Epilepsia, raskaus ja imettäminen
Hei!
Haluaisimme mieheni kanssa perustaa perheen, mutta minun epilepsiani huolettaa. Minulle todettiin epilepsia 10 vuotiaana, runsaat 20 vuotta sitten. Syön Trileptalia ja Keppraa kahdesti vuorokaudessa, aamuin illoin. Minulla on epilepsiakohtauksia noin kerran, pari kuussa. Ne ovat pieniä, lyhyitä kohtauksia, joissa pysyn täysin tajuissani. Lääkärin mukaan epilepsiakohtaukset eivät vaikuttaisi raskauteen ”kenties” mitenkään, vaan lääkitys voisi vaikuttaa raskauteen ja sikiön/lapsen kehitykseen esim. kehityshäiriöiden muodossa.
Teillä, joilla on samat lääkkeet/toinen ko. lääkkeistä sama ja joilla on jo lapsi/lapsia tai jotka suunnittelevat lapsen saamista sekä ihmisiltä, joilla on tietoa ko. asioista, kertokaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Kommentit (2)
Minua pelottaisi mahdolliset kehityshäiriöt. Ehkä kaikki menee ok, mutta jollei mene niin syytät itseäsi.
Toki kaikki lapset eivät ole 'täydellisiä' vaikka mitään lääkitystä ei olisikaan. Mulla on dysmelia ja keskustelujen perusteella äidillä ei ollut mitään lääkitystä raskausaikana.
Sinuna selvittäisin tarkemmin miten kohtaukset vaikuttavat sikiöön. Millä lääkäri (minkä alan lääkäri) perusteli sitä, että kohtaukset eivät kenties vaikuttaisi raskauteen?
Hei nuppu_! Mulla kanssa epilepsia ja trileptal käytössä. Aamuin illoin. Tosin itsellä pysynyt kohtaukset kurissa lääkkeen avulla. Mulla viime vuonna raskaus joka tosin meni kesken rv11 (ei johtunut epilepsiasta tai lääkkeistä) tosi harvinainen rypäleraskaus. Mutta silloik ilmoitin asiasta neurologille tayssiin ja sanoi että seuraavat koko raskauden vauvan ja mun hyvin vointia. Lääkkeitä ei lopeteta koska se olisi kuulemma vaarallisempaa vauvalle. Mutta ihan hyvillä mielin täällä taas lasta yritetään. (Rypäleraskaudesta siis tuli puolen vuoden yritys kielto) En niinkään näe epilepsiaa esteenä raskaudelle. Enemmän tällä hetkellä pelottaa rypäleen uusiutuminen tai keskenmenot ylipäänsä. Toivon vaan kovasti että seuraavan saisin jo pitää. Millaisia sun epilepsiakohtaukset sitten on? Tiedätkö etukäteen että kohtaus tulossa vai? Anteeksi utelut.
Niin ja itse täytän maaliskuussa 22v ja avopuoliso täyttää tänävuonna 24v. :)