***LOKAMAMMAT se on keskiviikko***
Huomenta! Täällä jo hommia hoidettu sähköpostitse ja kohta pitäisi vissiin leiriytyä alakertaan syömispuuhiin ja aamutv' n seuraan.
- milloinkas ekat kengät tulisi vauvalle ostaa?
- milloin voi syöttötuoliin laittaa vauveli?
Nyt on meillä poju alkanut todenteolla puskemaan itseään istuma-asentoon, huh. Paljon uusia oppeja hänellä, selältä masulleen ja taas selälleen, jalat on löydetty ja tosiaan pitäisi istumaan päästä. Tylsää jos alkaa olemaan niin kyllä narisee. Niin kuin nyt. Jonkun täytyisi varmaan hänet nostaa tuolta pinniksestä...olisinkohan se minä...jep täytyy mennä.
Pinoilkaahan kaikki lokalahjat!
Kommentit (16)
Heissan vaa kaikille ! Ekaa kertaa täällä kirjottelen kun vasta nyt siirryttiin kivikauden ajasta nykyisyytteen ( hommattiin tietsikka !! ). Esitietoja;Meillä tyttö syntynyt 20.10.05, esikoinen, 3155g ja 49cm oli ratekiset mitat syntyessään nyt n.6.5 kg ja 63 cm ens viikol 5kk neuvola joten eiköhän siellä varmistu noi mitat tarkemmi. Tissitys loppui miltei kokonaan 3.5kk iässä, hitusen verran vielä tulee ja saakin sitä jos vain tulee, melkeimä rytmittynyt yöaikaan. Tuttelia saapi ja soseita sekä iltavelliä.
Palataampa siihen päivärytmiin:
Meillä tällä hetkellä rytmi menee jokseenkin näin;
n. 7.30-8.00 herätään, syödään hed.sosetta ja tuttelia
n.9.00 aamupäivän unet
n.10.00 heräilee
n.10.15 tuttelii ja sit leikkii yms.
n.12.00 sosetta ja tuttelii ja sit päikkäreille jos vaan käy, yleensä parhaimmat unet tulee ulkona joten kai sitä on itekin vääntäydyttävä ulos, jos vaan ilmat sen sallii
n.14 heräilee ja syödään tuttelii
n.15.30 sosetta ja tuttelii
n.16 ip:n unille jos unettaa (yleensä ei)
n.17.30 leikkiä, leikkiä ja leikkiä, jos leikityttää..ja tuttelia
n.18.30 ilta pesuja ja pusuja ja iltavelliä
n.19-19.30 tyttö käypi yöunille
n.05.00 heräilee ekan kerran tissille
... ja taas ollaankin aamussa.
Tyttö on melkeimpä itse rytmittänyt päivänsä näin ja ajathan on noin aikoja..
No täytyypi mennä nyt ruokkii tyttöö jottei ihan pillastu..
Näkymisiin..
P.S. Toivottavasti kirjotuksesta saa jotain tolkkua..
Eilen oli neuvola ja tuli vähän paineita, saatiin kotiläksyks harjotella kääntymistä. Jos ei 6kk neuvolassa käänny niin saadaan lähete fysioterapiaan, mua rupes ahdistaa. Tuli sellanen olo että ollaan tosiaankin jälkeen jääneitä. Se sano et herkästi laitetaan lähete. Mä olen lukenu et toiset saattaa kääntyä vasta 8kk. Kai se sit on vaan hyväks mutta tulee sellanen olo et joko nyt alkaa tukiopetus. Ite olen ollu vähän huono koulussa ja se tukiopetus oli hävetys :(.
Musta tuntuu et mun tisseistä ei tule niin energistä maitoa että poitsu ei ole saanu kunnon kehitys juomaa sieltä. No on meillä paljon jo korvikkeisiin turvauduttukin.
No mitat oli 7105g ja 68.6cm
Ja neuvolan täti sanoi että saa jo 6kk ikäisenä istuttaa syöttötuoliin ja tukee vaan hyvin jos keikkuu kovasti.
