Minne Kreetalla?
Millaisia kokemuksia teillä on seuraavista: Hanian seutu, Rethymon, Giardini-Naxos, Agios Nikolaos tai joku muu? Kaikki kiinnostaa, niin risut kuin ruusut!
Meillä (pariskunta) olisi tarkoitus varata matka elokuulle. Vaikuttaa kaikkiaan upealta saarelta, mutta tuntuu varsin mahdottomalta valita tarkempaa kohdetta, sillä kaikissa on omat puolensa. Olisikin nyt kiva saada suosituksia (tai mikä jottei lyttäyksiäkin)!
Listaanpa tähän vielä asioita, jotka olisi meille plussaa: autenttisuus (ei pelkkää turistikulissia), rauhallisuus (yökerhot, baarit ym. eivät kiinnosta), kotoisa tunnelma (pikkuravintoloita, ei mitään pintaliitomeininkiä), hyvät uimismahdollisuudet (rannalla ei niin köllötellä, mutta olis kiva aloittaa aamu uintireissulla) ja monipuoliset retkimahdollisuudet. Olisko joku kohde selkeästi paras näillä tiedoin?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Itse menisin Paleochoraan tai Kalivesiin. En oo vuosikausiin käynyt Kreetalla mutta nuo on varmaan parempia vaihtoehtoja kuin esim. Hanian seutu, joka on käsittääkseni nykyisellään ihan pilattu isoilla hollikomplekseilla, all inclusive-lapsiperhehelveteillä ja kaikella mahdollisella ei-aidolla. Hanian kaupunki on kiva, mutta varmaan aika rauhaton parhaimpaan (tai pahimpaan) sesonkiaikaan, eikä välttämättä kovin "kodikas". Jos pakettimatkaa etsitte niin kaikilla matkanjärjestäjillä on useita noita pieniäkin kyliä/kaupunkeja valikoimassa.
Kiitos vastauksesta! Tätä oikeastaan hainkin postauksella, kun ei yhtään osaa arvioida, miten "turistiryysismeininki" noissa tunnetuimmissa kohteissa on. Täytyypä tutkailla noita kahta mainitsemaasi kohdetta. Jäi aloituspostauksessa mainitsematta, että Kreetan ohella toinen - vähän jo unohtunut - vaihtoehto reissulle on Sisilia (seuraavana reissuna vähintäänkin). Eli siitä ja muista Välimeren saarikohteista olisi kiva kuulla suosituksia, vaikka Kreetaan nyt tässä keskitytäänkin. -AP
Haluisitteko rentoutua syntymäpuvussa? Olin alla olevassa kohteessa puolison kanssa ja tykkäsimme kovasti. Siisti ja rauhallinen paikka.
Agios Nikolaos on aito kaupunki, olen ollut siellä pari kertaa. Myös Rethymnon on nähty, sen rantakatu on oikea turistirysä, mutta muualla on aidompaa. Tosin rantakatu illalla oli elämys 🙂
Vierailija kirjoitti:
Haluisitteko rentoutua syntymäpuvussa? Olin alla olevassa kohteessa puolison kanssa ja tykkäsimme kovasti. Siisti ja rauhallinen paikka.
Mielenkiinnosta lueskelin, niin tuohan on oikein kehuttu paikka. Eli varmasti tosiaan oikein sopiva, mikäli syntymäasussa haluaa lomailla. Meille ei oikein sovellu, vaan etsimme perinteisempää majoitusvaihtoehtoa.:) -AP
Kreeta-17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta lueskelin, niin tuohan on oikein kehuttu paikka. Eli varmasti tosiaan oikein sopiva, mikäli syntymäasussa haluaa lomailla. Meille ei oikein sovellu, vaan etsimme perinteisempää majoitusvaihtoehtoa.:) -AP
Rohkeasti vain ennakkoluulot ja housut pois, se on kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Agios Nikolaos on aito kaupunki, olen ollut siellä pari kertaa. Myös Rethymnon on nähty, sen rantakatu on oikea turistirysä, mutta muualla on aidompaa. Tosin rantakatu illalla oli elämys 🙂
Agios Nikolaos ja Rethymnon ovat olleet nyt kärkisijalla suunnitelmissa - tosiaan, kun molempia kehutaan ns. aidoiksi, eikä pelkkää turistihälyä. Kumpaa näistä itse suosittelisit ja miksi? Onko kaksi viikkoa ns. liian pitkä aika näihin?
Gerani on mukava ja rauhallinen pikkupaikka, toki sielläkin turistirysiä on tarjolla.
Rannalla ei kaupustelijoita ja kivoja, pieniä huoneistohotelleja löytyy. Itse tykkään.
Rethymnon on ehdottomasti suosikkikohteeni, Kreetalla on tullut käytyä vuosittain eri kohteissa. Hyvä ranta sekä ihana vanhakaupunki. Linnoitusta kiertävä rantatie on kaunis lenkkeilykohde, upeat auringonlaskut. En kokenut niinkään turistirysänä, vaikka turisteja olikin. Johtui varmaan siitä, että ne ihanat, vanhat rakennukset olivat kreikkalaisten.
