Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi (päivän sana)
Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja lempeitä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen tähden.
Ef. 4:32
Jeesus opetti, että se, joka on saanut paljon anteeksi, rakastaa paljon. Mitä suurempi on anteeksisaatu velka, mitä rankemmasta tuomiosta on vapauduttu, sitä suurempaa on rakkaus armahtajaa kohtaan. Johtuisiko kovuutemme siitä, että olemme saaneet itse liian vähän anteeksi? Onko meillä siksi varaa moittia toisia niin kevyesti? Koemmeko mielihyvää siitä, että olemme taitavampia tai parempia kuin toiset?
Yläpuolelle asettuva asenteellisuus haavoittaa terävyydellään. Ystävällinen lempeys ja anteeksiantava mieli luovat sen sijaan läheisyyttä, jota ei koeta arvosteluksi, vaan rakkaudeksi.
Jeesus kutsui omiaan ystäviksi. Kutsuisimmeko mekin lähimmäisiämme ystäviksi ja kohtelisimme heitä niin kuin ystäviä kohdellaan; anteeksi antaen, sillä Kristus on antanut meille anteeksi; rakastaen, koska meitä on rakastettu ristille asti; kutsuen sisälle saman rakkauden valtakuntaan?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei sitten päde jumalaan itseensä, koska hän rääkkäytti poikansa kuoliaaksi vaikka olisi voinut olla rääkkäyttämättäkin.
Plus kaikkea muuta jengiä. Sodoma ja Gomorra tulevat ensiksi mieleen. Ja Juudas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei sitten päde jumalaan itseensä, koska hän rääkkäytti poikansa kuoliaaksi vaikka olisi voinut olla rääkkäyttämättäkin.
Plus kaikkea muuta jengiä. Sodoma ja Gomorra tulevat ensiksi mieleen. Ja Juudas.
Plus kaikkia niitä, jotka tälläkin hetkellä kituvat nälän, sairauden ja kaikenlaisen väkivallan takia, vaikka kaikkivaltias voisi käden käänteessä tehdä kaikista maailman olennoista onnellisia.
Tämä olisi ollut hyvä aloitus, jos olisit jättänyt uskonnon pois. Varmasti kun tiedät, että oli uskonto mikä tahansa, se aiheuttaa joissakuissa ihmisissä vastareaktion.
Pelkkä kehotus hyvään on arvokkaampi, koska silloin nimenomaan samalla kunnioitat muita, nyt et.
Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin.
Eihän Jumala tainnut olla syypää noihin edellisiin vaan taisipa ihmiset itse tehdä vaikka mitä kuprua ja huonoja tekoja. Aika raakalainen on ihminen ollut aikojen alusta lähtien, eikä muuksi muutu.
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Kunpa osaisimme antaa anteeksi lähimmäisillemme, niillekin jotka pahaa tekevät meille. Eikä vain ystäville ja tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Jumala tainnut olla syypää noihin edellisiin vaan taisipa ihmiset itse tehdä vaikka mitä kuprua ja huonoja tekoja. Aika raakalainen on ihminen ollut aikojen alusta lähtien, eikä muuksi muutu.
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Kunpa osaisimme antaa anteeksi lähimmäisillemme, niillekin jotka pahaa tekevät meille. Eikä vain ystäville ja tutuille.
Sodoman ja Gomorran asukkaat homostelivat ja tekivät jotain muuta syntiä ja sen takia Jumala päätti tuhota molemmat kaupungit. Jumala ei siis antanut anteeksi kuten kunnon kristityn kuuluisi, vaan tappoi kahden kaupungin väestön. Jumala ei tässä tapauksessa selkeästikään seurannut omaa neuvoaan.
Haluaisin saada vastauksen siihen, että miksi Jumala on niin verenhimoinen Vanhassa Testamentissa, mutta sitten yhtäkkiä Uusi Testamentti on täynnä rakkautta ja anteeksiantoa? Kasvaako Jumala jumalana?
Neuvo on kuitenkin hyvä.
Kristinusko perustuu Uuteen Testamenttiin joka on paikoitellen ristiriidassa huomattavasti vanhemman Vanhan Testamentin kanssa.En usko Raamattuun, enkä varsinkaan koko Raamattuun, mutta Jeesuksen monissa sanoissa on viisautta. Uskon niihin vaikka en ole uskoa harjoittava kristitty.
Jos Facebookin meemit tuntuvat läheisemmiltä, niin yksi aika hyvä näkemäni oli jotain että "Always be kind to people". Ja jatkui jotenkin niin että et tiedä millaisia taisteluita he paraikaa käyvät.
