Suostuuko teidän leikki-ikäiset tytöt käyttämään housuja?
Meillä on kesällä 6v täyttävä tyttö, jolla täytyy aina olla mekko. Ei suostu laittamaan college-housuja tai farkkuja tai edes pelkkiä legginssejä ollenkaan, ei ole koskaan suostunut. Siitä asti kun on osannut tuoda oman mielipiteensä ilmi, niin mekko on täytynyt olla. Vähän mietityttää, että pitäisikö tuohon puuttua, kun koulussa housut ovat varmaan aika paljon kätevämmät. Onko muilla ollut vastaavaa, missä iässä on mennyt ohi?
Kommentit (8)
Minkä ihmeen takia tyttö ei saisi käyttää hameita ja mekkoja? Kunhan talvella laittaa ulkohousut, niin eikö muuten saa pukeutua niin kuin hyvältä tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä päiväkodissa ja moni 5-vuotias käyttää mielellään mekkoa. Meillä suosikkileikkinä on edelleen Frozen ja prinsessaunelmat, ehkä suosivat mekkomuotia.
Toki myös esim.Frozenhousut ovat mieleisiä.En näe mitään haittaa mekkojen käytölle.
Mä olen koittanut välillä tytölle markkinoida housuja, juurikin Frozen-aiheisia, kun hän fanittaa sitä niin kovasti Esim. kaupungilla housut olisivat miljoona kertaa paremmat näin talvella, mekossa ja sukkiksissa tulee helposti kylmä. Mutta ei, edes Frozenit eivät kelpaa, enkä haluaisi pakottaa.
Tyttö saa kyllä käyttää hameita ja mekkoja, mutta joissain tilanteissa olisi vaan huomattavasti helpompaa, jos käyttäisi niitä housuja.
ap
Toki nuo päiväkodilla ulos pukevat ulkohousut ja takin.
Ehkä lapsellasi on jo vähän kuuden vuoden uhmaa ja testaa annatko pitää päänsä.
Meillä 3,5-vuotias on nyt alkanut kiinnittää huomiota vaatteisiin ja pitäisi mielellään vain mekkoja ja hameita. Melkein jouluun asti kelpasi ne vaatteet mitä minä olin valinnut. Nyt vaatteiden valinta on tehtävä tarkkaan. Meillä ei ole vielä kovinkaan paljon mekkoja/hameita, koska en ole pitänyt niitä kovin käytännöllisinä juurikin kaupungilla tai päiväkodissakaan ulkohousujen alla rytyssä. Saa nähdä miten käy, kun nykyiset vaatteet jää pieneksi ja ruvetaan ostamaan uusia. Vähän luulen, että mekot valtaavat meilläkin kaapit.
Suostuu eikä ole tullut mieleenkään etteikö suostuisi. Ei meidän tytöillä (6-vuotiaat kaksoset) ole edes kuin pari jotain puolihametta joita käytetään "jouluna" ja "juhannuksena".
Ei lapsilta kysytä mitä ne suostuu pukemaan, laittavat päälle just ne vaatteet jotka vanhemmat käskee.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsilta kysytä mitä ne suostuu pukemaan, laittavat päälle just ne vaatteet jotka vanhemmat käskee.
Jos ajattelee säänmukaisuutta ja muutenkin sovinnaisuutta, niin vanhemmat vastaavat siitä. Mutta en ymmärrä miksi lapset eivät saisi itse päättää millaisia vaatteita he käyttävät? Ollessani kotiäitinä, olin todella tarkka lapsen pukeutumisesta ja siitä, että kaikki sointuu yhteen yms. Sitten palasin töihin ja opetin lapsen aika pian valitsemaan itse seuraavan päivän vaatteet. Ei tosiaan jaksanut enää kiinnostaa mitä lapsella on päällä, kunhan ne olivat oikean kokoiset ja riittävän lämpimät.
Tyttärelläni on todella tarkka esteettinen silmä ja hän on pienestä asti osannut sommitella vaatteita kivasti yhteen. Hänellä on myös aika tarkka maku vaatteiden suhteen. On nyt 5-vuotias. Saa päättää millaisia vaatteita ostamme hänelle. Toki minä määrittelen kuinka paljon mitäkin tarvitaan ja ostan ne kurahousut ja saappaat sinne päiväkotiin protesteista huolimatta(nekin tyttö saa valita). Tytöllä on ollut kova prinsessavaihe jo pari vuotta. Kaiken pitää kimaltaa jne. En ymmärrä mitä minä tai lapsi voitettaisiin kasvatuksen näkökulmasta, jos minä päättäisin lapsen päivittäisistä vaatteista. Jos hän haluaa päivästä toiseen tunkea ne rimpsumekot toppahousujen sisään tai ajaa kesällä tyllihameessa poikien kanssa kilpaa pyörällä, en näe siinä mitään ongelmaa.
Olen töissä päiväkodissa ja moni 5-vuotias käyttää mielellään mekkoa. Meillä suosikkileikkinä on edelleen Frozen ja prinsessaunelmat, ehkä suosivat mekkomuotia.
Toki myös esim.Frozenhousut ovat mieleisiä.
En näe mitään haittaa mekkojen käytölle.