Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tämä vieraiden "kaappienaukomistarve" on?

Vierailija
10.01.2017 |

Itsellä pieni vauva ja täällä käynyt pari vanhaa tuttua meitä katsomassa, joita en ole nähnyt pariin vuoteen. Mikä ihme siinä mahtaa olla, että kun ovesta tullaan sisään, niin ensimmäisenä auotaan kaikki kaapit ja peiliovet, mitä eteisen käytävästä löytyy. "Että missähän se naulakko mahtaa olla?" Olen aina ottanut takit vastaan ja avannut samalla peilioven uusille vieraille, jotka eivät ennen käyneet nykyisessä kodissamme.

Toinen tähän liittyvä on se, kun samaiset tutut, joita en ole nähnyt moneen vuoteen, tarjoavat apuaan kahvinkeitossa. En ehdi mitään sanoa, kun jo keittiön kaappien ovia auotaan ja sanotaan, että "kyllä minä voin auttaa ja keittää kahvit". Samalla on jo kaikki kaapit auottu, kun ehdin tulla paikalle sanomaan, että "kiitos vain kyllä minä saan keitettyä ne".

Mikä ihmeen tarve joillakin vierailla on aukoa toisen kodin kaappeja todella röyhkeästi ja tutkia? Raivostuttavaa!! Vaikka meillä suht siisteinä kaikki kaapit, niin en silti halua, että toiset vanhat tutut, jotka eivät kuitenkaan läheisiä ihmisiä, niin aukovat kaappeja omin luvin. Vai nipotanko ihan turhasta... niinkin voi olla.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä ole ikinä tuollaiseen ilmiöön törmännyt.

Vierailija
2/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isävainaani meni uusiin naimisiin erottuani äidistäni ja tämä uusi vaimo ensimmäisellä vierailullaan kiersi kaikki talon kaapit ja komerot järjestelmällisesti läpi.

Suutuin aivan perkeleesti ja olisin halunnut heittää ämmän ulos, mutta kohteliaisuudesta faijaa kohtaan nielin kiukkuni.

Saatana jos olisin mennyt hänen kaappejaan aukomaan, voin kuvitella, mikä riemu olisi revennyt.....

Uskomatonta, millaisia kieroutumia  ihmisillä omista "oikeuksistaan" on.

Helvetti oma mutsinikaan ei tongi meillä käydessään kaappeja, vaan kysyy, missä astiat ovat....puhumattakaan vaatekaapeista ja siitä, jossa on bondagevehkeet, dildot, ruoskat yms....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen käly. 12v on tässä asuttu, rouva käy 2-3x vuodessa kylässä, ja JOKA KERTA käydään läpi ihan kaikki kaapit.. viimeeksi haki lusikkaa lapsensa ruokailua varten ja avasi mm. liesituulettimen päällä olevan kaapin. Käsi ylös, joka säilyttää aterimia liesituulettimen kaapissa? Itse en tunne ketään. En todella tiedä, mitä hän tuolla hakee?

Vierailija
4/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin että ystävien ja sukulaisten kesken lasi-, kahvi-, ja naulakkokaapin etsiminen on vielä ihan normaalia. Siis sellaista normaalia ajattelemattomuutta. Ventovieraan/tuttavan luona helpommin kysyy, missä vaatenaulakko on jne. Kahvinkeittokin tarpeeksi tutun ihmisen luona on vielä ihan normaalia ja sopivaa, mutta ei ikinä tietenkään silloin kuin "emäntä" tästä avusta kieltäytyy.

Mä luulin että tulit kertomaan kun jotkut availevat ihan randomisti kaappeja ja ovia tyyliin "Ai täälläkö säilytätte tärkeät paperinne." "Vai täällä teillä on vaatehuone". Siis sellaista silkkaa uteliaisuutta. Toki satunnaisesti sellainenkin aivokuolema voi käydä todella läheisen ihmisen luona, esim. paras ystäväni voisi hyvinkin tehdä noin kun olen muuttanut. Ei se mua haittaisi, ja en usko että tekisi vähemmän läheisen ihmisen kotona niin. Toki sellaista ei pidä hyväksyä keltään, jos se itseä haittaa.

Mutta laittaisin tuollaisen käytöksen kyllä ihan puhtaan ajattelemattomuuden piikkiin, kun et ole tarpeeksi selvästi ja nopeasti näyttänyt sitä naulakko. Ei ihmiset muista missä sen Marjan naulakko on, jos eivät vieraile tarpeeksi usein. Sama homma kahvinkeitossa. 