Ajattelen usein että lähimmäisenrakkaus on vaikein opinkappale kaikessa uskonnossa, ja jos ei edes siihen pysty niin turha veisata virsiä tai kummarrella Mekkaan tai mitään. Työstän elämäni loppuun asti tätä ensimmäistä harjoitusta, lähimmäisenrakkautta. Hyviä tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jumala on syypää: hän teki ihmiset ja tietää nanosekunnilleen, mitä nämä tulevat elämänsä aikana tekemään. Ja jumala on se, joka päättää, murhaako yksi ja raiskaako toinen ja meneekö sato pilalle ja puhkeaako isorokkoepidemia. Luulisi, että noin kiltti ja empaattinen jumala olisi tehnyt ihmisistä ja ilmastosta vähän lempeämpiä ja jättänyt turhimmat loiseliöt luomatta. Mikähän siinä on, ettei se sormeaankaan nosta, vaikka kakaroita kuolee kehitysmaissa kuin kärpäsiä?
Ihana ap ja koskettava ote Raamatusta. <3 Kaikille epäilijöille: Älkää tehkö uskonnosta liian vaikeaa. Minä ainakin olisin ollut tuhon oma jo aika päiviä sitten ilman Jumalaa ja Jumalan kosketusta. Lähdin etsimään vain niitä vikoja ja virheitä, epäilin ja syyllistin Jumalaa, naureskelin Jumalasta puhujille. Tein paljon virheitä, haavoitin itseäni, haavoitin muita.
Onneksi Jumala kutsuu ihmisiä. Hän tietää mitä on helvetti ja mitä on Jumalan valtakunta, mitä paha henki saa aikaan, mitä elämä on, mitä kaikki tämä on. Mitä koko maailmankaikkeus on, näkymättömät ja näkyvät maat ja vedet. Hän yrittää kutsua jokaista omalla tavallaan.
En minäkään olisi uskoon tullut toisen ihmisen käännytyspuheiden perusteella, minun täytyi kohdata ja löytää itse se kohtaaminen Jumalan kanssa. Jumala on rakkauksista kaikkein suurin! Kristus. <3
Vierailija kirjoitti:
Ihana ap ja koskettava ote Raamatusta. <3 Kaikille epäilijöille: Älkää tehkö uskonnosta liian vaikeaa. Minä ainakin olisin ollut tuhon oma jo aika päiviä sitten ilman Jumalaa ja Jumalan kosketusta. Lähdin etsimään vain niitä vikoja ja virheitä, epäilin ja syyllistin Jumalaa, naureskelin Jumalasta puhujille. Tein paljon virheitä, haavoitin itseäni, haavoitin muita.
Onneksi Jumala kutsuu ihmisiä. Hän tietää mitä on helvetti ja mitä on Jumalan valtakunta, mitä paha henki saa aikaan, mitä elämä on, mitä kaikki tämä on. Mitä koko maailmankaikkeus on, näkymättömät ja näkyvät maat ja vedet. Hän yrittää kutsua jokaista omalla tavallaan.
En minäkään olisi uskoon tullut toisen ihmisen käännytyspuheiden perusteella, minun täytyi kohdata ja löytää itse se kohtaaminen Jumalan kanssa. Jumala on rakkauksista kaikkein suurin! Kristus. <3
Mutta mutta: jumala teki ihmiset ja tietää nanosekunnilleen, mitä nämä tulevat elämänsä aikana tekemään. Ja jumala on se, joka päättää, murhaako yksi ja raiskaako toinen ja meneekö sato pilalle ja puhkeaako isorokkoepidemia. Luulisi, että noin kiltti ja empaattinen jumala olisi tehnyt ihmisistä ja ilmastosta vähän lempeämpiä ja jättänyt turhimmat loiseliöt luomatta. Mikähän siinä on, ettei se sormeaankaan nosta, vaikka kakaroita kuolee kehitysmaissa kuin kärpäsiä?
Onko kaikki tuo todella "rakkauksista kaikkein suurimman" tekosia? Selitä nyt, kun minusta jumala vaikuttaa aikamoiselta öykkäriltä ja ilkimykseltä.
Kyllä, annan vaimolleni anteeksi, että rikkoi porakoneeni. Olen myös lempeä; nuolen hälle monta orgasmia ennen kuin poraudun häneen.. Kiitos otsikon ohjeista, viestin jeesustelua en viitsinyt lukea.