Valmistin omaa olutta ja maistelin ensikertaa. Mistä johtuu hiivan maku?
Pullotus vaiheessa lapposin oluen toiseen sankoon jossa oli sokerilientä pullokäymistä varten joten hiivaa jäi melkoisesti alkuperäiseen käymisastiaan eli hiivaa ei olisi pitänyt päästä mukaan paljoa.
Pullossa on normaali millin paksuinen kerros hiivaa jota en kaatanut lasiin.
Silti olut maistuu lievästi hiivalle???
Tietääkö kukaan ratkaisua.
Kommentit (16)
Katso aamulla kieltäs ja kauhistu. Siinä kasvaa sammalta.
Kypsyttämällä muutaman viikon tasaläpöisessä viileässä tai kylmässä hiivan maku vähenee, mutta ei suodattamatta koskaan katoa kokonaan, koska hiivan maku kuuluu siihen tuotteeseen.
Esimerkiksi aidot shamppanjat maistuu myös aina hiukan hiivalle.
Kiitos.
Jos joku haluaa heittää vielä lisävinkkejä niin tein perus pale alea. Käymislämpötila oli 20c ja kolme viikkoa saavissa.
Omat oluet maistuu aina hiivalle. Siksi suosittelen ostamaan bulkkilaakeria lidlstä.
Sokerikilju maistuu aina hiivalle, ei siitä mihinkään pääse.
Pääkäymisen jälkeen (3-7pvä) voit lapota oluen toiseen astiaan, jättäen paksun hiivakakun vanhaan astiaan. Kypsyttele siinä sitten vielä pari viikkoa.
Itselläni on hiivan makuiset oluet tullut aikoinaan kun olen laittanut kuivahiivan suoraan vierteeseen ilman kostutusta tai startteria.
Kun olen käyttänyt esim wyeastin tai white labsin nestemäisiä hiivoja, niin on oluesta tullut erittäin puhtaan makuisia.
Paras tulos tulee mielestäni kun tekee hiiva startterin.
Ei pidä verrata kaupan peruslagereihin. Ne on äärisuodatettuja liruja.
Anna käydä kunnolla loppuun ja kirkasta eli lappoa kahdesti.
Jälkikäytitkö? Jos et, niin voit toivottaa pieruille tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Pääkäymisen jälkeen (3-7pvä) voit lapota oluen toiseen astiaan, jättäen paksun hiivakakun vanhaan astiaan. Kypsyttele siinä sitten vielä pari viikkoa.
Itselläni on hiivan makuiset oluet tullut aikoinaan kun olen laittanut kuivahiivan suoraan vierteeseen ilman kostutusta tai startteria.
Kun olen käyttänyt esim wyeastin tai white labsin nestemäisiä hiivoja, niin on oluesta tullut erittäin puhtaan makuisia.
Paras tulos tulee mielestäni kun tekee hiiva startterin.
Eli liian korkea käymislämpötila ei aiheuta hiivan makua?
Vierailija kirjoitti:
Eli liian korkea käymislämpötila ei aiheuta hiivan makua?
Kyllä sekin voi sitä aiheuttaa. Jos huoneenlämpö on 20 astetta, niin käymisastian sisällä se on joitain asteita enemmän. Tämä alkaa jo useimpien hiivojen kanssa tuottaa epätoivottuja sivumakuja. Käymislämpötilaa pitäisi siis saada alemmaksi jotenkin. Tähän löytyy paljon ohjeita netistä. Itse yritän pitää tyypillistä alehiivaolutta siinä 17-18 asteen kieppeillä.
Et kertonut mitä hiivaa käytät, mutta aloittelijoille suosittelen Safale US-05:ta. (Jos käytössä oli jokin kilju- tai leivontahiiva, niin vastaus hiivaiseen makuun on siinä.)
Kuten tuossa muut jo mainitsivatkin, niin toinen käymisastia on tosi hyvä. Itselläni on tyypillisesti olut 2 viikkoa ekassa astiassa, 2 viikkoa tokassa, ja VÄHINTÄÄN 3 viikkoa pullossa ennen kuin maistelen. Et kertonut miten kauan annoit oluen pullokäydä? Tuossa ajassa maku voi muuttua paljonkin.
Odottelu on juuri kotiolutpuuhien piinaavin osuus.
Olut maistuu hiivalle. Sehän on hiivalitkua. Siksi en sitä koskaan juo.
Viini taas on pilalle käynyttä mehua, siksi en juo sitäkään.
Oletko koskaan maistanut (itsevatkattua) munalikööriä?
Anna tekeytyä kauemmin.