Iltalehdessä kysely miehille: Mies, alistaako naisesi sinua? Onko sinua väheksytty tai käskytetty?
Yhä useammin mies kokee itsensä väheksytyksi parisuhteessa, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Lehden mukaan naisesta kuoriutuu parisuhteessa kaikesta päättävä kenraali ja miehestä tulee hänen apurinsa.
- Naiset puhuvat miehistään kuin nämä olisivat vähän vähemmän älykkäitä ihmisiä tai vallattomia lapsia, joita ei saada kuriin, sanoo Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen Helsingin Sanomille.
Vaarasen mukaan miehet eivät puhu naisista vastaavalla tavalla juuri koskaan, mikä koettaisiin outonakin. Naisten puhetapaan puolestaan törmää monessa paikassa, kuten ratikoissa, kahviloissa ja internetin keskustelupalstoilla. Vaarasen mukaan tätä tekevät erityisesti koulutetut naiset.
Ilmiö nousi puheenaiheeksi, kun Vaaranen kirjoitti asiasta mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin viime vuonna. Aihe on herättänyt uudelleen keskustelua tänä vuonna. Vaarasen mukaan ilmiön taustalla on se, että väsymyksestä on tullut parisuhteen perustila, kun kaksi työn uuvuttamaa lapsiperheellistä kohtaa. Vaarasen mukaan väsynyt nainen alkaa päsmäröidä parisuhteessa. Tämä korostuu erityisesti kodin tyypillisissä riita-aiheissa, kuten kodinhoidossa, lasten kasvattamisessa, raha-asioissa ja seksissä, Helsingin Sanomat kirjoittaa.
Mies turhautuu, koska hän ei päätä juuri mistään, ja hänen tehtävänään on ottaa vastaan käskyjä, joiden noudattamisesta hän ei useinkaan saa kiitosta. Samalla nainen on kiukkuinen kokiessaan saavansa liikaa vastuuta.
- Seurusteluajan tasa-arvoisesta parisuhteesta on ajauduttu hyvin kauas. Pariterapiaan miehet tulevat kuin syytettyinä. Syytettyinä siitä, etteivät ole pystyneet täyttämään naisen kaikkia vaatimuksia, Vaaranen kuvailee.
Vaarasen mukaan naisilla riittää vaatimuksia erityisesti silloin, kun perheeseen tulee lapsia. Naisen kriteerit muuttuvat.
- Hän alkaa haluta täydellisyyttä, esimerkiksi täydellisen siistiä kotia. Neuvottelutaidot häviävät, kun naisen kaikki huomio ja energia keskittyy lapsen eloonjäämiseen. Miksi näin käy, sitä ei tiedetä, Vaaranen sanoo.
Täydellisyyden tavoittelu on kolme- ja nelikymppisten naisten vitsaus, Vaaranen kuvailee. Helsingin Sanomien mukaan mies alistuu naisen apupojaksi, koska nainen on yleensä parempi kertomaan tarpeistaan verbaalisesti. Lisäksi naisella on takanaan tyttökavereiden tuki, kun taas miehellä ei ole vastaavaa.
Mies, alistaako naisesi sinua?
Mies, koetko, että sinua on kohdeltu kaltoin parisuhteessa? Miten sinua on kohdeltu kaltoin? Onko sinua väheksytty tai käskytetty? Saatko päättää yhteisistä asioista?
Miten tilanne on muuttunut parisuhteen aikana? Onko teillä lapsia? Onko parisuhde kestänyt? Kauanko olette olleet yhdessä?
Kerro meille tarinasi. Tarinoita saatetaan julkaista. Voit myös laittaa halutessa mukaan tarkemmat yhteystietosi. Yhteystietoja ei käytetä muihin tarkoituksiin.
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/201701162200054446_lz.shtml
Kommentit (63)
Tunnistan itseni.
Hoidin lapset ja kodin, kuskaamiset, lääkärit, läksyt, vaatehuollon ja pihatyöt, yms. yms. Täysin yksin.
Mies kävi töissä ja nukkui loppupäivän sohvalla jotta jaksoi valvoa kun muut menivät nukkumaan. Kaikille valitti kuinka väsynyt on ja lapset meluaa. Ei tarvinnut edes ruokalautastaan viedä itse koneeseen!
