Onko Turussa Suomen surkeimmat kuskit vai missä mättää Turku, oikeasti?!!
Tänään minulle on liikenteessä sattunut jo seuraavaa:
Ajoin kaksikaistaista tietä aamulla, kaukaa näin että koululainen oli ylittämässä tietä suojatiellä. Hidastin hyvissä ajoin ja pysähdyin suojatien eteen. Takaata tulee toinen auto joka ei hiljennä tippaakaan eikä pysähdy. Onneksi koululainen huomasi tämän, ja ylitti tien vasta kun hurjapää oli mennyt yli.
Olin liikennevaloissa odottamassa käännöstä vasemmalle, oikealla puolella oli linja-auto omalla kaistallaan kääntymässä samaan suuntaan. Kun vihreä tuli, bussikuski tulee vauhdilla risteykseen ja kääntää bussinsa vasemmalle niin että bussi on osittain pahasti mun kaistallani. Piti jarruttaa tai olis olty kyljet vastakkain. Ymmärrän että ison bussin käännös vaatii tilaa, mutta eihän silloin voi voimalla ja ekana sinne risteykseen rynnätä vaan varovaisuutta noudattaen! Tämän jälkeen kuski jatkoi viidenkympin alueella n. kuuttakymppiä kaahaten.
Olin parkkihallissa, olin peruuttamassa omasta ruudustani pois, molemmilla puolin oli autot parkissa joten näkyvyys huono. Vasemmalta tulee auto, jolloin ajoin autoni takaisin ruutuun jotta pääsee ohi. No eipä tässä muuten mitään, mutta tämä järjenjättiläinen pysäköi oman autonsa minun auton taakse, keskelle ajoväylää etten pääse enää peruttamaan pois! Siis wtf?
Ajoin kaksikaistasta kotiin ja oikealla oli iso traktori, jota yritin varovasti ohittaa omalla kaistallani vasemmalla. Joka kerta kun lähestyin traktorin perää, se siirtyi keskiviivan yli ja painoi vielä kaasua lisää, niin etten meinannut mahtua ohi. Omalla kaistallaan ei kyllä ollut mitään väistettävää..
Koko aamupäivän kruunasi sitten vielä tapaus kaksikaistaisella, kun taas pysähdyin antamaan tietä jalankulkijalle suojatiellä, hyvissä ajoin hidastamalla ja sitten pysähtymällä, niin eikös viereiseltä kaistalta taas ajeta ohi tuhatta ja sataa - ei hidastusta, ei pysähtymistä.
Etenkin tuohon suojatiesäännön kunnioittamattomuuteen törmää täällä Turussa ihan joka viikko. Kertokaa nyt mikä siinä säännössä on niin s*atanan vaikeeta sisäistää?????!!!!!!!!!!
Mites muissa kaupungeissa menee?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Ajan päivittäin Itäistä Pitkääkatua ja jalankulkijoille annetaan tidella hyvin tietä. Lähes poikkeuksetta liikenne pysähtyy kun jalankulkija tulee suojatielle.
Pakkiruudusta: kannattaa peruuttaa ruutuun niin poislähtö on paljon nopeampaa.
Olet oikeassa ! Käytän Itäistä Pitkääkatua jalankulkijana mutta se onkin vain se katu jossa jalankulkija huomioidaan !
Siellä ei parane käyttää vilkkua kaistaa vaihtaessa, koska silloin turkulainen kaasuttaa äkkiä välin kiinni etkä enää mahdukaan sille kaistalle. Meillä Tampereella noin ei tehdä, vaan annetaan tilaa, jos joku vilkulla osoittaa tahtovansa vaihtaa kaistaa.
Tuo suojatien juttu on kyllä ikävää kuultavaa. Itsestä tuntui syksyllä että asia olis jotenkin mennyt selvästi parempaan suuntaan. Taitaa johtua talvesta, sillä olen ennenkin huomannut että Turussa lakataan noudattamasta liikennesääntöjä, jos tie on jäässä tai sataa lunta, autoista tuntuu katoavan jarrut ja vilkut kokonaan.
Turussa on vähän sellainen ongelma että liikenenttä on sen verran paljon että törttöilemällä sitä voi haitata merkittävästi, mutta ei niin paljon että tyhmemmätkin tajuaisivat että se sujuu paremmin kun ajaa sääntöjen mukaan, ennakoi ja huomioi muut.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei parane käyttää vilkkua kaistaa vaihtaessa, koska silloin turkulainen kaasuttaa äkkiä välin kiinni etkä enää mahdukaan sille kaistalle. Meillä Tampereella noin ei tehdä, vaan annetaan tilaa, jos joku vilkulla osoittaa tahtovansa vaihtaa kaistaa.