Vierailija
5/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että seurustelet wt sakin kanssa. Vaihda kaveripiiriä tai sano ainakin, että kaappeja ei auota.

Vierailija
6/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vain, että vieraat ovat mammapalstalaisia. Varmaan utelevatkin kaikenlaista ja juoreilevat asioista, jotka eivät niille kuulu.

Vierailija
7/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käly on tuollainen kaapinavaaja. "Onkohan teillä jotain uusia astioita?" Ja avaa keittiön kaapit, "mä katson, jos teillä on jotain uutta" ja samalla jo kaapinovi aukeaa olkkarissa ja "mun pitää tietää, onko kummipojalla minkälaisia vaatteita" ja vaatekaappi on auki sekä varmuudeksi muutkin kaapit. En todella ymmärrä tuota käytöstä ja emme ole ns. kaappiväleissä, joissa olisi soveliasta noin toimia.

Vierailija
8/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pistä yhtään pahakseni, vaikka joku katsoisi eteisen tai keittiön kaappeihin. Ei siellä mitään salaista ole. Meillä käy paljon vieraita, myös sellaisia, jotka jäävät yökylään pitkän matkan takia. Viikonloppuisin saa olla laittamassa ruokaa ja pesemässä vieraiden lakanapyykkiä, joten on vain ihanaa, jos joku joskus keittää kahvit tai täyttää astianpesukoneen ja saan itse olla jouten vähän aikaa. Pidämme vieraista, varsinkin omatoimisista. Täysin passattavia kutsutaan käymään harvemmin.

Vierailija
9/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oma vika.

Olen myös vieraillut muutamassa tuollaisessa uudemmassa talossa, jossa eteisessä on ainoastaan liukuovikaappi. Ei seinänaulakkoa, ei pystynaulakkoa ja emäntä tuppisuuna pönöttää kun astutaan sisään. Siinä sitten arvotaan että mihinkä takit on tarkoitettu laitettavaksi...

Sen pitäisi mennä niin, että jos ei ole eteisessä näkyvissä selkeää paikkaa minne takit on laitettu, niin sitten emäntä kertoo saapuville vieraille "takit voi laittaa liukuovikaappiin, siellä on henkareita" tai "minä voin ottaa teidän takit!" jne.

Jos on hankalaa, niin hanki se helkatin naulakko eteiseen.

Vierailija
10/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri se, miksi suomalaiset eivät ole perhekeskeisiä.

Muualla on ihan ok että sukulaiset ja perhe käy laatikoilla, keittää kahvia, auttaa ruuanlaitossa, siivoaa ruuanlaiton jälkeen.

Suomalaiselle on pyhäinhäväistys jos joku kehtaa ottaa lusikan laatikosta.

Ei osata olla ihmisten kanssa ja anneta niiden olla omia itsejään kyläillessä.

Vierailija
11/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yhtään että edes kaverit aukovat kaappeja. Toisen koti on toisen koti ja siellä muut kun kodin jäsenet ovat vieraina ja eivät kajoa isäntäperheen tavaroihin.

Itse luotan, että jos on kotiin kutsuttu (kutsumatta en mene) niin ollaan varauduttu siihen, että isäntäpari osaa/pystyy/kykenee keittämään kahvia yms.

Istun siis paikallani koska pidän erittäin epäkohteliaana toisten ihmisten tavaroihin kajoamista, edes parhaan kaverin. Eriasia tietty jos apua pyydetään.

Vierailija
12/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oma vika.

Olen myös vieraillut muutamassa tuollaisessa uudemmassa talossa, jossa eteisessä on ainoastaan liukuovikaappi. Ei seinänaulakkoa, ei pystynaulakkoa ja emäntä tuppisuuna pönöttää kun astutaan sisään. Siinä sitten arvotaan että mihinkä takit on tarkoitettu laitettavaksi...

Sen pitäisi mennä niin, että jos ei ole eteisessä näkyvissä selkeää paikkaa minne takit on laitettu, niin sitten emäntä kertoo saapuville vieraille "takit voi laittaa liukuovikaappiin, siellä on henkareita" tai "minä voin ottaa teidän takit!" jne.

Jos on hankalaa, niin hanki se helkatin naulakko eteiseen.

Normia mammalogiikkaa alkaa availla kaappeja senkin jälkeen kun takit on otettu jo vastaan. "OMA VIKA!" :D

Vierailija
13/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiseen normiin kuuluu että pidemmillä visiiteillä tarjoudutaan kahvinkeittoon ja otetaan tarvittaessa oma kuppi kaapista. Näin osoitetaan ettei olla tultu taakaksi/passattavaksi. On ihmisiä jotka loukkaantuvat, kun vieras ei tee mitään oma-alotteisesti. Makuuhuoneen kaappien availu (ja oikeastaan makuuhuoneeseen omin päin meno) on aina törkeää.