Minä vaimona väsyin ja suoritin. Kiukkusin ja nalkutin. Viimeisinä vuosina en enää jaksanut nalkuttaa, olin hiljaa. Luojan kiitos tajusin lopulta erota. Elämä helpottui, miehen passaus loppui ja oma stressi laukesi.
Valitettavasti en ole ainoa jolle on lähipiirissä näin käynyt. Ehkä yhdellä kymmenestä on mies joka oikeasti osallistuu perhe-elämään ja ei nalkuta raha-asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvat miehet tekee oma-aloitteisesti ja tarpeeksi kotitöitä, ihan arjen askareita. Tämä on niin nähty. Jos nainen ei tee niitä, ei niitä tee kukaan. Testattu on.
Kummasti se kodin siisteys katoaa viikon aikana jos ei mies ylläpidä siisteyttä muiden töiden lisäksi. Nainen ei siihen kykene, ei vaikka kotono päivät on. Ei saa astianpesukonetta tyhjäksi kun on monta lasta pyrkimässä kaveriksi, kun ajatuksena on että astiat pitää saada koneesta suoraan paikoilleen, eikä mitenkään onnistu että ripeästi lautaset läjään pöydälle, kone kiinni välillä ja astiat kaappiin.
Epäilemättä on perheitä jossa asiat ovat näin päin, mutta tutkimusten mukaan naiset tekee vieläkin yli 60% kotitöistä vaikka miehet ovat alkaneet olla enemmän kotitöissä mukana 2000-luvulla (Lähinnä osallistuu aikaisempaa enemmän siivoamiseen ja tiskaamiseen). Naiset hoitaa suurimmaksi osaksi yksin lastenhoidon, pyykit ja muun vaatehuollon kun taas miehet hoitaa korjaus- ja kunnostustyöt joita nykyään tehdään huomattavasti harvemmin kun monet työt ulkoistetaan tai sitten asutaan kerrostalossa missä kaikkea ei tarvi hoitaa itse. Naisilla menee myös ruuanlaitossa enemmän aikaa koska miehet kokkaa tutkimusten mukaan lähinnä viikonloppuisin, naiset taas hoitaa ruokapuolen arkena.
Nainen uupuu, suuttuu ja eroaa.
Ja eron jälkeen tekeekin 100% kaikista kotitöistä. On se laskento hallussa!
Niin tekee mutta ei enää mahdollista viiden tähden palvelua miehelle. Plus todennäköisesti saa vielä joka toisen viikonlopun lapsivapaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt aihetta. Miten jotkut naiset luulevat, että heillä on oikeus komentaa aikuista ihmistä vaan siitä syystä, että tämä sattuu olemaan heidän miehensä. Eikö parisuhteessa pitäisi juuri kunnioittaa ja rakastaa toista? Ja toisaalta miksi miehet tyytyvät olemaan tossutettavina? Miksi miehet eivät kunnioita itseään sen vertaa, että pitäisivät puolensa. Miksi ei yhteisistä askareista (oli ne sitten kotitöitä tai muita) voi sopia keskustelemalla kuten vertaiselleen?
Kun se ei vain toimi niin. Vaikka kuinka on puhuttu, miehen osuus kotitöistä jää tekemättä tai se tehdään vasta sitten kun yhtäkään puhdasta ruokailuvälinettä ei ole tai puhdasta päälle pantavaa. Tai ne tehdään vasta sitten naama norsunvitulla, kun vaimo on siitä muistuttanu monta kertaa. Miehillä ei tuota ongelmia löhötä sohvalla sillä aikaa kun koko kämppä räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt aihetta. Miten jotkut naiset luulevat, että heillä on oikeus komentaa aikuista ihmistä vaan siitä syystä, että tämä sattuu olemaan heidän miehensä. Eikö parisuhteessa pitäisi juuri kunnioittaa ja rakastaa toista? Ja toisaalta miksi miehet tyytyvät olemaan tossutettavina? Miksi miehet eivät kunnioita itseään sen vertaa, että pitäisivät puolensa. Miksi ei yhteisistä askareista (oli ne sitten kotitöitä tai muita) voi sopia keskustelemalla kuten vertaiselleen?