Olen aina ihmetellyt miksi täällä kritisoidaan tuota vetoketjua, koska mun mielestä homma toimii hienosti. t: nyk. turkulainen, ex-tamperelainen
Vierailija kirjoitti:
En tiedä surkeimmat, mutta Turussa on varmasti Suomen aggressiivisimmat bussikuskit!
Se on ihan hurjaa touhua, ei käytetä vilkkuja kun palataan pysäkiltä liikenteen sekaan, sinne vaan kurvataan kaasu pohjassa. Useaa kaistaa vaihdetaan isomman edulla, kyllä ne vaistaa kun väkisin tunkee.
Jumalauta, se on välillä pelottavaa ajaa niiden rinnalla.
Ei pidä enää paikkaansa. Tosita se oli joskus 90-luvulla. Silloin Keltaista Vaaraa sai ihan oiekeasti varoa. Nyt on kojelautakameroiden ja kohteliaiden mamukuskien ansiosta tilanne muuttunut paljon paremmaksi.
Huonoja kuskeja löytyy Salosta ja Raumalta.
Stålarminkatu on jalankulkijalle kauhea ylittää.
turkulainenn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
turkulainenn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nuo jalankuljiat olivat niin kaukana, että Helsingistä lähtijätkin olisivat ehtiineet ajaa ennen heitä?
Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, sun pitää pysähtyä myös. Vaikka ei olisi koko jalankulkijaa mailla halmeilla. Sä pysähdyt AINA, jos toinenkin on pysähtynyt.
Jos tämä sääntö on sulle vaikeeta, mene jalan.
Turha mulle on päteä, kun ei ole korttiakaan! :D Jalankulkijana tämä ilmiö vaan huvittaa.
Sua huvittaa kun jalankulkija on jo suojatiellä ja toiselta kaistalta ajaa auto kuuttakymppiä ohi?
No huvinsa kullakin. Mua ei huvita olla eturivipaikalla kun tehdään ruumiita, etenkään kun niitä tehdään lapsista.
Ei kun se huvittaa, että olet suojatiestä 10m päässä ja autoilija pysähtyy viittomaan, että mene yli vaan vaikka ei ole aikomustakaan ylittää tietä. :D
Poliisin täytyisi lisätä vaan seurantaa, vaikka se yhteiskunnalle maksaisikin. Törttöilyistä tai edes niiden yrityksistä pitäisi asettaa sanktioksi helvetilliset sakot + kortti vuodeksi kuivumaan automaattisesti. Kun tätä prässiä jatkettaisiin päivästä ja kuukaudesta toiseen, alkaisi suojateilläkin olla turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Turkulaiset bussikuskit myös kääntyvät päälle kun jalankulkija ylittää tietä vihreillä valoilla.
Turkulaiset bussikuskit ajavat päin punaisia ja ovat ihan helvetin epäkohteliaita. En yhtään ihmettele, miksi kukaan ei halua matkustaa bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulaiset bussikuskit myös kääntyvät päälle kun jalankulkija ylittää tietä vihreillä valoilla.
Turkulaiset bussikuskit ajavat päin punaisia ja ovat ihan helvetin epäkohteliaita. En yhtään ihmettele, miksi kukaan ei halua matkustaa bussilla.
Lisäksi turkulaiset bussikuskit eivät osaa liikennesääntöjä. Heidän pitäisi lähteä bussipysäkiltä ENSIMMÄISELLE kaistalle, ja mitä nämä kaistapäät tekevät? Vetävät kolmelle kaistalle yhtäaikaa ja sitten soi torvi, kun "heidän oikeuksiaan poljetaan". vttu.
Hämeenlinnan kuskit on paljon arvaamattomampia...olen siis asunut molemmissa kaupungeissa
Miksi Turussa bajetaan kuin hurjassa villissä lännessä?
Ja surkeimmat jalankulkija? Väistin juuri naista joka ylitti tien alikulkutunnelin kohdalta. Onneksi ei ollut liukasta!
Sen verran voin sanoa että turkulaisille bussikuskeille ei kannata käydä. Ne nimittäin tulevat pihalle asti ja näyttävät sen verran karjuilta että kohta lävähtää. Heille työn teko on uskontoon verrattava juttu ja se joka häiritsee työtä on paska.
Pitää vain ihailla sitä leimua joka näillä hurjapäillä on silmissä kun tekevät työtään.
Mitä tulee siviilikuskeihin niin täysin päin vittua ajelevat. Eikä ajelukultuuri näyttäisi muuttuvan mitenkään vaikka koulut alkavat syksyisin. Sitten jos joutuu antamaan jalankulkijalle tietä niin kaahataan mielenosoituksellisesti kiireellä pois, siten ettei jää epäilystäkään siitä että vituttihan se antaa ihmisen kulkea tien yli muutaman sekunnin verran.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Turussa bajetaan kuin hurjassa villissä lännessä?
wild wild west. minä minä kultuurin vuoksi
Suomen surkeimmat kuskit ovat Porissa. Ja lisäksi täällä on eniten Suomessa mopoautoja siihen sli päälle.