Meillä päivärytmi on vielä miten sattuu mutta useinmiten
8-9 herää (joskus tissiä jos ed. syötöstä on kauan)
10-11 nan:ia tai tissiä ja ulos nukkumaan
13-14 sosetta ja tissiä
n.14-16 leikkiä
16-17 nan:ia tai tissiä ja ulos nukkumaan
n.18 herää ja tissiä
18-20 leikkiä
20-21 iltavelliä & nan:ia tai tissiä ja nukkumaan
00-01 herää nan:ia
04 herää tissiä
06 herää tissiä
ja sitten onkin aamu
Jotenkin tolleen menee meillä rytmi, mutta viikonloppuisin on miten sattuu kun yleensä ollaan paljon liikenteessä.
Meillä on muuten kuume laskenut mutta kakka luistaa edelleen aikasen hyvin. Viimeyönäkin kaks kertaa ja sit viel aamulla. Kyllä meinasin sanoo miehelle et mene sä välillä mutta sit ajattelin et se menee kumminkin töihin aamulla ja muutenkin illalla päätettiin että mä hoidan tän ripuli ajan pojan pyllyn pesut että jos vaikka mies tältä taudilta selviäis. Tosin on se Jessen kanssa leikkinyt ja ollut joten kyl se taudin saa jos on saadakseen. Itellä oli eilen vähän huono olo mutta mulle tulee aina heti huono olo jos kuulen että joku on oksentanu/ripuloinu ja olen ollu sen lähellä.
Nyt olis pullojen pesua tiedossa kun poika nukkuu niin täytyy mennä hommiin.
T.Silja
Mies on kipeänä, joten nukutteein kaikki aamulla 10 asti. Tai no, ei nukuttu koko aikaa, poju naureskeli ja hommaili omia juttuja välillä, mutta sitten taas nukkui.
ROM: touhut kuulostavat kovin tutuilta. Lisäksi täällä löydettiin uusi kiva lelu omien jalkojen välistä, mitä on kiva hiplata ja vetää...:)
Hyviä kysymyksiä sulla, en osaa vastata. Odotan vastauksia myös innolla.
PÄIVÄRYTMISTÄ:
Herätään 8-10 aikaan
Hereillä noin tunti-kaksi
Nukutaan 2-3 tuntia
kelo on tässä jotain Syödään tisumaitoa
Hereillä 2-4 tuntia
Nukutaan noin 2 tuntia
Syödään tisumaitoa
Ollaan heriellä ja leikitään
Joskus kello 20-21 syödään noin 200 ml velliä
Nukkumaan noin kello 22-23.
(Mä menisin nukkumaan jo aikaisemmin, mutta poika taitaa olla illan virkku)
Yöllä herätään syömään 2-3 kertaa ja muuten vain herätään, tutti hukassa tmv. 2-3 kertaa. Eli yöt ovat todella rikkinäisiä.
Silja-78: Älä ota turhia paineita. Jokainen ihminen on yksilö, kuten vauvatkin. Ymmärrän kyllä, että pistää miettimään, onko jotain vikaa, mutta mä tiedän myös muutaman tapauksen, jossa käännyttiin aikasen myöhään ja ihan normaaleja kaikinpuolin heistä on tullut. Joskus tuntuu, että kaikkien tulisi olla samasta muotista ja mehän ei olla.
Nyt menen itse päiväunille, kun poju nukkuu. En jaksa muuten, kun noi yöt ovat niin rikkonaisia.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Terve..
Ei meilläkään vielä käännytä, hakusessa on, tyttö viikonpäästä 5kk. Oon ittekin lukenu jostain että lapsi saattaa kääntyä vasta 7-8kk iässä. Tiedän kyllä tunteen jotta onko jotain kehityksessä vialla, kaverin tyttö kääntyi jo n.4kk iässä ja itselle on nyt tullut tunne että jossain meillä mättää. Fys.terapeutilla ollaan käyty jo koska tyttö on jäntevä ja jämäkkä. Itseasiassa eka lääkärillä käydessä, lääkäri passitti jatkotutkimuksiin, koska epäili onko toinen lonkka maljassaan, no olihan se, rtg-kuvat otettiin ja erikoislääkärillä käytiin. Jäntevyyden takia ollaan vielä fys.ter. käyty, on " laukeamassa" , mennään vielä 6kk käynnille.
