Berner suunnittelee uusien autojen vapauttamista väylämaksuista
Suunnitteilla olevat väylien käyttömaksut ohjaisivat tulevaisuudessa myös autojen hankintaa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner Kauppalehdessä.
Käyttömaksut on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuonna. Ministeri Anne Bernerin mukaan kuluva vuosi täytyy siksi hallita tosi taitavasti, jotta se ei häiritse autokauppaa.
Selvitys on kesken, mutta yksi ajatus on, että vaihdokseen mennessä ostettavat uudet autot vapautettaisiin käyttömaksuista tietyiksi vuosiksi. Muutokset edellyttävät väyläverkkoyhtiön perustamista.
Uusi yhtiö vastaisi Suomen väylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta.
Liikenneverkkoyhtiön päälle yksityiset yhtiöt voisivat rakentaa palvelujaan, joista ne laskuttavat liikenteen käyttäjiä.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005037520.html
Vieläkö joku väittää,että tämän hallituksen suunitelmat eivät tue varakkaita?
Ei minulla ainakaan tule olemaan koskaan varaa ostaa uutta autoa, joten saan siis maksella pienistä tuloistani suuria maksuja.
Kommentit (25)
Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.
Useimmilla suomalaisilla olisi varaa osamaksulla ostaa uusi auto. Sen sijaan he haluavat ajaa paremmin varustellulla hieman iäkkäämmällä autolla.
No sillä säästyneellä välirahalla joka ei mennytkään siiheen uuteen autoon makselet kuule niitä käyttömaksuja aika monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.
Miten niin? Onko ongelma luetun ymmärtämisessä vai laskutaidossa?
Autokauppiaat ovat maailman parhaita lobbareita. Toiseksi parhaita ovat autokoulujen edunvalvojat. Ei voi kuin hämmästellä. Kaikki heidän ehdottamansa menee läpi kuin väärä raha.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvaa vauhdilla Suomessa. Romutusikä on jo yli viisi vuotta EU-maiden keskiarvoa korkeampi.
Mistäköhän johtuu? Ja kuvitteleekohan Berner että suomalaiset säntää nyt sitten ostamaan uusia autoja?
Koska minä (köyhä) olen ostanut lähivuosina autoni ihan käteiskaupalla, säästämällä, uuteen tuskin pystyn vaihtamaan :)
Mitäs jos ainaisen autokaupan perseennuolemisen sijaan alettaisiin panostamaan laadukkaaseen julkiseen liikenteeseen kaikkialla Suomessa, kotimaisen teollisuuden voimin?
Kohta et voi poistua kotiasi ilman että maksat siitä.
Monet ajavat vielä vanhoilla autoilla joissa ei ole ajotietokonetta eikä mitään muutakaan ylimääräistä härpäkettä eikä ole varaa uudempaa laittaa, miten näiden ihmisten käy? Nämä ihmiset jotka ovat pienituloisia tarvitsevat kuitenkin työnsä puolesta autoa mm. Siivoojat, lähihoitaja, kiinteistönhoitajat, ainoa vaihtoehto taitaa olla irtisanoutuminen ja työttömäksi jääminen.
Mitä idiootteja täällä on, kun esitetään osamaksullaostamista (minulla on toimiva auto ja mielestäni on ekologista ajaa se loppuun ja viedä sitten romikselle) ja uuden auton ostamatta jättämisellä saatavan enemmän rahaa?
Kyse on siitä, että jo muutenkin pieni- ja keskituloiset maksavat suhteessa tuloihinsa kaikesta eniten.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla suomalaisilla olisi varaa osamaksulla ostaa uusi auto. Sen sijaan he haluavat ajaa paremmin varustellulla hieman iäkkäämmällä autolla.
Ei muuten ole varaa. Pitää pääsääntöisesti olla vakityö että rahoituksen saat. Lisäksi pitää olla varaa maksaa täyskasko autoon. Me myytiin rahoituksella ostettu uudehko auto vuosia sitten kun oikeasti ei ollut varaa pitää.
En ole huolissani varakkaiden tukemisesta, vaan pikemminkin Bernerin järjettömät hankkeet, joista tämä on yksi ja kas, jos laki menee läpi ja autoissa velvoitetaan käyttämään "suljettua" laatikkoa, jäljet johtavat Keskustan lähipiiriin, joka ainoana valmistaa kyseistä laitetta. Korruptiota parhaimmillaan.
Puhumattakaan näistä saariston lauttamaksuista, joka pitkämatka työläisillä voi olla jopa 28.000€/v. eli parhaimmillaan työntekijä joutuu itse maksamaan, jos haluaa käydä töissä.
Puhumattakaan Talvivaarasta, jota Keskusta ajoi sen perustamisvaiheessa ja lakeja runnattiin ennen näkemättömällä vauhdilla, silloisen ympäristöministeri Paula Lehtomäen voimalla ja kas, myöhemmin ilmeni Lehtomäen lähipiirin milj.eurojen sijoitukset kaivokseen.
Ja oma lukunsa on Sipilän lähipiirin liiketoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Kohta et voi poistua kotiasi ilman että maksat siitä.
Sopis mulle. En poistu muutenkaan ikinä.
Varmaan moni joutuu lopettamaan autoilun. Joutuu uudistamaan työelämää tosi paljon jos haluaa että pieni tuloisetkin käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.
Miten niin? Onko ongelma luetun ymmärtämisessä vai laskutaidossa?
Ilmeisesti molemmissa, mutta ei onneksi niin pahasti kuin sillä ääliöllä joka tuon kommentin kirjoitti.
Kliffaa, että piraattipuolueen hakkereiden mukaan kuka tahansa pätevä nörtti pystyy seuraamaan mitä tahansa autoa. Luulin, että kyttäysinformaatio on vapaasti vain Suojelupoliisin käytössä toisinajattelijoiden tunnistamisvälineenä.
Avoimessa yhteiskunnassa pitää olla aika vakava rikosepäily, että henkilön liikkeitä saisi alkaa tällä tavalla vakoilla. Suomessa, Pohjois-Koreassa ja muissa vastaavissa paikoissa riittää vähempikin.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla suomalaisilla olisi varaa osamaksulla ostaa uusi auto. Sen sijaan he haluavat ajaa paremmin varustellulla hieman iäkkäämmällä autolla.
Uusien autojen rahoitus kuitenkin tapahtuu rahoitusyhtiöiden kautta, jotka vaativat tietyn tulotason ja luottokelpoisuuden. Jo pelkkä täyskaskon maksu tuottaa ongelmia.
Ja vain harvoilla rikkaillakaan on vara aina ajaa uudella autolla, koska vapautus tiemaksuista on uusilla autoilla määräaikainen ja kun uuden auton ensimmäinen katsastus tulee eteen, auto on vanha ja tiemaksut alkavat raksuttamaan.
Ainoa mahdollisuus välttyä tiemaksuista on auton vaihtaminen uuteen 2-3 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.
Miten niin? Onko ongelma luetun ymmärtämisessä vai laskutaidossa?
Ilmeisesti molemmissa, mutta ei onneksi niin pahasti kuin sillä ääliöllä joka tuon kommentin kirjoitti.
Juu, täytyy kyllä olla melkoinen ääliö jos ei ymmärrä että vanhalla ruppanalla ajo tulee jatkossakin olemaan ihan helvetisti halvempaa kuin uudella autolla ajaminen.
Tämä suunnitelma on puistattava. Oikeesti pistää vihaksi.