Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos virtsarakon katetrointi sattuu, missä vika?

Vierailija
07.01.2017 |

Kuulemma ei pitäisi kovin paljon sattua. Entä jos kipu on sietämätöntä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsaputki voi myös spasmata, kun sinne laitetaan katetria, tai se voi olla ahtautunut (uretra striktuura). Tällöin katetrointi voi olla äärimmäisen epämielyttävää potilaalle. Samoin virtsaputkessa voi olla erilaisia anomalioita esim."poukamia", joihin katetri voi tökätä, eikä "ui" syvemmälle. Myös utetra syndrooma (vaikkakin harvinaisempi) voi olla kysessä, silloin usein myös virtsaaminen sattuu, vaikkei kyseessä olisi tulehdusta. Syitä voi siis monia, tässä vain muutama.

2/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän lidokaiinia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattuu joskus virtsaaminenkin - en voi kuvitellakaan sitä kipua, kun jotain putkea työnnetään siitä reiästä.

Vierailija
4/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajassa vika.

Vierailija
5/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajassa vika.

Juuri näin. Nuori kätilö laittoi katetrin ennen sektiota ja otti ihan järkyttävän kipeää.

Illalla vuoroon tullut kätilö huomasi ettei katetri toimi ollenkaan ja laittoi sen uudelleen paikalleen, ei tuntunut juuri miltään.

Vierailija
6/14 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajassa vika.

Juuri näin. Nuori kätilö laittoi katetrin ennen sektiota ja otti ihan järkyttävän kipeää.

Illalla vuoroon tullut kätilö huomasi ettei katetri toimi ollenkaan ja laittoi sen uudelleen paikalleen, ei tuntunut juuri miltään.

Raskauden aikana emättimen limakalvot (niinkuin muutkin limakalvot) turpoavat ja herkistyvät. Tod.näk.katetri on nuorella hoitajalla lipsahtanut emättimeen ärsyttäen sitä, jos kerran virtsaa ei ole tullut. Sinänsä vahinkoa ei ole tullut, korkeintaan rakko on ylivenyttynyt. Ikävää tietty sinulle.

Vierailija
7/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks mun pakko kärsiä hirveestä kivusta katetrin takia? Lisäks sain jonkun ikävän tulehduksen. Tekee koko ajan ihan sanomattoman kipeää, mutta hoitajille on ihan turha sanoa vastaan. Alunperin en halunnut koko katetria, vaan se laitettiin tahdostani huolimatta. Sattuu koko ajan ja lisäks ei ruoka maistu, on joko kylmä tai kuuma, perjantaina, juhannusaattona sanottiin, että mun pitää kärsiä ja kestää vielä 9 päivää, sanottiin, että urologi ottaa yhteyttä, vaan ei ole mitään tapahtunut. Koitin vängätä lääkärille vastaan, mutta lääkäri sanoi vaan, että joko katetri, tai sitten vatsanpeitteiden kautta, tai munuaiskoneeseen. Lisäks lääkäri oli kirjoittanut jotain lapsenomaisesta käyttäytymisestä. Onks pakko aina tehdä, mitä lääkäri määrää? Kuka sen kontrolloi, milloin virtsaaminen on normaalia. Lisäks lääkärien leikkausten takia jouduin olemaan osastolla jotain 3 tuntia, ennenkuin pääsin sisälle. Eiks lääkärien pitäisi lievittää kipua, eikä aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä? Leikkausten jälkeen on kai ihan normaalia, ettei virtsaaminen ja ulostaminen onnistu heti. Inhottavaa, koko kämppä haisee ihan pissalle ja elämän tasoni kärsii, mutta ihan turha sanoa vastaan, kun kukaan ei kuuntele, taputellaan vaan olkapäälle ja sanotaan, että koita sinnitellä. Eivät lääkärit mitään jumalia ole.  Onks mulla ketään kohtalotoveria, joka on kokenut kivuilaan katetrin? Koen, että mulle aiheutetaan ihan tarpeetonta kärsimystä. en tykkää. Sattuu ja pistää koko ajan.

Vierailija
8/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sitä laittaessa mitään kipuun puudutetta tai nukutusta....