Kääntymistä odotellessa...
Terv. Ninnukka
Silja-78, meillä tyttö täyttää 5kk 22.10. ja ei voisi olla vähempää kiinnostunut kääntymisestä. Viihtyy kyllä hyvin lattialla selällään ja masullaan, mutta kääntyminen onnistuu ainoastaan äidin avustuksella. En ole vielä osannut olla huolissani asiasta, mutta täytyy ottaa ensi viikon 5kk neuvolakäynnillä puheeksi.
Miten paljon vauvanne ovat päivittäin sylissä/lattialla/sitterissä? Meillä ollaan lattialla suurin osa päivästä ja toiseksi eniten sylissä. Sitterissä vain silloin, kun äiti ja isi syövät. Monesti tulee mietittyä saako raasu olla tarpeeksi sylissä...:/.
Kirjottelin sitten tuonne eiliseen pinoon vahingossa kun kävin kurkkimassa mitä sinne olitte eilen vielä kirjotelleet...
Joo mutta eipä me päästykään sinne kauppaan kun tuo pieni ehti nukahtaa tonne koppaan ilman ulkovaatteita enkä raaskinut alkaa sitten herättelemään ja pukemaan. Antaa toisen nyt nukkua vielä vähän aikaa, sitten on pakko herättää ja syöttää ja lähteä koirien kanssa ulos ja sinne kauppaan.
ROM: Mä olen ajatellut että ostan kengät joskus kesällä jos tuo alkaa osoittamaan merkkejä että haluaisi opetella jo kävelemään, niin voi sitten ulkonakin harjoitella joskus. Varmaan kirppikseltä vois löytyä hyväkuntoisiakin ensikenkiä.
Ja syöttötuoliin ajattelin alkaa laittamaan varmaan enskuun puolella jos istuminen näyttää siltä että pystyy siinä syömään ilman että mun täytyy vielä tukea typykkää. Joku pehmustehan siinä varmaan kannattaa aluksi olla tukemassa.
Meidän päivärytmit muuttuu hieman joka päivä mutta suurinpiirtein näin me mennään:
klo 5.30-7.00 HERÄTYS ja vaippojen vaihto
klo 7.00-8.00 aamumaito ja päivävaatteiden vaihto
klo 9.00-10.00 aamupuuro
-sen jälkeen koirien kanssa ulos ja pienet päiväunet
-vaippojen vaihto
klo 11.00-12.00 välipalamaito
-päiväunet (?!)
klo 14.00-16.00 peruna-porkkanasose päivällinen
-jumppailua
-vaippojen vaihto
klo 17.00-17.30 iltapuuro
klo 17.30-18.00 yöpuku, vaippojen vaihto ja nukkumaan.
klo 00.00-03.00 yöpalamaito
klo 04.00 mahdollisesti toinen tankkaus jos ensimmäinen ollut jo klo 00.00
nyt tää pimu heräs jasöypi mun sylkis joten lopettelen..
-mari & nälkäinen dina-
Ei meidänkään napiaiset kääntyile (pari vahinkoa on käynyt, mutta thats it), lattialla ovat mieluiten selällään. Mä olen varmaan jotenkin pöljä, kun en osaa asiasta olla edes huolissaan. Yllättävän nopeasti puututaan näköjään jossain asiaan (Silja), mikä tietysti toisaalta on hyvä, mutta toisaalta taas.. äh, en tiedä. Mutta kuukausi on pitkä aika, joten älä Silja huoli.