Kreeta-17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Agios Nikolaos ja Rethymnon ovat olleet nyt kärkisijalla suunnitelmissa - tosiaan, kun molempia kehutaan ns. aidoiksi, eikä pelkkää turistihälyä. Kumpaa näistä itse suosittelisit ja miksi? Onko kaksi viikkoa ns. liian pitkä aika näihin?
Itse pidin enemmän Agioksesta, suht järkevä matka Iraklioniin (ja Knossokseen, tosin Retystäkään ei ole pitkä matka). Agioksessa meidän hotelli oli lähellä Pohjatonta järveä, Retyssä ei ole juurikaan kohtuuhintaisia hotelleja lähellä keskustaa. Agioksen lähellä on myös Zeuksen syntymäluola ja Spinalonga (puolustuksena toiminut spitaalihoitola). Toisaalta Retyn lähellä on helpompi nähdä merikilpikonnia ja siellä on merirosvolaiva, jonka iltaristeily sopii aikuisillekin.
2 viikkoa on tosin pitkä aika kumpaankin, ellei kiertele saarta. Retystä oli retkiä saaren eteläisille rannoille. Itse viettäisin varmaan viikon molemmissa jos 2 viikkoa olisin. Agioksen lähellä on muuten julkimoiden lomakylä, jos senmoinen kiinnostaa 😎
Vierailija kirjoitti:
Ei taida uskaltaa. Polttaa vielä ukko munansa auringossa ;)
Rethymnonista en keksi mitään negatiivista sanottavaa. Leppoisa paikka, pitkä ranta, useita kilometrejä. Ruoka hyvää ja ihmiset ystävällisiä.
Haniassa ja Plataniaksessa olen käynyt ja molemmista kohteista löytyy ihania perheomistuksessa olevia pieniä hotelleja, kuten myös niitä isoja AI-komplekseja. Me viihdyimme noissa perheomisteisissa hotelleissa todella hyvin ja saamamme palvelu oli ensiluokkaisen hyvää ja ystävällistä. Pitivät meitä suunnilleen perhetuttuina.
Nyt ollaan menossa loppukeväästä/alkukesästä Hersonissokseen, kun ei olla sillä puolella saarta oltu eikä myöskään pääkaupunki Iraklionissa (Heraklion). Kiinnostaa tuon osan klassisen Kreetan nähtävyydet.
Elokuussa Hersonissos taitaa olla aikamoinen bilemesta, joten se ei ehkä ole teille sopiva kohde mutta kauden alussa ja lopussa on vielä rauhallisempaa.
Paleohoran liepeillä on hienoja autiorantoja, joissa voi puolisonsa kanssa....ottaa aurinkoa.
Iltaisin kaupungin pääkatu muuttuu suureksi tavernaksi, autot häädetään pois. Rannan tavernoista on upea näkymä merelle.
Kaupungin leipomosta saa puoli-ilmaiseksi leipää, sekatavarakaupasta paikallista hunajaa, fetaa ja muuta sellaista.
Ulkoilmadiscoja ja turistimassojen mölinää ei ole missään.
Omaloksessa Valkoisilla vuorilla Samarian rotkon alkupäässä kannattaa käydä.
Vuorten kainalossa hiljaisuus on mykistävä kokemus. Harrasta siellä seksiä puolisosi kanssa ja muistat sen loppuikäsi ;).
Kreetalla ruoka on aivan loistavaa ja varsinkin etelärannikon vaikeapääsyiset pikkukylät todella kauniita.
Sananmukaisesti "Euroopan reunalla" fiilis on omanlaisensa.
Ainoa miinus on pitkähkö ajomatka vuoriston yli Hanian kentältä, mutta reissu on sen arvoinen. Hotelli Libyan Princess taitaa olla Paleohoran paras ison maailman mittapuulla, mutta kaikki ovat siistejä ja perhevetoiset erityisen kodikkaita.
Aion mennä lasten kanssa uudelleen - edellisellä reissulla kun näitä kolmea ei ollut olemassakaan.....
Itse menisin Paleochoraan tai Kalivesiin. En oo vuosikausiin käynyt Kreetalla mutta nuo on varmaan parempia vaihtoehtoja kuin esim. Hanian seutu, joka on käsittääkseni nykyisellään ihan pilattu isoilla hollikomplekseilla, all inclusive-lapsiperhehelveteillä ja kaikella mahdollisella ei-aidolla. Hanian kaupunki on kiva, mutta varmaan aika rauhaton parhaimpaan (tai pahimpaan) sesonkiaikaan, eikä välttämättä kovin "kodikas". Jos pakettimatkaa etsitte niin kaikilla matkanjärjestäjillä on useita noita pieniäkin kyliä/kaupunkeja valikoimassa.