Olen perhepäivähoitaja ja huominen masentaa
Aamulla kirmaa 4 lasta hoitoon.
7:00-17:00
Pitkä päivä.
Kaikki oli niin hyvin kunnes hoidossa aloitti perhe D.
Olen kouluttautunut ja juurikin syksyn ajanut uutta varhaiskasvatuslakia sisään. Pohtinut ja toteuttanutkin.
Toimintana on tarkoituksenmukaista. Meillä on tavoitteet ja kasvatuskumppanuus kukkii.
Mutta sitten tuli perhe D.
A B ja C ovat kiittäneet päivistä. Palautetta on annettu fiksusti. Ei haukkumalla.
Tämä D perhe arvostelee, haukkuu, puhuu pahoja selän takana. Ilkeillee lapsen kautta mitä ihmeellisin tavoin.
Jättää tervehtimättä. Tai myöhästyttää hoitomaksua.
Huomenna irtisanon tämän perheen D.
Harmittaa todella paljon sillä lapset tykkää toisistaan ja minä tykkään heistä kaikista.
Miksi tuotte perhepäivähoitoon lapsia jos olemme mielestänne niin ammattitaidottomia, että teitä ilettää?
Kommentit (14)
No minusta ei ole kovin ammattitaitoista sanoa perhe irti vain siksi että palaute ei ole sun mieleen tai sitä ei sanota niinkuin sinä haluat, tai että he ei tervehdi. Ammattilaisena pitää vaan päästä ton yläpuolelle. Pääasia että lapsien kanssa menee ryhmässä hyvin, kannattaa miettiä kannattaako sitä ryhmädynamiikkaa mennä sotkemaan vain koska olet henk.koht. tasolla loukkaantunut.
Jos he ei maksa laskuja, se tietysti on pätevä syy suhteen irtisanomiselle. Olet ilmeisesi yksityinen pph?
Lastenhoitaja myös kirjoitti:
No minusta ei ole kovin ammattitaitoista sanoa perhe irti vain siksi että palaute ei ole sun mieleen tai sitä ei sanota niinkuin sinä haluat, tai että he ei tervehdi. Ammattilaisena pitää vaan päästä ton yläpuolelle. Pääasia että lapsien kanssa menee ryhmässä hyvin, kannattaa miettiä kannattaako sitä ryhmädynamiikkaa mennä sotkemaan vain koska olet henk.koht. tasolla loukkaantunut.
Jos he ei maksa laskuja, se tietysti on pätevä syy suhteen irtisanomiselle. Olet ilmeisesi yksityinen pph?
Minusta AP toimii ihan oikein. On myös perheiltä ABC ja ennen kaikkea lapsilta ABC pois, jos yksi epäasiallinen perhe uuvuttaa, jopa sairastuttaa hoitajan. Yksityisillä perhepäivähoitajilla harvemmin on edes mitään ammatillista verkostoa tai työnohjausta tällaisten tilanteiden käsittelemistä varten.
Sinä siis kuuntelisit päivästä toiseen kun toimintaasi arvosteltaisiin haukkuen negatiivisesti? Katsoisit joka aamu omassa kodissasi ihmistä joka toiselle perheelle haukkuu esim. aamupalat lounaat ja välipalat? Puhuu puheesi päälle? Haukkuu kotisi turvallisuuden lyttyyn vaikka aihetta Ei ole? Haukkuu toiset hoitolapset sopimattomiksi hänen lapsilleen? Haukkuu sinun omat lapset? Motkottaa kaikesta. Jos askartelemme se on turhaa. Lapsi on milloin syönyt liikaa ja milloin liian vähän.
Ammattitaidottomuudesta ei ole kohdallani kyse sillä olen ollut alalla jo pitkään. On ollut kaikenlaista perhettä ja kaikkien kanssa olen tullut toimeen.
Viimeinen avautuminen oli mieheni arvostelu. -Miten sinä tollasen akan olet itsellesi ottanut joka vaan kotona makaa ja tienaa?
Mutta tosi asia on, että en kuuntele enempää perheen huutamista, halveksivaa puhetta ammattitaidostani tai muistakaan ihmisistä.