Meillä on napiaiset aikalailla fifty/sixty lattia-sitteri-syli. Joku oli huolissaan siitä, että onko tarpeeksi sylissä. Liityn joukkoon! Mulla kun tulee välillä kauhea riittämättömyyden tunne, että onko molemmat nyt saaneet olla tarpeeksi sylissä =(. Illat onkin meillä pyhitetty pelkästään sylittelyyn, kun on sekä isi että äiti paikalla.
Mä olen tässä ihmetellyt, kun tuntuu, että noi sitterit käy pian ahtaaks, että missä ihmeessä nuo ipanat nukkuu kaikki pikkutirsat? Tosin meillä on täällä joku rytmin muutos käynnissä muutenkin ja taitaa kohta pikkutirsat olla menneen talven lumia sittereiden mukana. Aamumaito vedetään nykyään jo 5 ja 7.30 herätään jo ihan aikuisten oikeesti (ennen herättiin 6-7 ja 9-10).
Niitä syöttötuoleja kai pitäisi myös pikkuhiljaa alkaa ihmettelemään, niin uskomattomalta kuin se kuulostaa... Tai saatika ne kengät. KENGÄT, noille pienille tirpoille ;)!?!
Meillä taitaa olla tarkalleen saman ikäinen vauveli kuin teillä (syntynyt 14.10.05) ja EIKÄ käännytä meilläkään, ei olla käännytty edes vahingossa. Eilen oli neuvola ja neuvolatäti vain sanoi, ettei ole mikään kiire kääntyä ja kyllä sitä ehtii. Mielestäni teidän neuvolatäti " pelotteli" sua ihan turhaan sillä fysioterapialla... Kyllä kaikki varmasti jossain vaiheessa oppii kääntymään.
Mua ei ole näkynyt yhtään täällä lokalaiset 2 palstalla, kun meni jotenkin vähän maku tästä kirjoittamisesta sen kahtiajakautumisen jälkeen... Joskos tästä taas aktivoituisi - lukemassa käyn kyllä lähes joka päivä.
Aurinkoista viikon jatkoa kaikille :)
-piipi ja Minea 5 kk 1 pvä-
Silja: en olisi huolestunut kääntymisestä. Mulle lääkäri sanoi että monet kääntyvät vasta siinä 7kk iässä.
Meillä poju kääntyi ekaa kertaa vatsalleen pari päivää sitten ja nytten ei viihdy selällään yhtään. Sitten vatsallaan yrittää eteenpäin ihan kummallisella tavalla; laittaa naaman lattiaan ja työntää jaloillaan- eikä pääse kyllä minnekkään sillä tyylillä! Tulee olemaan ruttunenä jos yrittää sitä kovalla lattialla.
Meidän päivärutiini on pikkasen hakusessa vielä mutta useimmiten:
06-07 herää pirtänä, syö rintamaitoa
n.08.00 aamu-unet
n.09.00 herää, imetän ja leikitään
n. 11.30 sosetta ja rintamaitoa ja sitten päikkäreille
n. 13-14.00 herää päikkäreiltä
n. 15.00 syö rintamaitoa
n 15-17.00 leikitään ja seurstellaan
n. 17.00 joskus menee nukkumaan tunniksi muuten seurustelu jatkuu..
n. 19.00 iltapuuro, iltapesu ja luetaan kirjaa.
20.00 syö rintamaitoa ja nukahtaa aina melkein tasan kello 20.00
Syö yöllä noin kello 02 ja 05
Meillä poju istuu aika vähän sitterissä. Enimmäkseen silloin kun laitan ruokaa tai kun me miehen kanssa syödään.
Syöttötuolin aattelin hankkia sitten kuukauden päästä.
Onko hyviä ideoita miten saisi sukat pysymään vauvan jalassa? :)
Poju kun vetää ne heti pois ja pistää varpaat suuhun..
Bonnie
Menipäs tovi, kun luin pinon, ja nyt on taas tietty dementikko kirjottamassa, että ans kattoo, mitä muistan kommentoida...
Ekaks taas:onnea, onnea kaikille tänään 5 kuukautta täyttäville!
e-karjala, tervetuloa joukkoon!
