tärkein asia jonka vanhempanne ovat opettaneet?
Kommentit (45)
Syö silloin kun tarjotaan, ei tiedä koska saat seuraavan kerran.
ole vittumainen vittumaisille ihmisille ja mukava mukaville.
Kaikkia ei voi eikä tarvitse miellyttää. Menee vaan kuten hyvältä tuntuu tavallisia käytöstapoja noudattaen.
Toisen kädestä ei saa ottaa eikä omastaan tarvitse luopua.
Äitin viisaukset: Kenkä se on nätti toisen jalassa, vaan ku ei tiiä et mistä puristaa.
Jossei ole mitään hyvää sanottavaa, voi pitää päänsä kiinni.
Isän viisaus: Jokainen ihminen lyö joskus pään seinään ja ei se mitään, mutta jos lyö sen toisen kerran niin on jo tyhmä.
(eli jokainen tekee viheen, kunhan sitä ei toista vaan oppii)
Naisella pitää olla ammatti ja omat rahat. Työ pitää aina ottaa vastaan ja töitä täytyy tehdä.
Äiti myös sanoi että pitää olla vakityö ennen lasta mutta tästä joustin koska ikää alkoi olla. Onneksi pääsin heti takaisin työelämään vuoden jälkeen - määräaikaisena mutta kuitenkin.
Älä koskaan puhu raha-asioistasi kenellekään (paitsi oma perhe, kumppani, lähipiiri). Älä koskaan takaa kenenkään lainaa. Äläkä lainaa rahaa, jos et olisi valmis lahjoittamaan kyseiselle henkilölle ko. summaa.
Isän joku viisaus kuului "ole itsesi paras ystävä".
Mummo kehui "joka paljo lukkoo se paljo tietää".
Äidin viisaus kuului "voi että tuo Sipilä on sitte ty-hy-mä".
Käy pissalla aina kun tilaisuus tarjoutuu.
Isä sanoi aina että suojaa myös alaselkä ettei munuaiset palellu. No en uskonut ja lopulta mulla todettiin paha munuaistulehdus joka johtui niiden palelluttamisesta ja alkoholin käytöstä.
Suvaitsevuutta, tasa-arvoa ja toisen ihmisen kunnioitusta. Kotonani ei koskaan arvosteltu muita ihmisiä, halveksittu ammatteja, koulutusta, ulkonäköä jne. Edelleen minulle eräänlainen "kulttuurishokki", kun palstalla aikuiset ihmiset pilkkaavat ylipainoisia, lähäreitä ja milloin mitäkin. Jos lapseni aikuisena pilkkaisi toisia, voisin todeta epäonnistuneeni kasvatuksessa täysin.
Isän neuvo. Ei ehkä tärkein, mutta hyödylliseksi osoittautunut, eli "Älä koskaan aloita tai osallistu riitaan naapureidesi kanssa".
Kunnioita muita ihmisiä.
Älä koskaan menetä luottotietoja.
Erityisesti vaikeina aikoina, kuuntele sydäntäsi, sillä se kertoo totuuden.
Pakko vielä mainita, että nämä neuvot ovat isältä.
Äidiltä sen, että naisen ei ole pakko asettua mihinkään muottiin. Ja että äidin ei tarvitse olla tietynlainen, vaan on monia tapoja olla äiti.
Että pystyn saavuttamaan unelmani, jos oikeesti jaksan nähdä vaivaa niitten eteen
Isä sanoi minulle, että on aivan turhaa keskustella riitatilanteessa, sen menee ohi kunhan antaa ajan kulua :/
Äiti opetti käytöksellään, etten halua olla koskaan missään tekemisissä uskonasioiden kanssa
Älä käytä rahaa, jota sinulla ei ole, etkä ole varma tuletko saamaan.
Erota työ ja vapaa-aika.
Suuttuessa ensin rauhoitutaan ja sitten puhutaan.
Ei mikään, mitä minulle olisi tarkoituksella opetettu (eipä paljon yritettykään). Mutta ehkä heiltä kuitenkin opin, ettei minun kannata hankkia lapsia.
Että ilman työtä ja vaivannäköä ei saavuta mitään
Korostanut taloudellisen itsenäisyyden merkitystä ja perheen tärkeyttä