Rajat olen kertonut mutta perheen mielestä kerta he maksavat niin silloin he myös saavat sanoa. Aina.
Joku roti sentään.
Tai voinhan toki hakea sairaslomaa. Siinä kärsii sitten kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis kuuntelisit päivästä toiseen kun toimintaasi arvosteltaisiin haukkuen negatiivisesti? Katsoisit joka aamu omassa kodissasi ihmistä joka toiselle perheelle haukkuu esim. aamupalat lounaat ja välipalat? Puhuu puheesi päälle? Haukkuu kotisi turvallisuuden lyttyyn vaikka aihetta Ei ole? Haukkuu toiset hoitolapset sopimattomiksi hänen lapsilleen? Haukkuu sinun omat lapset? Motkottaa kaikesta. Jos askartelemme se on turhaa. Lapsi on milloin syönyt liikaa ja milloin liian vähän.
Ammattitaidottomuudesta ei ole kohdallani kyse sillä olen ollut alalla jo pitkään. On ollut kaikenlaista perhettä ja kaikkien kanssa olen tullut toimeen.
Viimeinen avautuminen oli mieheni arvostelu. -Miten sinä tollasen akan olet itsellesi ottanut joka vaan kotona makaa ja tienaa?Mutta tosi asia on, että en kuuntele enempää perheen huutamista, halveksivaa puhetta ammattitaidostani tai muistakaan ihmisistä.
Rajat olen kertonut mutta perheen mielestä kerta he maksavat niin silloin he myös saavat sanoa. Aina.
Joku roti sentään.Tai voinhan toki hakea sairaslomaa. Siinä kärsii sitten kaikki.
Tiedättekö. Haen sairasloman uupumuksen vuoksi.
Parempi niin.
No varoittaisin ensin. Eli jos meno ei muutu niin irtisanot.
Voiko tuo olla mahdollista ja miten joku puolustaa perhettä D?
Hyvä ap! Osoitat ammattitaitoasi myös sillä, että tiedät oman jaksamisesi rajat. Teet mielestäni täysin oikein. Oikeastaan sinulla ei ole muuta mahdollisuutta.
Tsemppiä huomiseen!
Ilman muuta irtisanot. Jos olisit kunnallinen hoitaja, niin tuollaisen perheen lapsi siirrettäisiin päiväkotiin. Jotkut vanhemmat luulevat olevansa työnantajia käyttäessään yksityisen pph:n palveluja ja siksi pitävät ala-arvoista käytöstä oikeutettuna.
Saako uupumusdiagnoosilla palkkaa sairausajalta? Päiväkodissa työskentelevät eivät ainakaan saa kaikissa tapauksissa, katso tarkkaan, mikä diagnoosi on paperissa, jos haet sairaslomaa. Tai ettei papereihin tule merkintää masennuksestakaan, tuo voi taas estää työntekosi joissain tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Saako uupumusdiagnoosilla palkkaa sairausajalta? Päiväkodissa työskentelevät eivät ainakaan saa kaikissa tapauksissa, katso tarkkaan, mikä diagnoosi on paperissa, jos haet sairaslomaa. Tai ettei papereihin tule merkintää masennuksestakaan, tuo voi taas estää työntekosi joissain tapauksissa.
Kiitos vinkistä.
Selvittelen asiaa. Muistelen ettei saanut.
Huomenna kerron tilanteen ja irtisanon.
Ap❤️, tsemppiä! Mä niiiiin arvostan hyviä pphoitajia. Voimia.
Kyllä perhepäivähoitaja saa pitää rajoistaan kiinni! Ko perhe sitten järjestää asian mieleisekseen ja toivottavasti oppii samalla käytöstapoja. Voimia ap!
Tuohan on kiusaamista, eikä sellaista tarvitse sietää. Nyt vain ilmoitat asiallisen napakasti että aiot purkaa hoitosuhteen em. asioihin vedoten. Pyydä tarvittaessa kuntasi perhepäivähoidosta vastaavaa henkilöä tueksesi jos et itse pysty asiaa ottamaan puheeksi.
Aha