Kipuherkkä pelkopotilas

Vierailija
9/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu yhtään miltään

Vierailija
10/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua katetroitiin synnytyksen jälkeen 3-4 tunnin välein parin päivän ajan ja voin sanoa että viimeiset kerrat sattuivat aivan saatanasti.

Vierailija
11/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 9 päivää on ihan liian pitkä aika näihin kipuihin verrattuna. Kirvelee ja sattuu koko ajan ja niinkuin sanoin, niin vuoroin on kylmä tai kuuma, en jaksa tehdä mitään, on tosi paha olo. en viitsisi mennä sairaalaan turhan takia, jonkun pikkuvaivan takia. just olin muutaman päivän klinikalla.- Hoitaja säikähti eilen tätä mun tulehdusta ja patisti kiireesti hoitokuurin. Miks jotkut hoitajat ovat jotenkin ylimielisiä ja etäisiä? Jos tää tulehdus ei tule kuntoon, niin siitä voi saada vaikka minkä muun vakavan sairauden. Onks mun pakko kestää katetria, kun mulla jyllää toinenkin tulehdus? Olis helpompi hoidatttaa kaikki vaivat kerralla, kuin kärvistellä kotona. en narisisi muuten, mutta oon huolissani tästä nivustaipeen tulehduksesta. Kuinka nopeasti lääkkeitten pitäisi tehota? Kannattais ehkä hoidattaa vaivansa sairaalassa, kuin kärvistellä kotona. Musta nyt ei tässä kunnossa ole iloa kenellekään. Lisäks nivustaipeeseen on tosi vaikea laittaa itse talkkia ja voidetta. Voide vielä jotenkin onnnistuu, mutta talkki on vaikea laittaa, kun ei näe kunnolla. Lisäks nämä letkut irtoilevat vähän väliä ja sotkevat joka paikan. Tunnen itseni ihan idiootiksi terveysasemalla tai sairaalassa.

Vierailija
12/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

((((osoittaisin tämän kysymksen hoitohenkilöille jotka sitä ketetria hoitavat..))))

mut on katetroitu kahdesti; ensi kerran olin teholla paleltumisen vuoksi ja kyllä sattui kun vähänkin paarisängyssä liikkui. ja koko ajan sen tunsi, sillain epämiellyttävänä. en tosin ollut vähään aikaan kävelykykyinen mutta uskoisin sen olleen kipeää touhua mikäli olisin yrittänyt.

toisen kerran lääkemyrkytys ja opiskelija sai laittaa katetrin. kävi niin maanperkeleesti. hän myös sai lopulta poistaa sen, unohti tyhjentää sen virtsarakossa olevan pallon tai mikälie onkin, ja repi kaikin voimin ulos.

Vierailija
13/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaessa laitettiin jotain puudutetta, mutta ei se enää auta. Jotkut hoitajat osaavat laittaa katetrin suht kivuttomasti, mutta on tietysti heitäkin, joitten katerin laittaminen sattuu. Toivottavasti mun oman terveysaseman lääkäri osais auttaa. en varmaan enää edes ole Naistenklinikan potilas. Haavaa ei luultavasti enää hoideta siellä. en tiedä, mitä tekisin kipuherkälle potilaalle, jos olisin lääkäri. Peijas on hyvä sairaala, siellä saa hyvää hoitoa. Mulla on pelkästään myönteiset kokemukset Peijaksesta. Oon ollut siellä hoidettavana ensin veriarvojen takia ja myöhemmin nilkan murtumisen takia, tai päinvastoin, en muista, siitä on jo niin kauan.  Hoitoon pääsee suht nopeasti, ainakin eilen pääsin melkin heti hoitajan luokse. Lisäks henkilokunta on osaavaa ja suht ystävällistä ja niinkuin sanoin, niin hoitoon pääsee melkein heti. Miks mulle ei kerrota milloin ja missä katetri poistetaan? sanottiin vaan että 9 päivää.

Vierailija
14/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetrin vesipallo pitää laittaa, että katetri pysyy paikoillaan. Poisottamisen ei pitäisi sattua, ehkä vähän nipistää. Laittaminen sattuu, jos vähänkään jännittää. sanotaan vaan, että ole ihan rento, äläkä jännitä, jos jännittää, niin silloin se sattuu enemmän.