Mitä tapahtuisi ihmisille ilman hammashoitoa?
Kommentit (9)
Vähän lisääntyisi kuolleisuus, koska tulehtuneesta hampaasta leviää bakteerit helposti päähän tai sydämeen.
Enemmän näkyisi se, että pahasti tulehtuneet hampaat yleistyisivät, kun reikiä ei paikattaisi alkuvaiheessa. Ihmisillä olisi infernaalisia kipuja tulehtuneiden hampaiden kanssa ja niiden helpottamiseksi oltaisiin valmiita epätoivoisiin yrityksiin. Hampaiden sitomisiin ovenkahvoihin ym. viritelmiin, joista aiheutuisi potentiaalisesti vain lisää kipuja. Suoraan hermoihin menevään, tulehdusperäiseen kipuun eivät edes vahvatkaan särkylääkkeet meinaa auttaa.
Jonkun tutkimuksen mukaan hammaslääkäreitä ei tarvittaisi, jos ihmiset hoitaisivat hampaansa oikein ja tunnollisesti, eivätkä joisi limppareita yms. tai söisi karkkeja.
Itse en ihan usko tuohon, koska kyllähän joillakin hampaat kasvaa todella pahasti vinoon tai ei mahdu suuhun kunnolla ja mites sitten hampaiden narskutus ja tapaturmat...
Luultavasti useampi ihminen kuolisi hammastulehdusten takia ja kaikkia v*tuttaisi, kun hampaita särkisi :D
Sama tilanne olisi kuin nytkin. Eipä noista hammaslääkäreistä mitään apua ole ollut, rahat sinne saa kyllä menemään.
Faarao Tutanhamon kuoli todennäköisesti tulehtuneeseen hampaaseen.
Katsoin joku aika sitten dokumentin jossa puhuttiin rutosta ja siinä luettiin vanhoja kirkon kirjoja kuolleista, ja miksi he olivat kuolleet. Niissä oli hyvin lyhyitä merkintöjä mutta monessa kohtaan oltiin kirjoitettu 'hammas'. Eli aikavarmasti siis kuolema tulisi monelle tulehtuneen hampaan vuoksi.
Itse olisin todennäköisesti kuollut ilman nykyaikaista hammashuoltoa. Alaviisurini kasvoivat vaakasuoraan muita hampaita kohden mistä johtuen hampaat tulehtuivat niin pahasti, että en kyennyt enää aukaisemaan suutani ja syömään. Ilman antibiootteja ja sen jälkeistä hampaiden pois leikkausta, niin eiköhän se olisi ollut siinä.
Pikkulinnut kuolisivat istuessaan puiden alaoksilla, sillä ne eivät kestäisi ihmisten pahanhajuista hengitystä.
Kaikenlaiset hajunsyöjät olisivat myös eri kertaluokan bisnes kuin nykyään.
No minä en oo käyny hammaslääkärissä ainakaan viiteen vuoteen enkä oo vielä kuollut... Tosin en aio loppuelämääni olla käymättä sentään. Yksi paikattu hammas suussa, joka myös juurihoidettu. Luulen että tarvis paikata uudestaan mut ei särje kuin joskus sokeria syödessä.... Eli vielä en kiirehdi lääkäriin. Ikää 34 . En ole koskaan juonut limsoja ja pesen hampaat 2krt pvä. Voin hyvin kuvitella että jollain minuakin hyvähampaisemmalla saattaais mennä koko aikuisikä käymättä hammaslääkärissä. ?
Tulehduksia ja tee-se-itse hampaanpoistoja.