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen luonteenlaatu ei kertakaikkiaan taivu siihen, että kun liikenteen pitää siirtyä kahdelta kaistalta yhdelle ja samalle, se onnistuisi vetoketju-periaatteella. Ehei, mun eteen ei ainakaan tulla, prkl...
Ajettaessa E18-moottoritietä välillä Salo-Turku toistuu jatkuvasti, että oikealla kaistalla ajava hissuttelee rauhassa eteenpäin siihen asti, kunnes vasenta kaistaa ajava lähtee ohittamaan - sitten alkaa kaasujalka painaa.
Turussa on mölli liikenne"kulttuuri"; muuten kyllä kiva paikka asua ja ihmisetkin mukavia muualla kuin ratissa.
Aamen.
Meinasi just tuossa joulunaikaan pelti rytistä Ratapihankadulla jonkun tälläisen "välit kiinni prkl!" - oman elämänsä rallikuskin kanssa. Vilkku oli mulla päällä edellisen auton ollessa kymmenien metrien päässä. Tässä vaiheessa toinen kuski kuitenkin päätti painaa nastan lautaan ja oli vain omista nopeista reflekseistä kiinni ettei pelti rutissut, kun en sitten osannutkaan ottaa huomioon tätä hänen äkillistä ajovauhdin kaksinkertaistamista. Tottakai eukko sitten näyttää minulle autostaan rumaa naamaa, että "mitä hemmettiä siinä toisten eteen tunget". Ja takapenkki sillä oli täynnä jälkikasvua, eli ehkä olisi syytä höllätä tuota kaasujalkaa jos ei toivo kanssa-autoilijan joku kaunis päivä rymähtävän kyljestä sisään kersojen päälle.
Muutoinkin turkulaiset autoilevat miten sattuu; väistämissäännöt ovat ihan hakusessa ja useita kertoja on ollut pienestä kiinni, ettei joku aja vasemmalta päälle tai käänny vasemmalta vasemmalle ja suoraan alle. Kerran myös todistanut kun autoilija jyrää pyöräilijän pyörätien jatkeelta ja nousee sitten autosta räyhäämään loukkaantuneelle pyöräilijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen luonteenlaatu ei kertakaikkiaan taivu siihen, että kun liikenteen pitää siirtyä kahdelta kaistalta yhdelle ja samalle, se onnistuisi vetoketju-periaatteella. Ehei, mun eteen ei ainakaan tulla, prkl...
Ajettaessa E18-moottoritietä välillä Salo-Turku toistuu jatkuvasti, että oikealla kaistalla ajava hissuttelee rauhassa eteenpäin siihen asti, kunnes vasenta kaistaa ajava lähtee ohittamaan - sitten alkaa kaasujalka painaa.
Turussa on mölli liikenne"kulttuuri"; muuten kyllä kiva paikka asua ja ihmisetkin mukavia muualla kuin ratissa.
Aamen.
Meinasi just tuossa joulunaikaan pelti rytistä Ratapihankadulla jonkun tälläisen "välit kiinni prkl!" - oman elämänsä rallikuskin kanssa. Vilkku oli mulla päällä edellisen auton ollessa kymmenien metrien päässä. Tässä vaiheessa toinen kuski kuitenkin päätti painaa nastan lautaan ja oli vain omista nopeista reflekseistä kiinni ettei pelti rutissut, kun en sitten osannutkaan ottaa huomioon tätä hänen äkillistä ajovauhdin kaksinkertaistamista. Tottakai eukko sitten näyttää minulle autostaan rumaa naamaa, että "mitä hemmettiä siinä toisten eteen tunget". Ja takapenkki sillä oli täynnä jälkikasvua, eli ehkä olisi syytä höllätä tuota kaasujalkaa jos ei toivo kanssa-autoilijan joku kaunis päivä rymähtävän kyljestä sisään kersojen päälle.Muutoinkin turkulaiset autoilevat miten sattuu; väistämissäännöt ovat ihan hakusessa ja useita kertoja on ollut pienestä kiinni, ettei joku aja vasemmalta päälle tai käänny vasemmalta vasemmalle ja suoraan alle. Kerran myös todistanut kun autoilija jyrää pyöräilijän pyörätien jatkeelta ja nousee sitten autosta räyhäämään loukkaantuneelle pyöräilijälle.
Ei se pyörätien jatke anna pyöräilijälle mitään etuoikeuksia.
Sori, mä aina viittilöin et "mee vaan" kun pysähdyn eikä jalankulkija meinaa mennä ja samalla tsekkaan taustapeilistä meinaako toisella kaistalla ajaa joku ohi.
Terveisin turkulainen