Silja! Älä nyt ahdistu vielä niistä nla-tädin kommenteista: Vauvat on yksilöitä, eikä ne mee käyrien mukaan muutenkaan, joten kyllä se kehitys on muutenkin ihan yksilöllistä.. Me jouduttiin aikanaan tutkimuksiin, kun kakkonen ei suostunut istuma-asentoon ja neuvolassa oli täti sitä mieltä, että on jotain vikaa lonkissa..Niin sitte lähetteellä röntgenkuviin ja lääkäriin, ja lääkäriä melkein nauratti, kun poitsua katsoi ja tutki, ja sanoi vaan, että " menkää kotiin kasvamaan, pojalla on vain niin hyvät lihakset, että osaa jo panna hanttiin, kun haluaa!" Muutenkin toi liikunnallinen puoli on toisilla hitaampaa ja sitten keskittyy mahdollisesti enempi esim.puhumiseen...Ja varsinkaan kun sun maidolla tai muilla jutuilla ei nyt ton asian kanssa ole mitään tekemistä..Itsesyytökset sikseen, ja nauti ihanasta vauvastasi!!!
ROM:Mä aattelin niitä ekoja kenkiä vasta joskus syksyllä alkaa kokeilee, tai siinä kohtaa, kun kävelee tukien, eikä esim.puistossa ole enää pelkästään vaunuissa.( ai missä puistossa, en oo kertaakaan vielä käynyt, vaik ois toi 5-vuotiaskin kotona). Kengät on kyllä jo ostettu:o).
Bonnien vaavilla on sama liikkumistyyli kuin Milolla: Oikeen naurattaa, kun kauheesti yrittää, mutta lopputulos on, että nenä ja otsa punasena, ja milliäkään ei oo edetty.
Huomenna tarttis vissiin mennä Jumboon, kun uusi Harry Potter ilmestyy, ja yksi lapsista sen haluaa ostaa..Ehkä sitä on itsellekin jotain pientä katsottava.
Huomasin koululla ilmoituksen, että parin viikon päästä ois lastentarvike-kirppis, joten jospa sitten sinne ponnahtaisin het aamusta, sitä hyppykiikkua kärkkymään ja mahdollisesti jotain kevätpukua.. Tätä jahkailua kun jatkan, niin Milo ehtii aloittamaan armeijankin ennen kuin saan sen hyppykiikun hankittua.
Onkos kaikilla jo elvää, millaisen tai mistä syöttötuolin hankkii? Meillä taitaa sekin olla joku käytettynä ostettava tai Ikean halpis..En viitsi paljon rahaa haaskata, kun ei ole uutta käyttäjää sillekään omasta takaa...
Yritän nakata Milon pikkutirsoille, joten Heipat taas, ainakin hetkeksi...
Truutta
No tulee tietty tänne nauttimaan laatuaikaa. :)
Mä ostin just täältä vauvan kirppikseltä turvaistuimen ja syöttötuolin. Tai siis tavarat tulee perjantaina, ihan kotiin kuljetuksella! :) Ja ihan semmosen vanhanaikasen perus syöttötuolin, ilman hienouksia tai säätösysteemeitä. Nyt pitää vaan sitten alkaa katselemaan pehmustetta siihen.
Meillä Dina on alkanut kans viihtymään nyt hirveen hyvin mahallaan ja kääntykin samantien masulleen kun laittaa lattialle tai johonkin missä nyt vaan pääsee kääntymään.
Ja punnerrus harjoitukset suorille käsille on alkanut. :)
Eteen tai taaksepäin ei olla vielä menty vaikka jalat käykin kuin potkurit. Pitäs vielä oppia se peppu nostamaan ylös et sais polvilla tukea maasta.
En mäkään kyllä olis hirveen huolissani vielä tässä vaiheessa vaikka Dina ei kääntyiliskään. Itekki olin niin laiska lapsi että en ikinä alkanut konttaamaan ees vaan hilasin itteeni istualtaan eteenpäin ja muutenkin aloin vähän myöhässä tekee asioita ja puhumaankin vasta aika myöhään. Mutta sitten kun aloin niin kehitys tapahtuikin tosi nopeesti. Vauvat/lapset on tosian niin erilaisia luonteeltaan et joku haluaa heti saada ja mennä jne. ja toinen on tyytyväinen siihen mitä saa ja mitä näkee ja minne pääsee.
Dina on kyllä mukava ja helppo mukelo mutta nyt kun hänellä on alkanut tuo oma tahto nousta esiin niin mua alkaa epäilyttää että tämä seesteinen aika on kohta ohi... ;)
Me saatiin juuri eilen ihania vaatteita eräältä ihanalta pikkupojalta ja tänään Dinalla oli päällä sellanen enemmän poikamainen paita ja se yllään hän näytti ihan pikkupojalta. En voinut siinä olla sitten ajattelematta että miltäköhän tuntuis jos olis vielä joskus pieni poikakin... ;) Mua alkaa oikeesti kohta pelottamaan että meinaako mulle oikeesti vielä tulla vauvakuume! Niin kun mä olin asennoitunut siihen että se jäis tähän yhteen... :) Mies on ihan sitä mieltä että tottakai me vielä pikku Dani tehdään! Mä yritän kovasti muistella niitä raskaus ajan kamalimpia puolia et kuumeilu loppuis ennen kuin alkaakaan... ei kai se niin paha rasti olis mut jotenkin sitä aattelee että sitten tää esikoinen jäis vähemmälle huomiolle ja koirat vielä entistäkin vähemmälle... mutta aikahan sen näyttää. :)
Nyt mä taidan painua suihkuun et pääsee vielä joskus noiden koiraraukkojen kanssa uloskin.
Huomiseen!
-Mari-
Vihdoin tyttö nukkumassa, tai johan tuo on nukkunut jo 1,5 tuntii. Saunassa on käyty ja vatsakin ravittu, niin itsellä. Toisinaan illalla huomaa ettei ole ravinnut itseään päivällä kun tyttö " vie kaiken ajan" . Nukkuu päivisin huonosti ja tarttee äippää viereen touhuamaan tai sylissä keikuttamaan.
Truutta: meillä ihan tavallinen syöttötuoli johon käytiin tänään ostamassa pehmusteet, toisin tuoli vielä käyttämättä, vaikka tyttö kovasti punkeaisi istumaan sitterissä, ei nuo istumis taidot vielä luonnistu, yritys hyvä.
Tuostapa päästiin asiaan, milloinkas sitä istuttamista voisi harjoittaa enemmän ? Oon kuullu jostain, että jotkut on istuttanu jo 5kk jos vain taidot lapsella riittää..
Toinen asia joka on tänään mietityttäny on, kuinka paljon annatte lapsillenne esim. marja-kasvis-soseita kerralla ? Meidän tyttö tykkää marja soseista ja tuntuu, että söisi vaikka purkin kerralla jos saisi..
Milloinkas esim. mustaherukkaa soseena voisi antaa ? Onko tietoa/kokemuksia ?
Ei muuta kuin yötä mustaa kaikille...
t. e-karjala =}
Kiva kun saadaan uusia/uusvanhoja mukaan pinoilemaan!
Tyty meni nukkumaan ja maisteli sitä ennen vähän riisijauhopuuroa. Ei edelleenkään uppoa ellei sosetta ole joukossa melkein enemmän kuin puuroa.
Meilläkään ei käännytä kuin äidin avustuksella.Pari kertaa on ihan itse kääntynyt selältä vatsalleen. Ei neuvolassa ainakaan sanottu mitään että pitäis olla huolissaan. Tuntuu että tyty kyllä sen osaa mutta ei sit turhan takia viitsi kääntyillä.
