Millaiset ihmiset jäävät seisomaan junan oven eteen?
Yleinen näky ruuhka-aikaan paikallisjunissa: ihmiset astuvat ulos ja jäävät keskellw oviaukon edustaa räpläämään puhelinta, juttelemaan, tuijottelemaan ympärilleen. Eikö käy mielessä että muitakin on tulossa ulos ja junaan pyrkijöidenkin pitäisi päästä sisään ennen kuin ovet sulkeutuvat? Mitä on näiden ihmisten päässä? Ja sitten kun huomautetaan niin loukkaannutaan.
Kommentit (19)
Ne on samoja ihmisiä, jotka tavaratalossa astuvat liukuportaista ja pysähtyvät siihen. Laivaan mennessä stoppi tulee heti, kun on päästy kongilta laivan puolelle. Ihanaa, perillä, huokaistaanpa tässä hiukan.
Ne ääliöt, joita SAA vähän tönäistä.
Myös rullaportaiden päässä on just hyvä paikka jäädä snäppäilemään tai meditoimaan että minne olen menossa ja kuka olen.
Tai sitten nää jotka tunkevat junan sisään vaikka junasta on vasta poistumassa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on samoja ihmisiä, jotka tavaratalossa astuvat liukuportaista ja pysähtyvät siihen. Laivaan mennessä stoppi tulee heti, kun on päästy kongilta laivan puolelle. Ihanaa, perillä, huokaistaanpa tässä hiukan.
Mä joskus kaadoin vahingossa rouvan joka jäi seisomaan heti liukuportaiden alle. Mutta kun en osannut tuollaista ennakoida, olin jo astumassa eteenpäin ja takaakin tuli muita... se äkkipysäys tuli yllätyksenä. Tuskinpa jää kökkimään enää.
Ajattelemattomat ihmiset, jotka eivät ehkä usein liiku "ihmisten ilmoilla".
Ja samat ihmiset kuin kaupassa jäävät seisomaan heti ovien sisäpuolelle ja jäävät siihen ihmettelemään porukalla, että oho, nyt tultiin kauppaan sisälle. ..
Samat ihmiset, jotka jäävät kaupan kassalla ostoksensa maksettuaan siihen kassan kohdalle tihrustamaan kuittiaan sen sijaan, että ottaisivat askeleen kauemmas.
Paljon aikoinaan junissa kulkeneena voin sanoa, että onni onnettomuudessa on se, että junien ovet eivät enää ole avoimena.Turistit menevät odottelemaan pysäkkiä vaikka juna olisi rutkasti myöhässä. Eivät usko, jos sanoo, että ollaan tunnin myöhässä (tosin konnareiden tämä pitäisi sanoa eli mutta jostain syystä tämäkään ei tapahdu, eivät tiedä, milloin kuulutuksista saa selvää). Suomalaisetkin yrittävät mennä ulos, vaikka omin silmin näkee, ettei missään valoja eli ei siis voi olla asemalla. Tämä siis kaukojunissa.
Hah! Ei suomalainen huomauta tai pyydä väistymään. Suomalainen jatkaa kiltisti matkaa seuraavalle asemalle mieluummin kuin aukaisee suunsa.
Ne on ihmisiä joilta puuttu joku peruskyky havainnoida ja ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu. Todennäköisesti samoilla ihmisillä on vaikeuksia myös liikenteessä.
En tiedä. Kun se ryhmä on aika lailla heterogeeninen, on nuoria, vanhoja, miehiä, naisia, valkoisia, tummia....
Joku kerta päässäni napsahtaa ja karjaisen pöljille jotain. Joskus olen taakseolevalle joutunut sanomaan, että lopettaa tunkemisen ja tönimisen, kun en itse pääse yhtään sen nopeammin eteenpäin. Mikä kiire ja hätä kaikilla on, ei se juna/bussi vedä ovia nenän edestä kiinni!
Niillä ei mene hissi ihan ylös asti. Vähän niinkuin luuseritoimittajilla.
