Mitä teen??!!
Meillä tyttö 4viikon ikäinen ja imetys ei onnistu.. Tai siis neiti saanut korviketta alusta saakka ja nyt alkanut tappelu rinnalla.huutaa viimeistä päivää,heiluu,potkii eikä suostu ottamaan rintaa suuhun :( . Rintakumi on ollut käytössä alusta saakka.. Olen saanut huijattua muutaman kerran kaatamalla pullosta korviketta samalla kun neitiä olen yrittänyt saada rinnalle,mutta kun huomaa ettei sieltä tule samalla lailla kuin pullosta,alkaa nuo edellä mainitut ongelmat.. Olen yrittänyt makuultaan,istualtaan,valoisassa ja hämärässä mutta mistään ei tunnu olevan apua.. Monet itkut olen itkenyt tämän takia,kun niin kovasti haluaisin imettää! Stressaa kamalasti,mikä vaan pahentaa asiaa :_| Onko vielä jotain mitä voisin kokeilla ennen kuin luovutan kokonaan ja siirryn suruissa siihen korvikkeeseen kokonaan..
Kommentit (2)
Hei!
Suosittelen sinulle ja vauvallesi paljon ihokontaktia. Mitä enemmän vauvasi saa olla ihollasi, sitä enemmän hänen vaistonsa valpastuvat ja hän ohjautuu itse rinnalle. Samalla voit tarjota hänelle rintaa, jos hän alkaa yhtään hamuilla (=käännellä päätään puolelta toiselle, availee suutaan, lipoo huuliaan, työntää kieltä ulos suusta, vie nyrkkejä suuhun, nokkii...). Ihokontakti on oikeasti lähestulkoon ihmeitätekevä asia. Eikä se mitään ota jos ei annakaan, joten sille kannattaa antaa tilaisuus. Yksi kerta ei aina tuo toivottavaa tulosta, mutta mitä enemmän antaa vauvalle tilaisuuksia tutustua rintaan ihan omaan tahtiin sekä itselle mahdollisuuden nauttia vauvasta ihan likellä itseä, sitä paremmat mahdollisuudet imetyksen sujumiselle ovat.
Et kerro, miten paljon vauvasi juo korviketta vuorokaudessa. Jos toivot täysimetystä, korvikkeen määrä voi vaikuttaa tavoitteeseen pääsyä. Mitä enemmän korviketta menee, sitä työläämpää voi täysimetykseen pyrkiminen olla. Mutta osittaisimetyskin on imetystä, vaikkakin monien mielestä pikkuvauvan kanssa vieläkin työläämpää kuin pelkkä pulloruokinta tai imetys olisi.
Voit myös tehdä niin, että annat korviketta ensin hieman vähemmän (n. 15-20ml) kuin olet nyt antanut, että vauva saa pahimman nälkänsä tyydytettyä. Sitten otat hänet ihokontaktiin (= sinä yläosattomissa, vauva mielellään vain vaippasilteen) ja annat hänen siinä hakeutua rinnalle. Jos vauvaa yrittää saada rinnalle kovin nälkäisenä, homma monesti menee riehumiseksi. Noin pienikin vauva on jo voinut tottua siihen, että masu täyttyy pullolla. Nyt hänet pitäisi totuttaa siihen, että rinnallakin saa masun täyteen :) Koita myös itse pysyä rauhallisena. Hyräile, jos se saa sinut rennoksi ja hyväntuuliseksi :) Sinun fiiliksesi vaikuttavat myös vauvaan.
Minkälaiseksi kuvailisit maidontulosi? Jos vauva edelleen kieltäytyy rinnasta, mutta toivoisit siitä huolimatta vauvan jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa huolivan rinnan, niin voisi olla hyvä pumppaamalla tehostaa maidon muodostumista. Mitä helpommin maitoa tulee (ja yleensä mitä enemmän maitoa muodostuu, sitä helpommin maitoa myös tulee), sitä palkitsevampaa vauvalle on imeä rintaa (puhumattakaan siitä, miten sinä ilahdut, kun vauva rauhoittuu rinnalle :) ). Jos vain mahdollista, niin rintoja olisi hyvä tyhjentää mielellään ainakin 8 kertaa vuorokaudessa (joista yksi yöllä vielä tässä vaiheessa, kun synnytyksestä on kulunut vain vähän aikaa - yölliset rintojen tyhjentämiset alkuvaiheessa tehostavat maidon muodostumista).
Jos haluat tilanteestanne keskustella livenä jonkun kanssa, voit soittaa Imetystukipuhelimeen (041 528 5582) sen päivystysaikoina ja jutella kokeneen imetystukiäidin kanssa. Tai vain purkaa sydäntäsi :) [http://www.imetys.fi/itu/puhelin.php]
Tsemppiä - peli ei suinkaan vielä ole menetetty!
Minulla oli esikoisen kanssa ongelmia koska neuvolasta sanottiin että minulla imetys ei riitä tytön kasvuun joten jouduin antamaan myös pulloa.
Toki aikaa on jo kulunut kun esikoinen on 8v mutta muistan myös nuo itkut kun yritin laittaa rinnalle. Yksi asia minkä muistan että lämmitin rintoja jyväpussilla jotta maito olisi herunut paremmin. Tai lämmin suihku on toinen vaihtoehto.
Myös joskus sellainen onnistui kun pidin tyttöä sylissä hivutin hänet pikku hiljaa rinnalle ja sitten kun oli rinta suussa ja hetken syönyt menin istumaan ja ruokailu jatkui siitä. Riittävä nesteen juonti ja lepo on myös tärkeä maidon tuotannon kannalta. Huolestua asiasta ei saisi mutta senhän jo teidätkin. Hyvä on muiden sanoa että kyllä se siitä. Itsekin tuli monet itkut itkettyä.
Oletko ollut yhteydessä imetystuki ryhmään? Minulla ei valitettavasti ole osoitetta antaa mutta jossain aiemmissa pinoissa se on ollut. Siellä sain aikoinani purkaa sydäntäni ja huoltani asiassa.
Voimia sinulle!!!