Miten saa lapsen voittamaan pelkonsa?
Lapselle 8-v on alkanut pelkäämään. Nyt pelottaa harrastuksen aloittaminen. Syksyllä harrastus karsiutui koska lapsi alkoi ahdistumaan siitä ja päätin pitää tauon. No nyt ajateltiin et voisi kokeilla toista lajia mutta kokeilukerralle lähtemisestä ei tullut mitään kun alkoi pelottaa paljon. En siis voinut pakottaa. Nyt itse mietityttää tuleeko tuo pelko haittaamaan kaikkia ja mitä jos ei ole mitään harrastusta?
Kommentit (3)
Ei kiusata. Eikä osannut eritellä mikä pelottaa. Vastaus että kaikki. Aiemmin on mennyt ihan ok uusiin harrastuksiin. Ja siis pelkoa ei ole muualla kuin harrastamiseen liittyen. Heti kun ilmoitin ettemme mene, enkä ilmoita häntä mihinkään ennen kuin itse kertoo mitä haluaa harrastaa ni rentoutu omaksi itsekseen.
Mene mukaan, menkää ensimmäisellä kerralla vain katsomaan. Puhu harrastuksesta etukäteen, tutustuta lapsi vetäjään, pyydä joku tuttu kaveri lapselle sinne mukaan. Onko lapselle tullut suorituspaineita koulun takia? Ehkä suorituspaineet siirtyvät myös harrastamiseen.
Tai sitten yrität saada häntä harrastamaan asioita, joista hän ei pidä.
Tiedätkö mikä siinä ahdistaa? Ihmiset? Kiusataanko lastasi koulussa?(monet alkavat siksi arastelemaan) Kannattaa jutella lapsen kanssa,selvitä ensin syy ja rupea sitä korjaamaan vaikka jonkun ammattiauttajan kanssa jos et itse pysty.