Vierailija kirjoitti:
Paljon aikoinaan junissa kulkeneena voin sanoa, että onni onnettomuudessa on se, että junien ovet eivät enää ole avoimena.Turistit menevät odottelemaan pysäkkiä vaikka juna olisi rutkasti myöhässä. Eivät usko, jos sanoo, että ollaan tunnin myöhässä (tosin konnareiden tämä pitäisi sanoa eli mutta jostain syystä tämäkään ei tapahdu, eivät tiedä, milloin kuulutuksista saa selvää). Suomalaisetkin yrittävät mennä ulos, vaikka omin silmin näkee, ettei missään valoja eli ei siis voi olla asemalla. Tämä siis kaukojunissa.
Joskus ammoin kaukojunat eivät pysätyneet Tikkurilassa ja Pasilassa Helsinkiin tulleessaan. Silloin savolaiset säntäsivät Tikkurilan kohdalla vaunun eteiseen, ja Pasilassa he nostivat matkalaukut lattialta. Ettei vain käy niin, että Helsingissä ei ehdi ulos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus kaadoin vahingossa rouvan joka jäi seisomaan heti liukuportaiden alle. Mutta kun en osannut tuollaista ennakoida, olin jo astumassa eteenpäin ja takaakin tuli muita... se äkkipysäys tuli yllätyksenä. Tuskinpa jää kökkimään enää.
Joo, se on mukava olla ihan siinä takana, kun joku pysähtyy heti liukuportaista päästyään. Minä yleensä ihan vahingossa vähän tönäisen ohikulkiessani näitä ihmisiä, jotka jäävät pohtimaan elämänsä suuntaa huonosti valittuihin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Ei suomalainen huomauta tai pyydä väistymään. Suomalainen jatkaa kiltisti matkaa seuraavalle asemalle mieluummin kuin aukaisee suunsa.
Tämä on muuten oudon totta. Bussissakin alkaa vieressä virkayskä ja ostoskassin kahistelu merkiksi siitä että pois pitäisi päästä. Oudommat nousevat seisomaan ja alkavat tuuppia mieluummin kuin sanovat "anteeksi, jään pois".
Ruuhkaiseen Keski-Eurooppaan opettelemaan tavoille! Siellä tulee kuittia heti, jos tukkii tien. Junan ovien oikealla tai vasemmalla puolelle seisotaan ja odotetaan, kunnes kaikki ovat tulleet ulos, ulospääsytien näin vapaaksi jättäen ja sitten vasta astutaan junaan tai metroon, eikä todella jäädä siihen pähkäilemään muiden tukkeeksi sisälläkään. Oven edessä ei seisota odottamassa poisastumista kuin ainoastaan silloin, kun on todella astumassa seuraavalla pysäkillä pois. Toimii!
En muista nyt missä, mutta Keski-Euroopassa jossain oli jopa jalkakäytävä merkitty nuolin, että kävellään sen oikeaa seunaa, vastaantulijoille annetaan vasen reuna.
Tiedän erään vanhan pariskunnan, joka kuoli, kun hätäpäissään kiirehtivät junasta ulos liian aikaisin. Tämä tapahtui 80-luvulla kun junan oven sai vielä vauhdissa auki. Pelkäsivät, etteivät ehdi jäädä pois, jos vasta asemalla alkavat laskeutua portaita alas.
Vanhat ihmiset ovat usein muutenkin hädissään ehtimisen kanssa. Siksi pankin tai kauppahallin ovella pitää jonottaa jo puoli tuntia ennen avaamisaikaa, ja muiden ihmisten ohi pitää tunkeutua aivan ensimmäiseksi ajoradan reunaan suojatien eteen odottamaan. No siinä ovat sitten takaa tulijoiden tukkona, kun valot viimein vaihtuvat ja tietä saa lähteä ylittämään.
Vielä tavallisempaa on yrittää tukkia kulkuneuvoon, kun sieltä on vasta poistumassa porukkaa. Kun ei millään malta odottaa. Jos se juna tai bussi vaikka yhtäkkiä lähtee eikä pääse kyytiin.
Kaikki ei ilmeisesti tiedä, että ensin ulosmenijät ulos, sitten vasta sisäänmenijät sisään. Niin sinne sisään voi mahtuakin.