnut juuri yhtään, mutta rasva palanut ja keho muokkautunut paremman näköiseksi. Ennen puristi housut vatsasta, mutta reisistä ja takapuolesta lepatti, nykyään päinvastoin. Aikaisemmin paidat kinnasi mahasta, nykyään hartioista.
Tsemppiä aloitukseen!
Kiitos vastauksista! Taidan käydä alkuviikosta katsastamassa muutaman lähisalin tarjonnan ja pyytämässä pakettitarjousta palveluista. Tuo https://treenaakotona.com/ näytti mielestäni ihan hyvältä ja rekisteröidyin ilmaiselle kokeilujaksolle, siellä näyttikin olevan kuntosaliliikkeitä ja harjoitusohjelmia videoina.
Vierailija kirjoitti:
Ja itse ainakin olen laihtunut salilla huomattavastikin, paino ei ole pudonnut juuri yhtään, mutta rasva palanut ja keho muokkautunut paremman näköiseksi. Ennen puristi housut vatsasta, mutta reisistä ja takapuolesta lepatti, nykyään päinvastoin. Aikaisemmin paidat kinnasi mahasta, nykyään hartioista.
Onko tässä nyt kyse naistenlehtien maagisesta "kiinteytyminen" -termistä, jossa kehonkoostumus muokkaantuu löysästä kiinteäksi?
Milja kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Taidan käydä alkuviikosta katsastamassa muutaman lähisalin tarjonnan ja pyytämässä pakettitarjousta palveluista. Tuo https://treenaakotona.com/ näytti mielestäni ihan hyvältä ja rekisteröidyin ilmaiselle kokeilujaksolle, siellä näyttikin olevan kuntosaliliikkeitä ja harjoitusohjelmia videoina.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt kyse naistenlehtien maagisesta "kiinteytyminen" -termistä, jossa kehonkoostumus muokkaantuu löysästä kiinteäksi?
Todellisuudessa mitään "kiinteytymistä" ei ole olemassa, vaan kysessä on rasvamassan väheneminen suhteessa lihasmassan määrään. Aloittelija voi saavuttaa rasvamassan vähenemisen ja lihasmassan kasvun aloittaessaan treenaamisen, mutta pidemälle ehtiineelle tämä ei onnistu, ei ainakaan naisena.
Aloita tuolla kotijumppailulla ja vahvista lihaksia sillä, myöhemmin, kun lihaskuntosi paranee, voit alkaa käymään salilla mikäli tahdot. Tsemppiä aloitukseen!
Kannattaa siinä tapauksessa, jos uskot, että jaksat käydä vähintään neljä kertaa viikossa kuukaudesta-toiseen. Liikkeitä harvemmin oppii ilman ulkoista opetusta eli personal trainerin palveluja kannattaa harkita. Tämä saattaa tulla melko kalliiksii, sillä yksi pt-kerta saattaa maksaa 30-50€ ja salikortti helposti 50€/kk. Suositten kokeilemaan perus hyötyliikuntaa ja kotijumppaa ennen salille lähtöä, mikäli olet aivan nollaliikkuja. Ruokavalio kannattaa laittaa kuntoon myös, eli herkut pois ja syöt maltillisia annoksia pitkin päivää. Lisää annoksii puolet kasviksia, 1/4 lihaa, 1/4 perunaa, pastaa, riisiä, käytä kastikkeita maltillisesti. Etköhän näillä pääse alkuun.