Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oikomishoitoja tehdään? Niistä on vain haittaa!

Katkera hampaaton 28 v
12.01.2017 |

Minulla oli peruskoulun aikana viiden vuoden oikomishoito. Oli raudat ylhäällä ja alhaalla, niskaveto, purulevy ja kuminauhoja.

Kärsin oikomishoidosta paljon, koska se oli ajoittain kivuliasta, jouduin olemaan melkein viikoittain pois koulusta ja öisin oli vaikea nukkua moisen telineen kanssa. Lääkärit ja hoitajat haukkuivat torahampaiksi ja koukkuleuaksi. Lisäksi puhuminen oli vaikeaa ja siksi kieliopinnot menivät vähän huonosti eikä muutenkaan puhuminen kiinnostanut, koska se oli niin työlästä. Koulukiusaaminen rautojen ja puheongelmien takia oli päivittäistä.

Purulevy aiheutti jatkuvan oksentamisen tunteen ja sai minut kuolaamaan kuin koira.

Menetin lapsuudestani viisi vuotta mokoman oikomishoidon takia, enkä kuitenkaan koskaan saanut hampaita suoraan. Ne eivät yksinkertaisesti mahtuneet samaan riviin, vaikka kuinka kiskottiin ja revittiin raudoilla niin, että silmissä kipinöi ja päässä naksahteli.

Oikomishoidon takia hampaani reikiintyivät, juurihoidettiin ja ne halkesivat ja poistettiin aikuisiässä. Nyt minulta puuttuu suurin osa hampaista, mutta hammaslääkäriin en kyllä enää mene!

Oikomishoito on turhaa verorahojen tuhlausta. Antakaa lastenne pitää hampaansa suussa, älkää suostuko hampaat pilaaviin oikomishoitoihin!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa oikomishoidot muuttuneet radikaalisti sitten nuoruusvuosiesi.

Vierailija
2/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oijottiin niskavedolla ja telaketjuilla ja kitalakijutskalla.. Onneksi! Nyt kun ylös tuli viisaudenhampaat, ja ne töröttää oikomattomina suoraan poskiin, tajuan millaiset hampaani olisivat olleet ilman hoitoa. Suorassa eivät ole pysyneet etuhampaat minullakaan, mutta ovat varmasti sievemmät, kuin olisivat olleet ilman oikomista. Toisekseen purenta olisi varmasti ollut päin hittoja.

Kyllähän me 80- luvun lapset oltiin vähän koekaniineja, mut olen ihan tyytyväinen.

Reikiintyi mullakin, mut ne paikattiin, ja pidän hampaistani äärettömän hyvää huolta. Ne on mun ylpeys... Vaikka vähä vinkkelinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on oikomishoidot kovassa huudossa av:lla tänään. 

Vierailija
4/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu kuulostaa tutulta paitsi purulevy. Oikomisella väärä purentani korjattiin ja pääsin eroon kovista päänsäryistä. En enää muista kauanko koko rumba kesti, vuosia joka tapauksessa. Päivääkään en ollut pois koulusta oikomishoidon tähden.

Minulta otettiin pois kaksi hammasta ylhäältä - neloset - jotta purenta pääsi muuttumaan. Eikö sinulta poistettu hampaita, outoa.

N47

Vierailija
5/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikominen on uusi Kånken?

Vierailija
6/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa niistä on kyllä paljon hyötyä... Purentaviat aiheutta hampaiden turhaa kulumista ja ongelmia leukojen lihaksiin/niveliin (mm. Voimakasta narskutusta, minkä seurauksena hampaat ärtyy tulehdustilaan asti --> juurihoito). Lisäksi päänsärkyjä, leukanivelten nivelrikkoa, vihlontaa... näistä osaa on paha jälkikäteen korjailla, joten pyritään ennaltaehkäisemään oikomalla.

Vinossa olevien hampaiden puhdistus on myös hyvin haastavaa --> riski reikiintymiselle. Plus tietty kosmeettinen haitta.

