Apua ahdistukseen?
Olen ollut jo pahasti ahdistunut/masentunut noin 6kk ajan. En saa nukuttua, itkettää,väsyttää, ruokahalua ei ole, enkä ole läheskään sama ihminen mitä vuosi taaksepäin. Olen työelämässä ja pidän työstäni paljon. Pelkään että jos hakeudun hoitoon työpaikkani menee alta koska leimataan "liian masentuneeksi" työelämään. Kotona ja vapaalla ahdistaa mutta ei töissä. Pelkään myös maksuja mitä sairaalalta tulee kun lähettelevät ympäri poliklinikkoja ja venyttävät hoitoa. En ole koskaan ollut sairaalassa aikuisiällä jotenen tiedä yhtään palveluiden hinnoista. Osaako joku vastata?
N22
Kommentit (4)
No mene ihmeessä puhumaan lääkärille asiasta, luultavasti määrää masennuslääkkeita, mistä on apua, ja ei työpaikka lähde alta jos masennus ei johdu siitä, jos kuitenkin pelkäät sitä, niin voit sanoa niille, että sua ahdistaa, ja ei saa unta, ja muita oireita, kunhan et mainitse masentuneisuutta.
No tuskin sua nyt mihinkään sairaalaan sisälle otetaan, miksi ihmeessä niin edes kuvittelit. Käyt työterveyslääkärillä, saat lähetteen psykiatrille, joka taas varmaan ehdottaa terapiaa ja antaa mahdollisesti lääkereseptin. Sitten hankit itsellesi sopivan terapeutin, selvität asiat Kelan kanssa ja terapiakäynneistä jää joku summa itse maksettavaksi.
Ei tuosta nykyään enää osastolle joudu jos ei mainitse että masennus on omasta mielestä vakavaa ja jos osastolle joutuu/pääsee niin nykyään sieltä päästetään avohoitoon tosi nopeasti, sairaslomaa saattaa olla tulossa mutta tuossa vaiheessa onkin hyvä ottaa pieni tauko. Hoitoon kuuluu myös terapiaa, siellä kannattaa aluksi käydä melko usein. Lääkkee tovat tehokkaita, ja mikäli ne ovat kalliita niin lääkäri kirjoittaa kelalle b-lausunnon korvattavuutta varten jolloin maksat kyseisistä lääkkeistä alle 5€ paketilta. Sairaaloissa/terveyskeskuksissa on maksukatto, se on noin 700€ ja maksukatto toimii nimensä mukaisesti siten että kun vuoden aikana tulee summa täyteen niin sen jälkeen maksukattoa kerryttävistä hoidoista/toimenpiteistä ei enää tule laskua. Itse olen sairastanut kaksi psykoosia joihin liittyi myös ahdistuneisuutta mutta se onkin sitten ihan eri juttu enkä jaksa kirjoittaa siitä tähän nyt. =)
Ihan ensimmäiseksi, tosi paljon voimia ja tsemppiä. Ainoastaan me masentuneet ja ahdistuneet tiedetään, mitä helvettiä ja taistoa tämä on.. Suosittelen sua hakemaan ehdottomasti hoitoa, ettei tilanne pahennu entisestään. Jos menet esimerkiksi terapiaan, ei sun tarvitse sun työpaikkaan sitä kertoa.