Meidän päivärytmiä:
herätys 6-7, aamuvelli ja pukeminen
leikkiä, maitoa ja sit päikkäreille ulos 10-11
11.30 lounassosetta, kasvista ja jälkkäriksi hedelmää, maitoa
13 päikkäreille, joita nukkuu vaihtelevasti joko tunnin tai pari
herättyään maitoa
leikkiä ja sosetta 17
mahdollisesti iltapäikkärit 18 (puolesta tunnista tuntiin)
maitoa, leikkiä
20 puuroa
20.30 iltatoimet ja nukkumaan, sitä ennen vähän unimaitoa
n. kerran yössä laitan tutin, ja noin 3-5 aikaan syö maitoa
sitten onkin aamu jo.
Meillä varmaan kengät hankitaan sitten kun tuo käveleminen on ajankohtaista. Paljon olen saanu sellasia vauvakenkiä joissa ei kunnon pohjia. Saavat kelvata kesän.
Syöttötuoliin laitan luultavasti puolen vuoden iän jälkeen tai sitten kun istuu hyvin. meillä perinteisin malli lainalla.
Olikos joku muu joka kyseli jotain? Nyt on harva pää. Palailen taas...
Öitä,
anilla
En voi kun nauraa tyhmyydellenne:
[b]" Pinoilkaahan kaikki lokalahjat!"
[/b]. Ketkähän ne paremmat tyypit ajoi jonnekin pois...???! Ja sitten vielä olette alkaneet mainostamaan pinoanne LOKAMAMMOINA, minne se 2:nen katosi???
[b]En halua erehtyä toista kertaa!!![/b]
Meiltäkin huomenta. Heräilen pikkuhiljaa, vauva sylissä tai lattialla ja esikoinen harjoittelee taas pukemista vaatekaapin sisältöä läpikäyden.. ;)
Kengät: sittenhän niitä tarvii, kun vauva oppii kävelemään tuetta, eikä sittenkään vielä välttämättä... Meillä oli ekat kengät oli silti näön vuoksi esikoisella jo joskus syntymän aikoihin, tosin ne ei mahtuneet jalkoihin... tossuja on ollut ja 5kk ikäisellä oli oikeat kengät jo esikoisella myös näön vuoksi. Varsinaisesti alkoi tarvita joskus vuoden iän kieppeillä, 11kk iässä oppi siis kävelemään tuetta, ja 10-11kk ikäisenä alettiin käyttää vaikka kauppareissuilla kenkiä, jotta sai laitettua hetkeksi seisomaan vaikka johonkin pois käsistään (kun marketissa on käyty aina ilman rattaita siis). Ja näin me varmaan toimitaan toisellakin. Eli näön vuoksi, ja sellaiset paremmat jalalle, OIKEAT, kengät vasta kun oppii kävelemään...
Syöttötuolista. Meillä on esikoisen käytössä. Ei panna vielä, vaikka istuu jo tuen varassa. Syötän sylissä tai sitterissä. Esikoista en olis osannut sylissä syöttää, mutta jotenkin kun tämä on toinen, niin käsittely tuntuu helpommalle kun se vaan on tässä vaiheessa sylissä samalla korkeudella kuin muutkin.. Täytyis kai ostaa uusi syöttötuoli, vaikka se Tripp Trapp, kun me tarvitaan näköjään kaksi...
Oma kysymykseni pinon jatkoksi:
- miten teidän päivärytmit menee?
Kysyn kun me ei ikinä ehditä " sopivaan aikaan" ulos, ja vauva ei nuku " koskaan" paitsi ulkona... ja valvois vaikka kuinka..
07 herätys (imetystä)
09 imetys ja vauva käy nukkumaan,
09.30 vauva herää taas (imetystä)
11.30 sitten syödään soseruoka, ja esikoinen ja minä lounasta
12.00 imetys ja päikkärille pienempi, isomman kanssa ulos
14-15 vauva herää ja tullaan takas sisään, kahvit ja välipalaa ja imetystä..
17-18 yritetään vauvaa unille, muta ei oo mennyt viikkoon!
Kylvetystä, yms, päivällistä
19-20 esikoinen unille
20-22 vauva unille riippuen onko nukkunut minipäikkärit kuuden maissa