Kuinka pitkäksi aikaa 4v, 6v, 10v, 16v ja 18v lapset voi jättää keskenään kotiin?
Kuinka pitkään he voisivat olla yhteen menoon kotona, jos he hoitaisivat toisiaan? Voisivatko he olla vaikka viikonlopun (perjantaista maanantaihin) ilman aikuisia täällä kotona, jos olisimme heidän 12v veljensä ja 14v siskonsa kanssa hiihtolomalla matkalla?
Kommentit (62)
Käsittääkseni siellä on aikuinen (18v) paikalla, joten en näkisi mitään ongelmaa jättää vaikka viikoksi.
Voi olla, johan tuo vanhin on täysi-ikäinenkin. Ja itsehän lapsesi tunnet parhaiten :) Mutta en näkisi mitään ongelmaa.
On hävytöntä vierittää hoitovastuuta isommille sisaruksille. Itse olet lapset maailmaan puskenut, joten sinun ja miehesi kuuluu ne myös hoitaa.
Jättäisin vaan illaksi, nuoret ovat niin pieniä, etten olettaisi, että vanhemmat lapset joutuu leikkimään vastuullista vanhempaa... Olette köyhiä, eli ette lestoja?
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa itse lapsenne, lestat. Ei ole isosisarusten tehtävä huolehtia kokonaista viikonloppua kolmesta pikkusisaruksesta.
Oliko sulla menkat tai jotain? 😂 t.3
10,16 ja 18 voisivat olla viikonlopun keskenään.
Eiköhän isommat osaa sanoa, jolleivät halua/jaksa hoitaa.
Nuorin 4-vuotias... sen mukaan mennään.
Kolme ala-ikäistä on aivan liikaa koko viikonlopuksi jättää 18-vuotiaan vastuulle, ja jopa kokeneelle vanhemmalle. Jos jotain tapahtuu saisit mahdollisesti syytteet. Odota pari vuotta tai hanki edes osaksi aikaa maksullinen hoitaja kunnalta tai yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa itse lapsenne, lestat. Ei ole isosisarusten tehtävä huolehtia kokonaista viikonloppua kolmesta pikkusisaruksesta.
Oliko sulla menkat tai jotain? 😂 t.3
Ei, entä itselläsi?
Miks ne kaksi pääsee mukaan, mutta eivät muut? Uusperhe?
16v ja 18v voi jättää yöksi, jopa viikonlopuksi pakon edessä. Itse en jättäisi kahdeksi yöksi, vaan pyytäisin jotakuta tulemaan meille yöksi.
10v voi olla koulun jälkeen yksinään tai isompien sisarusten kanssa, mutta illalla on vanhempien tultava kotiin ajoissa.
6v:n ja 4v:n kanssa pitää olla koko ajan. Ei voi jättää edes tuon 18v:n valvottavaksi.
Huh. Meillä 16v, 14v ja 12v eikä tulisi mieleenikään jättää edes yhdeksi yöksi keskenään, saati illalla myöhään. Onneksi meillä on sukulaisia lähistöllä, niin ei ole mikään ongelma.
Jos se on vanhimmille ok, että hoitavat ja ovat varmasti luotettavia?
Mä olin 18-vuotiaana aupairina ja hoidin 3- ja 6-vuotiaita sekä vauvaa. Lasten vanhemmat kävi muutaman kerran matkoillakin viikonlopun yli niin, että ottivat vain vauvan mukaan. Isovanhemmat asui kuitenkin lähellä, jos olisi jotain ongelmia tullut.
Vierailija kirjoitti:
16v ja 18v voi jättää yöksi, jopa viikonlopuksi pakon edessä. Itse en jättäisi kahdeksi yöksi, vaan pyytäisin jotakuta tulemaan meille yöksi.
10v voi olla koulun jälkeen yksinään tai isompien sisarusten kanssa, mutta illalla on vanhempien tultava kotiin ajoissa.
6v:n ja 4v:n kanssa pitää olla koko ajan. Ei voi jättää edes tuon 18v:n valvottavaksi.
Huh. Meillä 16v, 14v ja 12v eikä tulisi mieleenikään jättää edes yhdeksi yöksi keskenään, saati illalla myöhään. Onneksi meillä on sukulaisia lähistöllä, niin ei ole mikään ongelma.
Siis 16- ja 14-vuotiaita et jättäisi yksin yöksi? Ovatko kehitysvammaisia?
18-vuotias on aikuinen joten laillisesti ei mitään estettä.
Tämä on varmaan provo? En kyllä jättäisi, kolme pienintä kaipaa hoivaa ja huomiota ja vanhemmat lapsetkin ovat vielä ihan teinejä. Päiväksi voisin jättää, tai korkeintaan yhdeksi yöksi jos aivan pakko olisi, mutta en pidemmäksi aikaa, riippuen toki siitä miten järkeviä ja vastuuntuntoisia lapset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni siellä on aikuinen (18v) paikalla, joten en näkisi mitään ongelmaa jättää vaikka viikoksi.
Ihminen on aikuinen aikaisintaan 25-vuotiaana.
Mäkään en ihan ymmärrä, että mikä ongelma tuossa on? Yhtälailla nuo vanhemmat ovat voineet "palkata" tuon 18-vuotiaan hoitamaan. Päävastuullisesti esim. Ja apulaisena tuo 16-vuotias. Sama se on ottaa joku ulkopuolinen ja maksaa sille. Onpas vieraantuneita hössöttäjiä :D
Vierailija kirjoitti:
On hävytöntä vierittää hoitovastuuta isommille sisaruksille. Itse olet lapset maailmaan puskenut, joten sinun ja miehesi kuuluu ne myös hoitaa.
Miten niin vierittää hoitovastuuta? En ole ap mutta ajattelin lähteä keväällä lomamatkalle muutamaksi päiväksi kaksin miehen kanssa. Käyty kaksin noin 7 vuotta sitten jossain. Kyllä saa 18 vee tulla katsomaan pienempiä sisaruksiaan. Teini-ikäisten vastuulle menee koirat, vanhimman veljet. (Lapsia yhteensä 6) Saa kyllä palkkion siitä. Tässäkin kyse taas siitä kun paljon lapsia, siksi ei käy. Jos aloittaja olisi kysynyt voiko 18 vee hoitaa vaikka 5-vuotiasta veljeään, kaikille olis fine.
Ja vastaus, tottakai voit jättää, täysi-ikäinen vanhin on.