Vierailija
7/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle olis tehty oikomishoito lapsena, ei tarvis nyt käydä fysioterapeutilla ja käyttää öisin purukiskoa.

Vierailija
8/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipäs mun hampaille käynyt huonosti vaikka oiottiin vuosikausia, nätit ja hyvät hampaat on nyt ja oon tosi tyytyväinen. Eikä ole ollut reikiä kuin 1.

Vierailija
9/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie nyt vaan se lapsesi sinne oikomishoitoon äläkä keksi olemattomia!

Vierailija
10/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa mullekin tehty aikoinaan oikomishoito, ei olis nyt päänsärkyjä ja vinoa leukaa + öistä poskien rikki puremista. Mun nuoruudessa tehtiin oikomishoito vain, jos oli todella paha purentavirhe tai hampaat ihan sikinsokin. Mulla ei päällepäin näkynyt paljon mitään ja purentavirhe oli vain lievä.

Onneksi nykyään hoidetaan vähäisemmästäkin syystä. Pojalla takana onnistunut oikomishoito, ei yhtään reikiäkään hampaissa. Tytöllä meneillään, 3 hammasta poistettiin ja raudat sekä ylhäällä että alhaalla. On joutunut kipujen takia olemaan joskus päivän pois koulusta, mutta mitä sitten? Särkylääke lievittää pahinta kipua ja koulutehtävät voi tehdä kotona, eipä tuo peruskoulu nyt niin vaativa ole, että siinä kovin paljosta jää paitsi, jos muutaman päivän vuodessa on pois. Tyttö on motivoitunut oikomiseen, eikä turhasta valita. Olen kyllä onnellinen, että asutaan tässä upeassa maassa, jossa tällasenkin toimenpiteen saa ilmaiseksi!

Vierailija
11/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi?? Vittu mua vituttaa toi ilmaiseksi. Mun tulot ois hiukka paremmat jos en joutuisi maksamaan tätä kaikkea " ilmaista".

Vierailija
12/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi?? Vittu mua vituttaa toi ilmaiseksi. Mun tulot ois hiukka paremmat jos en joutuisi maksamaan tätä kaikkea " ilmaista".

Maailmassa on monia maita, joihin voit muuttaa asumaan "ilmaiseksi" eikä sinun tarvitse maksaa toisten oikomishoitoja. Älä sitten ihmettele, jos kaikki ei toimikaan totuttuun tapaan tai et itse saa apua, kun sitä tarvitset. 

Vierailija
13/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äärettömän kiitollinen vanhemmilleni siitä, että veivät minut yksityiselle oikomishoitoon. -90 luvun alkuvuosina olisi pitänyt oikoa hampaitani, mutta hammashoitolassa sanoivat, että esteettinen haitta enimmäkseen, kaupunki säästää, ei oiota. Hampaani olivat vinksin vonksin ylhäällä ja alhaalla. Aika paljon sain kokea kiusaamista asiasta. Onneksi sitten lukion ekana vuonna vanhempani päätyivät kustantamaan yksityisen oikomishoidon. Muilla oli silloin jo oikomiset ohi ja hampaat suorassa, joten aluksi raudat hävettivät ja ajatus niistä silloin 16-vuotiaana ahdisti, mutta onneksi oiottiin! Suorat hampaat kohottivat itsetuntoani todella todella paljon.

Vierailija
14/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on monia maita, joihin voit muuttaa asumaan "ilmaiseksi" eikä sinun tarvitse maksaa toisten oikomishoitoja. Älä sitten ihmettele, jos kaikki ei toimikaan totuttuun tapaan tai et itse saa apua, kun sitä tarvitset. 

No mutta älä sinä väitä mitään ilmaiseksi. Sitä se ei ole.

Vierailija
15/15 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, jonka purentavikaa ei huomioitu lapsena, -jonottaa nyt leukakirurgiaan. Helpolla olisi aikoinaan päässyt:/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän