Ajatusharjoitus: Mitä tekisit jos maa ajautuisi täydelliseen kaaokseen?
Ajatellaan että tämä yhteiskunta romahtaisi, ja mikään mitä pidät itsestäänselvyytenä ei enää pätisi. Kaupat olisivat kiinni, bensa-asemat olisivat kiinni, lähibaarit olisivat kiinni, ihmiset vaeltelisivat kaduilla, turuilla ja toreilla zombieiden lailla. Mitä tekisit? Pyrkisitkö järjestäytymään muiden kanssa, luomaan yhteisöjä ja selviytymään yhdessä? Itse luulen että olisin yksinäinen susi vailla moraalia.
Kommentit (12)
Ottaisin tilanteesta kaiken ilon irti jos kerran muut olisivat aivan zombeja, mitä väliä jos kauppa on kiinni, kyllä sinne pääsee, ja mitäs väliä jos bensis on kiinni, senkun tankkaa ja huristelee tiehensä, eihän ne zombit välitä maksoiko joku vai ei, no ruan puolesta: maailmassa on paljon säilykeruokaa.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vapahtaja kirjoitti:
Ajatellaan että tämä yhteiskunta romahtaisi, ja mikään mitä pidät itsestäänselvyytenä ei enää pätisi. Kaupat olisivat kiinni, bensa-asemat olisivat kiinni, lähibaarit olisivat kiinni, ihmiset vaeltelisivat kaduilla, turuilla ja toreilla zombieiden lailla. Mitä tekisit? Pyrkisitkö järjestäytymään muiden kanssa, luomaan yhteisöjä ja selviytymään yhdessä? Itse luulen että olisin yksinäinen susi vailla moraalia.
Jonkunnäköisenä vertailukohtana tuli mieleen New Orleans Katrina -myrskyn jälkeen. Mahtava USAn liittovaltio jätti miltei puoliksi tuhoutuneen kaupungin oman onnensa nojaan. Ja silti se selvisi. Ei ilman vammoja ja arpia, mutta kaupunki on edelleen Louisianan kartalla.
Viime sodat eivät synnyttäneet Suomessa kaaosta, vaikka ruoka ja viina ja ties mitkä kaikki asiat olivat säännösteltyjä, eli kortilla. Yhteiskunta toimi kuitenkin, naiset, vanhukset ja lapset pyörittivät kotirintamaa kun miehet olivat sotarintamalla. Sodan jälkeisestä kaaoksesta ja 400.000:stä evakostakin selvittiin.
Ihminen on laumaeläin. En usko, että selviäisin kaaoksesta kääntämällä selkäni läheisilleni ja erakoitumalla. Pysyisin ehkä hengissä, mutta miten voisin unohtaa mieheni, lapseni ja muut rakkaat? Kuka ja mikä olisin ilman heitä? Minulla ei myöskään ole kovin hyviä "erämiestaitoja".
Asun Helsingissä, joten kuvittelen että asukastiheyden takia täällä olisi helpompi selvitä kuin syrjäseuduilla? Baareista ja kaupoista viis. minulle kaaos ei todellakaan ole baarien ja kauppojen poissaoloa. En näe kaaoksen ja zombien välillä mitään yhteyttä, koska en elä amerikkalaisessa tv -sarjassa.
Ilmeisesti kaaos johtuisi jonkinnäköisestä kyberhyökkäyksestä? Vaikeinta olisi jos elintarvikehuolto ei toimisi ja jos sähkön- ja vedenjakelu pysähtyisi. Suomi on kuitenkin elintarvikkeiden suhteen vielä omavarainen, kaaoksessa elintarvikkeita pitäisi vain jakaa toisin kuin nyt. Hankalaa on se, että Suomi on niin iso ja harvaan asuttu maa. Miten saadaan elämän jatkumisen edellytykset jaettua edes mitenkuten Hangosta Nuorgamiin?
Meillä ei ole viljelypalstaa, joten ruuan suhteen viisihenkinen perheemme joutuisi keksimään muita keinoja hankkia ruokaa. Loisimme ehkä kavereiden kanssa jonkunlaisen vaihdantatalouteen perustuvan verkoston. Pääsemme liikkumaan täällä helposti kävellen tai fillarilla, mutta kaukana asuvat läheiset, varsinkin appivanhemmat, tuottaisivat huolta ja kaipuuta. Puhelimet ja netti eivät tietenkään toimisi, eikä perinteinen postikaan.
Kissoista pitäisi päättää: pitäisikö päästää ne luontoon selviämään omin voimin, vai olisiko armeliaampaa lopettaa urbaanit sisäkisat samantien? Kumpi meistä, mies vai minä, saisi sen tehtyä paremmin, nopeammin ja armeliaimmin? Lemmikit olisivat kaaoksessa ylellisyyttä.
Lasten turvallisuutta vahvistaisimme tarinoilla ja läheisyydellä, ihan konkreettisesti ääneen lukemalla (jos valoa olisi riittävästi).
Ihminen on kekseliäs, ja "kaaoksessa" sille kekseliäisyydelle ja luovuudelle olisi taas käyttöä. Kaaoksen syy olisi joko luonnonkatastrofi tai kybersota. Jälkimmäistä vastaan on varmaan olemassa keinot, jotka pikkuhiljaa saisivat pystyyn ainakin sairaalat ja muut elintärkeät instanssit (vesi, sähkö). Edelleenkään en pidä baarien poissaoloa kaaoksen merkkinä.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio on suomalaisessa yhteiskunnassa aika syvällä, vaikka sitä nyt hallituksen toimesta nakerretaankin. Siinä on kuitenkin jonkinlainen henkinen perusta, jonka varassa voisimme alkaa luoda järjestystä ja oikeudenmukaisuutta. Tietysti ryöstely ja väkivalta saavuttaisivat ennennäkemättömät mittasuhteet, mutta se olisi vain osa arkea, ei koko todellisuus.
Esimerkkisi olivat pinnallisia, ap, mutta otsikkosi oli innostava. Kiitos!
3 jatkaa:
Euroopan läpi vyöryneet sotapakolaiset elävät kaaoksessa. Me hyvinvoivat eurooppalaiset olemme ratkaisseet asian rakentamalla aitoja, heittämällä polttopulloja jne. Pakolaiset ovat jääneet jumiin talouskriisissä oleviin liittolaismaihin, eli Kreikkaan ja Italiaan.
Entäs jos ilmastonmuutos nopeassa tahdissa sulattaisi pohjoisen napamantereen ja Suomi olisi jäämässä valtavien vesimassojen alle? Pakenisimme ihmissalakuljettajien kanssa Viroon ja sitä kautta Keski-Eurooppaan, jota sama ympäristokatastrofi uhkaisi. Tunkisimme Alpeille ja Pyreneille, emmekä vain me, vaan iso osa Skandinavian ja keskisen Euroopan väestöä. Mitä tekisivät silloin Sveitsi, Ranska, Espanja ja Saksa? Aitoja?
Kuolisin, niin kuin suurin osa muistakin.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mitä tekisivät silloin Sveitsi, Ranska, Espanja ja Saksa? Aitoja?
Ottaisivat suomalaiset onnessaan vastaan, koska suomalaiset osaavat olla raiskaamatta ja kykenevät moderneihin työtehtäviin ja ovat siten resurssi eikä pelkkä kuluerä.
Todennäköisesti kuolisin parissa vuorokaudessa, oon ihan avuton enkä uskaltaisi poistua kotoa.
Polttelisin himassa pilveä ja suunnittelisin strategiaa. Ruokaa ja vettä riittää joksikin aikaa.
Tää ajatusleikki pitäisi olla täsmennetympi. Mikä romahduksen aiheuttaa? Sillähän on todella paljon merkitystä, onko yhteiskunnan valtarakenteet edelleen olemassa, kun esimerkiksi öljyä on muistaakseni 9kk kulutusta vastaava määrä varmuusvarastoissa (joka riittää todella paljon pidemmälle kuin 9kk, jos säännöstellään). Ruokaakin lienee varastoissa vaikka kuinka helkkarin paljon. Eikä vedentulokaan katkea ihan noin vain.
Ehkäpä avaruuszombivirus iskee ja ihmiset unohtavat mitä tekevät työkseen ja jäävät koteihinsa ihmettelemään asiaa? Vaikea sanoa, miten osaisivat uudelleenjärjestäytyä.
Jos järjestystä ei saataisi aikaiseksi, niin eipä siinä auttaisi kuin katsoa jokin syrjäinen järvi kesämökillä varustettuna jostain ja ajaa viimeisillä bensoilla sinne kaupan kautta. Opettelee sitten kalastamaan ja käpyjä syömään nopeasti, ja pidemmällä aikavälillä jotain vehnää ja perunaa viljelemään. Jos ei omaa sopivaa mökkiä omista, niin kannattanee toivoa, että edellinen omistaja ei sinne tule tai on yhteistyökykyinen.
Tietokoneet ja generaattori pitäisi toki jostain hommata mukaan. Wikipedian sisällön pystyy kopioimaan puhelimenkin muistiin, jos vain sellaiseen pääsee vielä käsiksi. Mulla se taitaa jossain koneen syövereissä ollakin.
No ensialkuun yrittäisin olla panikoitumatta. Ruokaa riittäisi helposti ainakin pariksi viikoksi, säännösteltynä pitempäänkin. Vesikään ei ole ongelma juuri nyt, kun ulkona on lunta vaikka millä mitalla. Leivinuunilla lämmitettäisiin talo ja tehtäisiin ruokaa. Myös kaasugrilli löytyy. Sitä paitsi, joulusuklaita on jäljellä vielä niin monta rasiaa, että pelkästään niilläkin selvittäisiin hengissä melko pitkään. Tai sitten kävisin niillä pienimuotoista vaihtokauppaa.
Kuuntelisin radiosta viranomaisten ohjeita ja yrittäisin hankkia omien viranomaiskontaktieni kautta myös sisäpiirin tietoa siitä, miten asiat todella ovat. Emme asu missään syrjäseuduilla, mutta kuitenkin sen verran kaukana vilkkaimmista keskittymistä, etten usko, että tässä meidän kadulla ensimmäiseksi mitään anarkiaa esiintyisi.
Pitäisin kaikin keinoin huolta omistani. Ottaisin varmaan vanhempani ja veljeni perheen meille, sillä heidän talonsa lämpiävät sähköllä, mitä ei varmasti kaaoksessa kovin pitkään riittäisi. Heidän huusholleistaan otettaisiin tietenkin mukaan kaikki syötävä yms.
Mun mielestä kaos on jo meneillään
Periaatteessa olisi kaikki elämisen edellytykset paitsi lämmitystä talossa. Ekaksi eristäisin rivitalopihani kaikista hirviöistä ja laittaisin veget kasvamaan ja muuraisin ulkogrillin. Vesi olis kyllä ongelma, en tiedä missä olis lähin lähde. Ehkä se menis niin, että muuttaisimme anopin ja apen luokse 10km päähän. Heillä tilava rivitalo pihoineen ja yrttitarhoineen, takka ja bensakäyttöinen sähköaggregaatti. Lähimerestä voi kalastaa. Problem solved :D
Kyllähän sitä aina ois vaihtoehto lähteä takaisin hommaamaan itse omat ravintonsa ja siirtymään takaisin omavaraisuuteen. Ehkä sitä vaihtoehtoa ei ole kaikilla, mutta minulla olisi se vaihtoehto, koska asun lähellä maaseutua, jossa sukuni asui omavaraisesti satoja vuosia.