Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 -vuotiaan Hyve/ vasu?

Vierailija
18.01.2017 |

Sain juuri paperit täytettäväksi ja sitten olisi tuo päivähoidon hyvekeskustelu ja vasu.

Onko teillä tullut noihin jotain "tuen tarve" -kohtiin? Tuleeko niihin kaikille jotain? Tai joka lapselle jotain ainakin johonkin kohtaan?

Vai onko mahdollista saada ns."puhtaat paperit"? :D

Jos niihin tulee jotain, niin miten neuvola noihin suhtautuu, tuleeko heti lähete johonkin eteenpäin (psykologi, puheterapeutti, fysioterapia, jne.) vai onko ne vaan että päivähoito kiinnittää asioihin enemmän huomiota omassa toiminnassaan?

T. Esikoisen äiti, jolla ei aiempaa kokemusta asiasta

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä siis neuvola hetikohta tuon pk hyveen/vasun jälkeen

T. Ap

Vierailija
2/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuen tarve tarkoita, että lapsi tarvitsisi mitään erityistukea. Se voi olla esim. "Jatketaan kuten aiemmin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kunnilla ja kaupungeilla taitaa olla omat versionsa noista kaavakkeista.

Kannattaa rohkeasti kysyä asiaa omasta päiväkodista.

Vierailija
4/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko lapsellasi mielestäsi asioita missä tarvitsee enemmän tukea kuin muut saman ikäiset? Onko esim puheessa vajaavuutta, sosiaalisesti millainen lapsi yms.

Ihan normilapsellekkin voidaan merkata, eikä se mitään terapiaa tarkoita. Merkataan vaan että sen taidon kehitystä tuetaan tehostetummin. Terapiat on niin kiven takana nykyään, edes ihan oikeasti erityislapsille. Terveisin erityisen äiti, joka taistelee terapioista vaikka lapsella autismikirjon diagnoosi.

Vierailija
5/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mitään jos ei tarvetta. Jos on niin sitten kirjataan mihin tyyliin "avustetaan pukemisessa". Jos jotain huomattavasti ikätasoa alempaa osaamista, niin tukitoimia mietitään esim. puheterapia. Lasua ei helposti saa, ellei sitten ole näkyvää huolta lapsesta (esim. tulee jatkuvasti hoitoon likaisissa vaatteissa ja vaipoissa, poissaoloja ei ilmoiteta ym.).

Lastensuojeluilmoitus tehdään heti kun aihe on, ei odoteta mitään keskustelua ensin.

6/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungilla tuen tarve voi tarkoittaa monentasoista tukea; se voi tarkoittaa asiaa, mitä voidaan harjoitella päiväkodissa: pukemista, saksilla leikkaamista, jollain vaikka pettymysten sietämisen harjoittelua tms. Asia erikseen on varhaiskasvatukselliset tukitoimet: lapsi tarvitsee kuvia jäsentämään toimintaansa, aikuisen lähelle tukemaan keskittymistä ja siirtymiä (eikä tällöinkään ole siis kyse erityisestä tuesta ja sen tarpeesta) tai sitten kyse voi olla siitä, että lapsi tarvitsee erityisen tuen muotoja, kuten vaikkapa jaettua ryhmäavustajaa, pienennettyä ryhmää tai integroitua ryhmää, jolloin on kyse erityisestä tuesta.

Meillä usein jokaiselle lapselle löytyy jotain asioita tuen tarve kohtaan, koska se kertoo meille kasvattajille mitä lapsi harjoittelee ja mikä hänelle on ajankohtaista, ja miten me ja minä lastentarhanopettajana suunnittelen toimintaa, joka vastaa lasten kehitystarpeita ja -tasoa. Onhan minulla itsellänikin tuentarvetta, niistä keskustellaan omassa kehityskeskustelussa pomon kanssa: tarvitsenko lisää tukiviittomakoulutusta, haluaisinko kehittää draamakasvatustaitojani vai mitä. 

Eli äitinä tai isänä voit hyvin miettiä ihan pieniä ja käytännöllisiä asioita, joissa lapsesi voisi tarvita opettelua, jos mitään sen suurempaa huolta mistään lapsen kehityksen osa-alueesta ei ole. 

Vierailija
7/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kiitos!!!

T. Ap

Vierailija
8/21 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos vaikka kielellisessä kehityksessä on merkattu "tuen tarve" kohtaan: "Keskustelutaidot; puhelee paljon itsekseen ja sanoittaa leikkiä. Ei vielä jaksa paneutua yhteiseen leikkiin pitkään vaan leikkii välillä omaa leikkiä muiden ohella ja vaihtelee mielellään leikkiä usein. Kertoo paljon asiaa, mutta varsinaista vuoropuhelua ei kavereiden kanssa vielä synny."

Pitääkö tästä olla huolissaan?

Vierailija
9/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites jos vaikka kielellisessä kehityksessä on merkattu "tuen tarve" kohtaan: "Keskustelutaidot; puhelee paljon itsekseen ja sanoittaa leikkiä. Ei vielä jaksa paneutua yhteiseen leikkiin pitkään vaan leikkii välillä omaa leikkiä muiden ohella ja vaihtelee mielellään leikkiä usein. Kertoo paljon asiaa, mutta varsinaista vuoropuhelua ei kavereiden kanssa vielä synny."

Pitääkö tästä olla huolissaan?

Minkä ikäinen? Jos 4v niin on vähän kiikun kaakun onko huolestuttavaa. Ei välttämättä ole mitään, mutta voi olla jotain pientä. Myös persoonan merkitys on hyvä ottaa huomioon.