Voihan sitä sopia vaikka mitä mutta jos toinen osapuoli ei tee siitä huolimatta osuuttaan niin eipä sille mitään voi. Paitsi ottaa sen eron niin kuin useat naiset tekevät. Onpahan yksi passattava vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvat miehet tekee oma-aloitteisesti ja tarpeeksi kotitöitä, ihan arjen askareita. Tämä on niin nähty. Jos nainen ei tee niitä, ei niitä tee kukaan. Testattu on.
Kummasti se kodin siisteys katoaa viikon aikana jos ei mies ylläpidä siisteyttä muiden töiden lisäksi. Nainen ei siihen kykene, ei vaikka kotono päivät on. Ei saa astianpesukonetta tyhjäksi kun on monta lasta pyrkimässä kaveriksi, kun ajatuksena on että astiat pitää saada koneesta suoraan paikoilleen, eikä mitenkään onnistu että ripeästi lautaset läjään pöydälle, kone kiinni välillä ja astiat kaappiin.
Epäilemättä on perheitä jossa asiat ovat näin päin, mutta tutkimusten mukaan naiset tekee vieläkin yli 60% kotitöistä vaikka miehet ovat alkaneet olla enemmän kotitöissä mukana 2000-luvulla (Lähinnä osallistuu aikaisempaa enemmän siivoamiseen ja tiskaamiseen). Naiset hoitaa suurimmaksi osaksi yksin lastenhoidon, pyykit ja muun vaatehuollon kun taas miehet hoitaa korjaus- ja kunnostustyöt joita nykyään tehdään huomattavasti harvemmin kun monet työt ulkoistetaan tai sitten asutaan kerrostalossa missä kaikkea ei tarvi hoitaa itse. Naisilla menee myös ruuanlaitossa enemmän aikaa koska miehet kokkaa tutkimusten mukaan lähinnä viikonloppuisin, naiset taas hoitaa ruokapuolen arkena.
Kyllähän se siivoaminen ja muu vähenee huomattavasti, kun pahin sotkija on pois kuvioista. Tuo on niin selvä asia, että sinunkin pitäisi se tajuta.
Itse olen naimisissa, mutta eron kotitöiden määrässä huomaa, kun mies on viikonkin reissussa. Jos olen itse, niin lähtiessäni koti on siisti, mutta takaisin tullessa kotona on kaaos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tungepa ne kotityöt perseeseesi.
Et siis ymmärrä artikkelin sisällöstä mitään?
Mistäpä muusta palstamamma jankkaisi , kuin kotitöistä.
Vaikka aiheena olisi Kiinan muuri, niin palstamamma ulisisi kotitöistä.
Ne miehet niistä kotitöistähän artikkelin ja Vaarasen mukaan ulisevat, kun eivät saa jättää tekemättä tai tehdä tavallaan. Mutta kiva taas kun ei mennyt kauaakaan kun palstan naisvihaaja aloitti. Tiedätkö että hyökkäys ei ole paras puolustus, ei edes jääkiekossa.
Eikös olekin viisasta tehdä hommat niinkuin vaimokulta haluaa? Mies välttää avioeron mielistelemällä Desdemonaa. Tätähän vallanhimoinen nainen haluaa. Päteä kotona, kun uraputki Maisterina on lytyssä.
Se on sitten oma valintasi ja siitä on turha ruikuttaa, koska olet päättänyt tehdä omalla tavallasi. Vallanhimoinen vaimokin on onnellinen sitten kun tekee juuri kuin haluaa ja olette maailman onnellisin pari. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ne asiat ei hoidu vaan sillä että asioista keskustellaan, kun pitäisi sitten ihan oikeasti myös tehdä jotain.
Meillä ei esimerkiksi meinannut tiskit puhdistua millään vaikka kuinka yhdessä sovittiin että mies tiskaa päivänä x. Puhtaat astiat vaan väheni vähenemistään ja sitten loppujenlopuksi minä olin kamala nalkuttaja kun kehtasinkin muistuttaa siitä tiskaamisesta josta oltiin puhuttu viikko sitten, enkä vain itse hoitanut hommaa hänen puolesta. Lastenkin kanssa asiat pitää joskus hoitua heti eikä vasta myöhemmin, ei iltapesuja tai suksien varastosta hakemista koululiikuntaa varten voi loputtomiin venyttää ja vanuttaa vaikka kuinka tuntuisi että juuri nyt ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tekee mutta ei enää mahdollista viiden tähden palvelua miehelle. Plus todennäköisesti saa vielä joka toisen viikonlopun lapsivapaiksi.