Myös kaikki isommat siivoukset/kodintyöt ja ilman selvää syytä kaapin availu on puolestaan törkeää isäntiä kohtaan.

Lyhyemmilläkin visiiteillä on ihan ok tarjoutua kahvinkeittäjäksi ja jopa etsiä kahvikaappia, jos on tarpeeksi tutun ihmisen kotona.

Oletko varma ap ettet ole odotuttanut vieraita liikaa kahvien tai naulakkokaapin kanssa? Sanoit että olet kaikille näyttänyt ensimmäisellä kerralla missä naulakkokaappi on, mutta ei kai sitä muista jos vierailuiden välillä on kaksi vuotta? Yleensäkin odottaminen luo sosiaalisesta vaikeuta tilanteita, jonka vieras saattaa yrittää laukaista etsimällö vaikkapa naulakon itse tai tarjoutumalla keittämään kahvit.

Vierailija
14/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on pieni vauva. Teillä kävijät ajattelevat olla omatoimisia ja avuliaita, koska saatat olla väsynyt vauvan vuoksi. 

Vierailija
15/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiseen normiin kuuluu että pidemmillä visiiteillä tarjoudutaan kahvinkeittoon ja otetaan tarvittaessa oma kuppi kaapista. Näin osoitetaan ettei olla tultu taakaksi/passattavaksi. On ihmisiä jotka loukkaantuvat, kun vieras ei tee mitään oma-alotteisesti.

Pitkälle jotkut menevätkin saadakseen itselleen perusteltua, että haluavat vaan tonkia toisten kaapit.

Vierailija
16/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten se oli?

Otit vieraiden takit, mutta ne etsivät eteisessä edelleen naulakkoa mihin takit laittaa?

Etkö kertonut niille että otit jo ne takit vai mitä ne vielä etsii?

Vierailija
17/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oliko se niin, että 2 vuotta sitten näytit heille että teillä takit laitetaan itse liukuovikaapiston vasempaan reunaan ja ne ryökäleet eivät sitä muistaneet enää 2 vuotta myöhemmin?

Vierailija
18/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla eroja alueittain, mutta on myös niitä jotka odottavat vieraan auttavan ja tekevän paljon itse. Ei ole täällä vain yhtä eikä kahtakaan ketjua, joissa on haukuttu täyshoitoon tulleet vieraat. Se ehkä on enemmän jopa suomalaista kulttuuria, että tyrkytetään itseä kahvinkeittoon kuin että istahdetaan sohvalle ja odotetaan kutsua kahville. Varsinkin jos ollaan tultu yökylään tai useamman tunnin vierailulle.

Varmaan helpoimmalla pääsisi kun ennakoisi esim tuon naulakkokaapin ja kahvin suhteen. Voi sanoa vieraalle heti ovenaukaisulla missä naulakko on, ja peremmälle mentäessä pyytää istumaan alas ja ilmoittaa että keitän kohta kahvit.

Vierailija
19/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perse kirjoitti:

Isävainaani meni uusiin naimisiin erottuani äidistäni ja tämä uusi vaimo ensimmäisellä vierailullaan kiersi kaikki talon kaapit ja komerot järjestelmällisesti läpi.

Suutuin aivan perkeleesti ja olisin halunnut heittää ämmän ulos, mutta kohteliaisuudesta faijaa kohtaan nielin kiukkuni.

Saatana jos olisin mennyt hänen kaappejaan aukomaan, voin kuvitella, mikä riemu olisi revennyt.....

Uskomatonta, millaisia kieroutumia  ihmisillä omista "oikeuksistaan" on.

Helvetti oma mutsinikaan ei tongi meillä käydessään kaappeja, vaan kysyy, missä astiat ovat....puhumattakaan vaatekaapeista ja siitä, jossa on bondagevehkeet, dildot, ruoskat yms....

Teillä on erikoinen suku, kun naitte vainaina ja vielä lähisuvusta.

Ja asiaan: tunnen yhden kaappien nuuskijan, joka tykkää käydä nuuskimassa myös myytävien asuntojen kaappeja. Häneltä ei jää yksikään keittiön vetolaatikko katsomatta.

Vierailija
20/37 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on pieni vauva. Teillä kävijät ajattelevat olla omatoimisia ja avuliaita, koska saatat olla väsynyt vauvan vuoksi. 

Tähän!