Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse tehdyt, ''uniikit'' lastenvaatteet

Vierailija
09.01.2017 |

En osaa itse juurikaan ommella mitään ja ennen kadehdinkin muiden tekemiä ihanuuksia, varsinkin lastenvaatteita. Jokin aika sitten tajusinkin, että ne ''persoonalliset ja uniikit ihanuudet'' kopioidaankin toisilta ja loppujen lopuksi kaikkien vaatteet ovat aivan saman näköisiä! Nuoret äidit surruuttelevat kilpaa lapsille vaatteita samoista (Noshin, Verson puodin, Paapiin) kuoseista ja samoilla kolmella kaavalla. Vaate kuvataan samalla tavalla ja laitetaan tietenkin Instagramiin näytille. Siellä sadat ja tuhannet ihailijat seuraavat ja tykkäilevät, kuinka ihanaa ja taitavaa taas onkaan.

Nämä samanmieliset ompelijat naureskelevat yhdessä, kuinka lapsi olisi halunnut Ryhmä Hau -mekon, mutta asiasta ''neuvoteltiin'' ja lopulliseen mekkoon tulikin äidin tahtomaa trendikangasta. Eihän se ookaan tärkeää pitääkö lapsi itse vaatteesta, kunhan se vaan on someseksikäs ja samanlainen kuin kaikilla muillakin. Onneksi monella on niitä hehtaarin kokoisia, omalla ''tuotemerkillä'' koristettuja lappuja, jotka ommellaan keskelle vaatetta, jotta naapurikylässä asti nähdään, kuka vaatteen on valmistanut. Eihän noita muuten erottaisi toisistaan.

Ennen ihmettelin, miksi nuo itse tehdyt lasten vaatteet on usein niin ihonmyötäisiä. Onko nykyään muotia pukea lapsi vaatteisiin, joissa ei mahdu kunnolla leikkimään? Tuttu ompeleva äiti kertoi, että se on ihan yleistä sen vuoksi, että vaate jäisi mahdollisimman nopeasti pieneksi. Pääasia on kuulemma saada vaatteesta kuva Instaan ja käyttää sitä sen jälkeen vain muutama kerta varoen, ettei vaate vain likastu, jotta sen voi myydä eteenpäin joko Facebookin kautta tai omille, ei-ompeleville ystäville. Noista ''upeista luomuksista'' saa ilmeisesti vielä tosi hyvin rahaakin.

Jos mä osaisin ommella, lapset saisi todellakin itse päättää kuosit ja mallit, ihan sama mitä mieltä toiset aikuiset olisi. Nuket ja pehmolelutkin saisi ihania vaatteita ja tekisin paljon kauniita leluja lapsille. Siis jos kuvitelaan, että moiseen olisi aikaa. Miten niillä ompelevilla äideillä onkaan aikaa tuohon vaatteilla kilpailemiseen?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi