Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Berner suunnittelee uusien autojen vapauttamista väylämaksuista

Vierailija
09.01.2017 |

Suunnitteilla olevat väylien käyttömaksut ohjaisivat tulevaisuudessa myös autojen hankintaa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner Kauppalehdessä.

Käyttömaksut on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuonna. Ministeri Anne Bernerin mukaan kuluva vuosi täytyy siksi hallita tosi taitavasti, jotta se ei häiritse autokauppaa.

Selvitys on kesken, mutta yksi ajatus on, että vaihdokseen mennessä ostettavat uudet autot vapautettaisiin käyttömaksuista tietyiksi vuosiksi. Muutokset edellyttävät väyläverkkoyhtiön perustamista.

Uusi yhtiö vastaisi Suomen väylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta.

Liikenneverkkoyhtiön päälle yksityiset yhtiöt voisivat rakentaa palvelujaan, joista ne laskuttavat liikenteen käyttäjiä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005037520.html

Vieläkö joku väittää,että tämän hallituksen suunitelmat eivät tue varakkaita?
Ei minulla ainakaan tule olemaan koskaan varaa ostaa uutta autoa, joten saan siis maksella pienistä tuloistani suuria maksuja.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suunnitelma on puistattava. Oikeesti pistää vihaksi.

Vierailija
2/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla suomalaisilla olisi varaa osamaksulla ostaa uusi auto. Sen sijaan he haluavat ajaa paremmin varustellulla hieman iäkkäämmällä autolla.

Vierailija
4/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä säästyneellä välirahalla joka ei mennytkään siiheen uuteen autoon makselet kuule niitä käyttömaksuja aika monta vuotta.

Vierailija
5/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.

Miten niin? Onko ongelma luetun ymmärtämisessä vai laskutaidossa?

Vierailija
6/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokauppiaat ovat maailman parhaita lobbareita. Toiseksi parhaita ovat autokoulujen edunvalvojat.  Ei voi kuin hämmästellä. Kaikki heidän ehdottamansa menee läpi kuin väärä raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvaa vauhdilla Suomessa. Romutusikä on jo yli viisi vuotta EU-maiden keskiarvoa korkeampi.

Mistäköhän johtuu? Ja kuvitteleekohan Berner että suomalaiset säntää nyt sitten ostamaan uusia autoja?

Koska minä  (köyhä) olen ostanut lähivuosina autoni ihan käteiskaupalla, säästämällä, uuteen tuskin pystyn vaihtamaan :)

Vierailija
8/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ainaisen autokaupan perseennuolemisen sijaan alettaisiin panostamaan laadukkaaseen julkiseen liikenteeseen kaikkialla Suomessa, kotimaisen teollisuuden voimin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta et voi poistua kotiasi ilman että maksat siitä.

Vierailija
10/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ajavat vielä vanhoilla autoilla joissa ei ole ajotietokonetta eikä mitään muutakaan ylimääräistä härpäkettä eikä ole varaa uudempaa laittaa, miten näiden ihmisten käy? Nämä ihmiset jotka ovat pienituloisia tarvitsevat kuitenkin työnsä puolesta autoa mm. Siivoojat, lähihoitaja, kiinteistönhoitajat, ainoa vaihtoehto taitaa olla irtisanoutuminen ja työttömäksi jääminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä idiootteja täällä on, kun esitetään  osamaksullaostamista (minulla on toimiva auto ja mielestäni on ekologista ajaa se loppuun ja viedä sitten romikselle)  ja uuden auton ostamatta jättämisellä saatavan enemmän rahaa?

Kyse on siitä, että jo muutenkin pieni- ja keskituloiset maksavat suhteessa tuloihinsa kaikesta eniten.

Vierailija
12/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla suomalaisilla olisi varaa osamaksulla ostaa uusi auto. Sen sijaan he haluavat ajaa paremmin varustellulla hieman iäkkäämmällä autolla.

Ei muuten ole varaa. Pitää pääsääntöisesti olla vakityö että rahoituksen saat. Lisäksi pitää olla varaa maksaa täyskasko autoon. Me myytiin rahoituksella ostettu uudehko auto vuosia sitten kun oikeasti ei ollut varaa pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei oo autoa.

Vierailija
14/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huolissani varakkaiden tukemisesta, vaan pikemminkin Bernerin järjettömät hankkeet, joista tämä on yksi ja kas, jos laki menee läpi ja autoissa velvoitetaan käyttämään "suljettua" laatikkoa, jäljet johtavat Keskustan lähipiiriin, joka ainoana valmistaa kyseistä laitetta. Korruptiota parhaimmillaan.

Puhumattakaan näistä saariston lauttamaksuista, joka pitkämatka työläisillä voi olla jopa 28.000€/v. eli parhaimmillaan työntekijä joutuu itse maksamaan, jos haluaa käydä töissä.

Puhumattakaan Talvivaarasta, jota Keskusta ajoi sen perustamisvaiheessa ja lakeja runnattiin ennen näkemättömällä vauhdilla, silloisen ympäristöministeri Paula Lehtomäen voimalla ja kas, myöhemmin ilmeni Lehtomäen lähipiirin milj.eurojen sijoitukset kaivokseen.

Ja oma lukunsa on Sipilän lähipiirin liiketoiminta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta et voi poistua kotiasi ilman että maksat siitä.

Sopis mulle. En poistu muutenkaan ikinä.

Vierailija
16/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni joutuu lopettamaan autoilun. Joutuu uudistamaan työelämää tosi paljon jos haluaa että pieni tuloisetkin käy töissä.

Vierailija
17/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.

Miten niin? Onko ongelma luetun ymmärtämisessä vai laskutaidossa?

Ilmeisesti molemmissa, mutta ei onneksi niin pahasti kuin sillä ääliöllä joka tuon kommentin kirjoitti.

Vierailija
18/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliffaa, että piraattipuolueen hakkereiden mukaan kuka tahansa pätevä nörtti pystyy seuraamaan mitä tahansa autoa. Luulin, että kyttäysinformaatio on vapaasti vain Suojelupoliisin käytössä toisinajattelijoiden tunnistamisvälineenä.

Avoimessa yhteiskunnassa pitää olla aika vakava rikosepäily, että henkilön liikkeitä saisi alkaa tällä tavalla vakoilla. Suomessa, Pohjois-Koreassa ja muissa vastaavissa paikoissa riittää vähempikin.

Vierailija
19/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla suomalaisilla olisi varaa osamaksulla ostaa uusi auto. Sen sijaan he haluavat ajaa paremmin varustellulla hieman iäkkäämmällä autolla.

Uusien autojen rahoitus kuitenkin tapahtuu rahoitusyhtiöiden kautta, jotka vaativat tietyn tulotason ja luottokelpoisuuden. Jo pelkkä täyskaskon maksu tuottaa ongelmia.

Ja vain harvoilla rikkaillakaan on vara aina ajaa uudella autolla, koska vapautus tiemaksuista on uusilla autoilla määräaikainen ja kun uuden auton ensimmäinen katsastus tulee eteen, auto on vanha ja tiemaksut alkavat raksuttamaan.

Ainoa mahdollisuus välttyä tiemaksuista on auton vaihtaminen uuteen 2-3 vuoden välein.

Vierailija
20/25 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Härskiä touhua. Taas maksaa eniten keillä huonoin auto eikä varaa vaihtaa uuteen.

Miten niin? Onko ongelma luetun ymmärtämisessä vai laskutaidossa?

Ilmeisesti molemmissa, mutta ei onneksi niin pahasti kuin sillä ääliöllä joka tuon kommentin kirjoitti.

Juu, täytyy kyllä olla melkoinen ääliö jos ei ymmärrä että vanhalla ruppanalla ajo tulee jatkossakin olemaan ihan helvetisti halvempaa kuin uudella autolla ajaminen.