Kannattaako ostaa emaloitu valurautapannu?
Haluan välttää kemikaaleja, mutta aina ei vain jaksa tavallisen valurautapannun painoa ja huoltoa, joten onko emaloitu valurautapannu yhtään parempi vaihtoehto teflonpannulle?
Kommentit (11)
Eikös se tarvitse samanlaista huoltoa ja rasvanpolttoa kuin valurauta? Ikeassa olisi 30 eurolla tuollainen emaloitu valurautapannu, jonka meinasin ostaa arkikäyttöön, kun vaikuttaa helppohoitoiselta.
Ajatella, jos en kuolekaan viinaan, tupakkaan, läskiin ja sokeriin vaan tefloniin! 😱
Mulla on sellainen. Ihan helppohoitoinen.
Emaloitu on yhtä painava kuin emaloimatonkin. Helppohoitoisempi se ehkä on - ei vaadi rasvapolttoa, mutta ei toisaalta pelkkä valurautakaan varsin usein sellaista vaadi. (Itse olen rasvapolttanut 15 vuotta vanhan patani tasan kerran, kun se ensin paloi pohjaan ja sitten jouduin puhdistamaan sen pesuaineella. Muulloin se ei tarvitse rasvapolttoa) Emalipataakaan ei sovi pestä tiskikoneessa (emali "kuivuu" siitä), eikä emalia pidä naarmuttaa eikä se kestä kolauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se tarvitse samanlaista huoltoa ja rasvanpolttoa kuin valurauta? Ikeassa olisi 30 eurolla tuollainen emaloitu valurautapannu, jonka meinasin ostaa arkikäyttöön, kun vaikuttaa helppohoitoiselta.
Tosi harvoin tarvii rasvapolttaa. Käytön jälkeen pesaisee kuumalla vedellä ilman pesuainetta, jos tarvii. Usein riittää pelkkä talouspaperilla pyyhkäisy. Hiiliteräspannu on sileämpi, mitä valurautapannu ja voi paistaa vähemmällä rasvalla.
Hitsi, nyt en tiedä yhtään minkä pannun ostaisin. Varmasti ostan ainakin sen valurautapannun, ellei vanhemmilta tai mökiltä löydy vanhaa ylimääräistä. Ja varmaan toiseksi pannuksi kokeiluun tuon Ikean emaloidun.
Olen kulinaristi ja harrastelijakokki, ja itse en enää käytä muita kuin Swiss Diamond-pannuja. Ovat kalliita mutta kestävät pitkään, niissä on timanttipinnoite jonka ansiosta pannu ruskistaa ruuan hyvin ja tasaisesti, ja lämpenevät nopeasti. Eivät edes naarmuunnu kovin helposti eli saa käyttää aikamoista väkivaltaa että niihin saisi jälkiä. Niistä ei irtoa kemikaaleja. Toki ne pitää pestä käsin eli ei saa laittaa astianpesukoneeseen.
Niitä saa välillä ihan hyvin tarjouksin esim. Stockan Hulluilta Päiviltä eli kannattaa kytätä alennuksia.
Emalihan on siitä huono että se saattaa yhtäkkiä alkaa halkeilla lämpötilanvaihteluiden takia.
Up!