Surkeasti on käynyt sulle. Oikein säälittäisi, jos ei olisi noin kliseinen legenda.
"Ärsyttää se kun jos haluan että YHTEINEN kämppämme on siisti, minun on se siivottava."
No niin. Koska olet ainoa, joka sitä haluaa. Missä ongelma?
Nimim. "tämmöiset otetaan huomioon jo rakennusvaiheessa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereitten akat - kymmenestä 8 on pirttihirmuja :(
Miksi kaverit eivät eroa, vaan haluavat olla näiden pirttihirmujen kanssa?
Hyvänen aika sentään! Silloin kun on yhteisiä lapsia lasten isä haluaa pysyä mukana lasten arjessa.Ero on iso kriisi kaikille ja isä pelkää,että hänet vierotetaan lastensa elämästä. Äiti voi viedä lapset kauaksikin isän elämästä...tiedän paljon erotapauksista ja harvoin kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä. Valitettavasti äidit osaavat myös "rahastamisen " vaikka äidin kuuluu vastata lasten elatuksesta itsekin. Tietäisin karmeita esimerkkejä mutta olkoot...
Palstanainen on vetänyt tyhjän arvan. Poiminut mädän omenan. Mutta ainahan voi lohduttautua huutelemalla Lassukkaa, Lassukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä sopia vaikka mitä mutta jos toinen osapuoli ei tee siitä huolimatta osuuttaan niin eipä sille mitään voi. Paitsi ottaa sen eron niin kuin useat naiset tekevät. Onpahan yksi passattava vähemmän.
Mutta miksi sitten jäädäkkään yhteen, jos kommunikaatio ei pelaa ja arkisista asioista sopiminen päättyy riitaan. Eikö sillon ole jo jotain muutakin vialla, kuin miehen laiskuus?
Vierailija kirjoitti:
"Ärsyttää se kun jos haluan että YHTEINEN kämppämme on siisti, minun on se siivottava."
No niin. Koska olet ainoa, joka sitä haluaa. Missä ongelma?
Nimim. "tämmöiset otetaan huomioon jo rakennusvaiheessa"
No joo, jos meillä mentäisiin miehen nykyisten siisteyskäsitysten mukaan niin lastensuojelu olisi nopeasti ovella.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti laittavat saman kyselyn toisinpäin ensi viikolla.
Nykyajan nainen pärjää itsekin eikä ole tarvetta ryhtyä kotiorjaksi.
Tuolla Heli Vaarasella on erittäin outoja kommentteja aiheesta. Hän ei ole edes psykologi vaan ex-malli ja ilmeisesti valtiotieteilijä sosiaalipsykologiasta, mikä on ihan eri tutkinto, ns organisaatioiden sosiologiaa. Kannattaisi ensi kerralla haastatella jotain oikeaa terapeuttia, muta sellaisen mielipiteet eivät olisi tietenkään yhtä raflaavia miesasiamiesten mielestä.
Ohis...
Sosiaalipsykologia tutkii yksilöiden tai ryhmien välistä vuorovaikutusta, esim miehen ja vaimon tai miesten ja naisten välisiä suhteita, vuorovaikutusta ja asenteita. Lisäkoulutuksella voi opiskella päteväksi psykoterapeutiksi. Sitä en tiedä onko Vaarasella maisterin tutkintonsa lisäksi terapeuttiopintoja.
Tuo Heli on varmaan kaappimies, kun ei ymmärrä itsestään selviä asioita.
"Miksi näin käy, sitä ei tiedetä, Vaaranen sanoo."
Minäpä kerron sinulle, Heli (toivottavasti luet).
Näin käy siksi, että siisteystaso on oltava lapsiperheessä aivan toinen jossakin opiskelijaboksissa ja nuorten omassa läävässä, johon ei edes vanhemmat voi tulla kutsumatta kylään. Kuka muu sen tekee kuin nainen? Harvoissa poikkeuksissa mies tai molemmat, ilman eri määräystä.
Lapsen pitää myös saada ruokaa, vaikka nuoripari itse ei söisi kuin pikaruokaa ja juomia. Kuka huolehtii lapsen ruuat, ainakin ensimmäisten kuukausien ajan?
