Bernerin malli: Mistä ihmeestä voin tietää, millä % ajelen valtion ylläpitämiä teitä?
Kun eikös kaikki ns. yleiset tiet ole valtion, niin voisko se ollakaan muuta kuin 100%?
Kommentit (10)
Mutta mitkäs sitten olisivat? Mistä tuon voi nähdä?
Kaupungeilla, kunnilla ja yksityishenkilöillä on teitä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitkäs sitten olisivat? Mistä tuon voi nähdä?
Isot taajamien väliset on valtion. Kaupunkien kadut ja taajamien sisäiset tiet ovat kuntien. Lisäksi maaseudun teitä on yksityisteitä.
Moottoritiet ja moottoriliikennetiet ovat pääsääntöisesti valtion.Eli kaikki 120-100-80 km/h ajettavat suuremmat tiet
En jaksa vaivata päätäni koko asialla. Jossain vaiheessa, jos tämä muutos tulee, täytyy berberin ottaa rautalanka käyttöön. On varmasti vieläkin teitämättömämpiä kuin sinä tai minä.
Ai saakeli kun olisikin rahaa ostaa pätkä Mannerheimintiestä, tai moottoritie väliltä Nurmijärvi - Kehä kolmonen, mä niin tienaisin sillä.
No eikös ne kaikki pitänyt juuri siirtää valtiolta pois, yksityisille yhtiöille?
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli kun olisikin rahaa ostaa pätkä Mannerheimintiestä, tai moottoritie väliltä Nurmijärvi - Kehä kolmonen, mä niin tienaisin sillä.
Niinpä. Näinhän ne sitten tulevat tekemään, ne joilla on mahdollisuus ostaa, rajaton kassavirta tiedossa heille.
Olikohan 78 tkm valtion ja 26 tkm kuntien omistamia teitä. Mahdoton arvioida paljonko ajaa mitäkin.
Mutta ei hätää, musta laatikko tietää kyllä mitä tietä ajat...
VMP
No kun ne sitten eivät enää ole valtion ne kaikki tiet.