Kauan kestää että nainen toipuu synnytyksestä TÄYSIN?
Naapuriin tulossa rouvalle neljäs lapsi, kaikki hieman alle 2v ikäerolla. Ehtiikö elimistö oikeasti toipua kunnolla tuossa ajassa?
Kommentit (16)
Yleensä vuodessa niin paljon, että uutta raskautta voi turvallisesti yrittää. Mutta yksilöllistä.
Ei välttämättä, esim. rautavarastojen täyttyminen voi viedä pidempään tai vatsalihasten maksimaalinen palautuminen (mikä ei välttämättä tapahdu itsekseen). Mutta ihminen voi olla kestävää lajia, pärjää nekin jolla on lähtöjään ei maailman parhaat rautavarastot.
16 vuotta mennyt, vieläkin puistattaa. Fysiikan kanssa meni muutama kuukausi.
Ei koskaan. Ei siitä römpötistä uudenveroista tule enää, nähty on.
Niin mietin yleensäkin jotenkin sitä "rasitusta" kun just rautatasot, imetyksen tuomat muutokset, kudosten palautuminen jne.. kai jotkut vaan sitten on kestäviä :). Itse olisin luultavasti kuollut vastaavassa tilanteessa :D
5 vuoden jälkeen = sama kuin olisit ensisynnyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ? Mietin toista lasta isolla ikäerolla, vähän harmi jos noin on :)
Ketä kiinnostaa naapurin rautatasot? Voi luoja sentään taas.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämän huomaa?
Aattelin vain että itellä on lapset 10v. 6v. ja 1v. eikä noissa synnytyksissä tai niistä palautumisessa ole mikään eroja ollut.
Muistelisin jostain lukeneeni, että n.3v olisi naisen kannalta ihanteellisin ikäero lapsille palautumisen kannalta. En tosin muista mitä kaikkea tuohon oli huomioitu ja oletettiinko äidin imettävän vähintään 2v (mitä hyvin harva suomalaisäiti tekee). Vauvavuoden univaje oli ilmeisesti jossain määrin ajateltu mukaan kuvioon, sekään ei ihan hetkessä korjaannu.
Jotenkin kuitenkin ajattelisin, ettei hormonitoiminta palaudu hedelmälliseksi ellei kroppa jo olisi valmis uuteen raskauteen. Toisillahan kuukautiset alkavat suunnilleen heti kun jälkivuoto loppuu ja toisilla voi mennä vuosi tai parikin synnytyksen jälkeen. Eikä kuukautisten alkaminen välttämättä vielä tarkoita ovulaatioiden alkamista. Eli palautuminen olisi kovin yksilöllistä, aivan kuin toisille tulee kaikki mahdolliset fyysiset vaivat raskausaikana, kuukausien sairasloma ennen äitiyslomaa, vuodelepoa ja lääkityksiä ja toiset eivät edes huomaa koko raskautta ennen kuin synnytys käynnistyy.
Mitähän tuo tarkoittaa? Yleensä sanotaan että raskauksien välin olisi hyvä olla vuosi.
Noin muuten olen itse toipunut 4 raskaudesta ja synnytyksestä 8 viikossa. Paino, vatsanahka, alapään tikit, nirhaumat sekä napakkuus yms
Mulla lasten ikäerot on 2,5v, 6,5v ja 12v ja 2-4 oli tosi nopeita ja helppoja, aikaa meni +/- 1 tunti!
Minun kroppa ei ole palautunut koskaan, vatsaan jäi ihme nahkaröllykkä, jolle ei voi mitään, jos ei sitä leikkaa pois.
Naapurin rautavarastot tai univelat ei kyllä jaksaisi minua kiinnostaa.
Gynekologini sanoi noin kaksi vuotta menevän toipumiseen, toki varmaan vähän yksilöllisiä eroja on.. Esim itsellä epparihaava kivuton noin 1,5 vuotta synnytyksestä, yhä tosin kipuilee sisätutkimusta tehtäessä ( nyt melkein 3v synnytyksestä, kohta syntyy seuraava)
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan. Ei siitä römpötistä uudenveroista tule enää, nähty on.
Ei se kuules uudenveroisena pysy, vaikkei nainen synnyttäisikään koskaan, kyllä se käytössä kuluu tai jos ei käytössä, niin muuten vaan sammaloituu ja ruttuuntuu.
Sitä paitsi mitä väliä sillä on muuttuuko se naisen värkki synnytyksiensä myötä, sillä sitä vartenhan se on tehtykin, eikä pelkkää huviajelua varten! Sitä paitsi luonto on värkin palautumisen ennalleen järkännyt niin hyvin, että synnyttäneenstä naisesta tuntuu vaan mukavemmalta, kun isompikin kulli mahtuu kerrankin sisään ja vartta myöten pohjaan asti, eikä tarvii toppuutella, ja jättää puoliksi ulos.
Hhaahhahhaha, elastisuus on pointi värkissäkin. Mutta miehen muna senkun vanhetessaan kutistuu, mitähän sille tehtäisiin ,kutistuu vaikka kuinka käteenkin vaan vetelette naisen puutteissanne.
Vierailija kirjoitti:
Minun kroppa ei ole palautunut koskaan, vatsaan jäi ihme nahkaröllykkä, jolle ei voi mitään, jos ei sitä leikkaa pois.
Naapurin rautavarastot tai univelat ei kyllä jaksaisi minua kiinnostaa.
Oma syysi, että jäi nahkaröllykkä, sillä oisit jumppaamalla ja vatsalihasliikkeillä petrannut entiselleen, ja oliko pakko mussottaa kaikkee hyvää jo raskausaikanasi, että nahka venyi enempi kuin tarpeeksi.
Eikös sitä sanota, että n. 6 kk pitäisi ainakin antaa aikaa vatsalihaksille ja kohdulle palautumiseen. Tämä tosin vaan muualta kuultua mututuntumaa.