Mulla 4v lievästi autistinen jolla lukee myös nuo kaikki asiat tuen tarpeessa, mutta lukee siellä myös PALJON muitakin tuen tarpeita. Yksinään tuo piirre tuskin merkitsee mitään, jos muuta huolta ei ole.

Vierailija
10/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ on 4v. Kova höpöttelemään. Kotona kyllä vuoropuhelee ihan sujuvasti ja kavereita on ja leikit sujuvat puistossa ja muualla.

Ihmettelin tuota, sanottiin että liittyy myös siihen että vaihtelee leikkiä usein eikä halua pitkään leikkiä samaa leikkiä.

Muita huolia ei ollut. Ihmettelen jotenkin että mikä tuossa on ongelma, kun lapsi on kuitenkin kova juttelemaan ja tulee kaikkien kanssa toimeen. Ja ainakin minun katsoessani täällä kotona leikkejä naapureiden ym lasten kanssa dialogia syntyy.

Vierailija
11/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ on 4v. Kova höpöttelemään. Kotona kyllä vuoropuhelee ihan sujuvasti ja kavereita on ja leikit sujuvat puistossa ja muualla.

Ihmettelin tuota, sanottiin että liittyy myös siihen että vaihtelee leikkiä usein eikä halua pitkään leikkiä samaa leikkiä.

Muita huolia ei ollut. Ihmettelen jotenkin että mikä tuossa on ongelma, kun lapsi on kuitenkin kova juttelemaan ja tulee kaikkien kanssa toimeen. Ja ainakin minun katsoessani täällä kotona leikkejä naapureiden ym lasten kanssa dialogia syntyy.

No sitten sinulla ei varmaan ole syytä huoleen. Miksi sinua vaivaa noin paljon että lapsellesi on merkattu tuen tarve?

Vierailija
12/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Ehkä mä enemmän kritisoin sitä, että tuntuu siltä että jokaiselle on "pakko merkata jotain", että tästä 4 -vuotiskeskustelusta ei voi päiväkodista selvitä "puhtain paperein"? Jokainen, kenen kanssa olen asiasta jutellut, on saanut lapselleen jonkun "tuen tarve" merkinnän siihen kohtaan (pukeutumista, käytöstä, kädentaitoja, leikkimistä, motorista tai liikunnallista asiaa esimerkiksi).

Niin mä vaan mietin että miksi? Onko oikeasti jokaisella lapsella joku tai muutama TUEN TARVE?

Lähinnä mä olen hämmästynyt.

Vierailija
13/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minuakin kiinnostaa, meillä on ens viikolla tuo neuvola!

Miten siellä kommentoidaan noita päiväkodissa kirjattuja juttuja? Kokemusta kellään? (Me asumme Helsingissä)

Vierailija
14/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
15/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut, että tuo "tuen tarve" on lähtökohtaisesti asia, mihin kiinnitetään huomiota kotona ja päiväkodissa. Tosin lapseni on vasta pian 3, kaksi vasua takana. 2,5-vuotisvasussa (olen pyytänyt puolivuosittain) toin itse esille, ettei lapseni mielestäni juurikaan osaa palapelien tekoa - ei sillä, että se olisi merkittävän tärkeä taito, mutta olin kiinnittänyt siihen huomiota. Pk:ssa se kirjattiin ylös ja he kokeilivat sielläkin - tosin paria kuukautta myöhemmin lapsi tekikin palapelejä hyvin. Samaten he huomauttivat, että lapsen keskittyminen yhteen leikkiin kerrallaan on vaikeahkoa, hieman ikätasoistaan heikompaa. Tähän ollaan siis pyritty, että lasta kannustetaan malttamaan hieman paremmin (ja nyt 3-vuotisuuden korvilla kehitystä on tapahtunut, toki ikääkin on vähän tullut).

Itse siis koen vain positiivisena, että pk:ssa huomataan asioita joita voi kehittää, käsitän tuen tarpeen (aluksi ainakin) juuri tuollaisena huomion kiinnittämisenä.

Vierailija
16/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten jos yleinen tuki ei riitä ja päiväkodin mielestä tarvitaan tehostettua tukea? Voiko siitä kieltäytyä?

Vierailija
17/21 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten jos yleinen tuki ei riitä ja päiväkodin mielestä tarvitaan tehostettua tukea? Voiko siitä kieltäytyä?

Voi, mutta lapsen etu on tarvittaessa saada lisää tukea.

Vierailija
18/21 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta lapsen etu on tarvittaessa saada lisää tukea.

Eli onko noin että jos Lto sen katsoo tarpeelliseksi ja vanhemmat ei, ja vanhemmat eivät suostu tukeen (turhaan), niin perheestä tehdään joku lasu? :O Vai mitä tuossa silloin tapahtuisi?

Mitkä ovat em.tilsnteessa perheen oikeudet (lapsen!), jos virheellisesti väitetään että lapsi ei vaikkapa puhu tarpeeksi tai ei osaa noudattaa ohjeita ja kotona em.asioissa ei ole mitään ongelmaa?

Esimerkki keksitty, en keksinyt parempaa mutta mua oikeesti kiinnostaa, että voiko yksi henkilö päiväkodissa saada aikaan tehostetut tukitoimet jos vanhemmat ovat erimieltä (varmaan tuntevat lapsensa paremmin)?

Vierailija
19/21 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/21 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi