Siis mitä ihmettä? Eikö Kelan tt-tuen jatkohakemuksessa tarvitsekaan toimittaa tiliotetta?
Tein juuri hakemuksen eikä siellä ollut liiteluettelossa mainintaa tiliotteista tai tilitapahtumista. Mitä kummaa?
Oli vain että pitää toimittaa tiedot asumismenoista (tätäkin ihmettelen kun kuitenkin saan as.tukea jolloin olen toimittanut vuokrasopimuksen Kelaan ja sopimuksesta näkee vuokran suuruuden). Lisäksi liiteluettelossa oli kohta "muut liitteet" mutta ei siinäkään ollut mainintaa tiliotteesta... Kelasta ei tietenkään voi saada asiaan vastausta kun siellä on kaikki yhteydenottokanavat tukossa joten tietääkö joku täällä miten asia on?
Kommentit (10)
Löysin Kysy Kelalta palstalta tällaisen vastauksen:
Kun haet Kelasta ensimmäisen kerran toimeentulotukea, tarvitaan tiliotteet viimeisen kahden kuukauden ajalta.
Jatkohakemukseen pyydetään erikseen tarvittaessa. Muistattehan, että muutoksista tulee aina ilmoittaa Kelaan.
Eli eipä näköjään siis tarvitse! Miksiköhän näin? Pääseekö Kela ihmisten tilitietoihin käsiksi toisin kuin esim. kuntien sos.toimi, joille piti toimittaa tiliote joka kuukausi?
Hei! Kela tosiaan näkee tiedot mutta esim lääkärilaskut sun muut täytyy laittaa liitteenä :) Jos on vakiintunut elämäntilanne kela saattaa tehdä päätöksen esim. 11kk eteenpäin, jotta joka kuukautista hakemusta ei tarvitsisi erikseen laittaa. On tietysti omalla vastuulla ilmoittaa mahd.elämänmuutoksista.
Ensimmäiseen hakemukseen tiliote viimeisen kahden kuukauden ajalta :)
Jos Kela pyytää tarvittaessa jatkohakemukseen tiliotteita (esim. edelliseen ttt-hakemukseen ei tarvinnut tiliotteita laittaa ja ko. hakemuksen päätöksessä lukee "tiliotteet seuraavaan jatkohakemukseen"), kuinka monelta kuukaudelta tiliotteet pitää viedä, olettaen että joka kuukausi täytyisi tehdä uusi hakemus?
Siis onko tosiaan näin ettei tarvitse tiliotetta lähettää? Itse olen joka kerta sen silti lähettänyt, vaikka ei erikseen luekaan liiteluettelossa.
Asumismenot pitäisi kelalla olla selvillä ap:n tapauksessa, jos asumistukea saa. Tosin ovatko muuttuneet viimeisimmän päätöksen jälkeen?
Olen aina lähettänyt ettei päätös viivästy. Siinä ei tosiaan sanota että pitää. Outoa.
Multa pyydettiin jälkikäteen, kun en toimittanut. Alkuperäisessä päätöksessä käskettiin laittaa jatkohakemukseen tiliotteet.
Kun hakee ensimmäistä kertaa, pitää laittaa tiliotteet. Jatkohakemuksen mukana ei enää tarvitse ellei ole jotain epäselvää ollut aikaisempien kanssa.
Tiliotteet pitää olla jokaisessa hakemuksessa. Se, että liiteluettelossa ei ole mainintaa tiliotteissa on Kelan aivopieru. Asiasta kysyessäni virkailija sanoi, että "onhan siitä edellisessä päätöspaperissa maininta, kyllä se sieltä pitää osata katsoa". Oli kuitenkin samaa mieltä kanssani, että kyllä siitä pitäisi liiteluettelossa erillinen maininta olla. Tästä muuten on hyvä laittaa palautetta, muidenkin kuin vain minun ;)
Mä ainakin laitoin