Eikö tuolla naisella ole omia lapsia? Eikä vissiin miestäkään, kun elämän realiteetit eivät ole paljastuneet. Tai sitten hän itse on harvinaisen onnistunut omassa parisuhteessaan ja saanut miehen, joka tekee kotitöitä vapaaehtoisesti. Tai hän on sellainen vanhanaikainen nainen, joka pitää kunniatehtävänä huolehtia kodista, miehestä ja lapsista ja pitää suorastaan loukkauksena, jos mies joutuu tekemään kotona jotain.
Miten jonakin parisuhdepäällikkönä voi toimia ihminen, joka on itse näin kaukana tavallisen suomalaisperheen todellisuudesta? Vai harmittaako häntä itseään nyt suunnattomasti se, että hänen sanomisiaan on väännelty iltapäivälehdessä.
Jaa eikö HS ole iltapäivälehti? No ihan samaa tasoa se kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi sitten jäädäkkään yhteen, jos kommunikaatio ei pelaa ja arkisista asioista sopiminen päättyy riitaan. Eikö sillon ole jo jotain muutakin vialla, kuin miehen laiskuus?
Mikä muu voi olla vialla, jos kommunikaatio, seksi, raha-asiat ja kaikki muui sujuu aivan loistavasti, mutta NAINEN on perheessä ainoa, joka siivoaa, tiskaa, pyykkää, kokkaa jne?
Mikä muu voi sinun mielestäsi olla pielessä, jos mies ystävällisesti lupaa ja myöntelee "totta kai hän tekee oman osuutensa kotitöistä" - varsinkin kun on nyt työttömänä - mutta käytäntö onkin aivan toinen? Mikä muu kuin miehen laiskuus voi olla syynä siihen, että naisen kommunikointi alkaa muistuttaa vihapuhetta?
Mulla on hyvä ja ihana mies, mutta sais sekin kieltämättä joskus kotitöitä oma-aloitteisesti tehdä. Mä en haluaisi joutua aina pyytämään, koska musta tuntuu että käsken ja nalkutan. En minä halua sanelle milloin hänellä on hyvä hetki tyhjentää tiskikone tai imuroida. Joskus tuntuu, että mitään ei tapahdu, jossen minä tee sitä. Mies kyllä auttaa mielellään, mutta lähes aina pitää ensin pyytää.
Sitten kuitenkin se tuntee kamalaa syyllisyyttä, jos minä alan siivoamaan eikä itse osallistu. Joskus oli pakko jättää imurointi toiseen päivään, vaikka minä olisin sen ihan hyvin voinut tehdä. Sanoinkin sen sille, nätisti. Ei minua olisi haitannut tehdä se itse. Kaivoi sitten kuitenkin rikkalapion esiin ja alkoi harjata kenkien mukana tulleita kiviä eteisestä ja mökötti samalla. Yritin sitten selittää, ettei täällä tarvitse elää minun tahtoni mukaan ja hänen siivota silloin kuin minulle sopii.
Usein en vaan jaksa odottaa että jotain alkaa tapahtua. Tiskit, pyykit, vessa ja roskat sais kaikki seisoa koskemattomina varmaan monta viikkoa, jollen minä joko ala tehdä tai pyydä häntä tekemään. Eikä kyse ole siis mistään minun siivousintoilustani, minunkin siisteyskäsitykseni on sellainen että moni varmaan pyörtyisi. Kyllä minä sotkua kestän pitkääkin ja itsekin joskus laiskottelen kotitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen eroa kotitöitä oli 150% siitä, kun oli mies passattavana verrattuna naisen ja lapsen kodin työmäärään. Ennen eroa nainen teki niistä noin 95%
Eron jälkeen kotitöitä on 100%, josta nainen tekee 100%.
Matemaattinen pähkinä: kummassa tapauksessa nainen tekee kotitöitä enemmän?
Eli sun mielestä on ihan oikein aiheuttaa tarkoituksella pahaa oloa miehelle, jolla on sitä jo valmiiksi vaikka kuinka? Tämmöstä toimintaa voi jotenkin ymmärtää korkeintaan jossain yläasteella, kun aivot ei ole vielä kehittyneet riittävästi.