Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helppiä kaivattaisiin

07.01.2017 |

Moikka! Tulin tänne keskustelemaan isästäni. Olen siis 13 vuotias itse. Olen nykypöivinä huomannut, että isästäni on tulossa alkoholisti. Hän ostaa joka kauppareissulla kaljaa ja siis näyttöö sen vain perheen nähden. Sitten se luulee ettemme tiedä kuinka paljon hän juo. Hänen viinakaapista löytyy Suomi viina muovisia pulloja jotka ovat juotu tai täysiä. Olemme aina päivällä merkinneet pikkuisen viivan että näemme kuinka paljon viinan juontia on. Yöllä menee puoli pulloa tai vähän vähemmän. Sitten olen aina yöllä mennyt isän autolle tonkimaan ja sinnekkin tulee kaljapulloja päivässä 6 tai enemmän. Siis niitä pieniä tölkkejä. Ja siis olen aivan huolissani, koska kun isä pyysi apua sähköpostin lähettömisessä niin samalla näin, että se ob hakenut lainaa 2 tonnia ja korotkin ovat hyvin suuret. Sitten äiti ja isä erosivat niin isän pitäisi maksaa elattamisesta äitille sitä elatus maksua ja sopimukset tehtiin sossun kanssa, mutta ei ensimmäisiä rahoja tullu eikä toisenkaan kuukauden . Niin pelottaa, että se menettää kohta talon ja juoppoutuu täysin. Ja joskus se vaan tulee töistä ja ihan silmät on oudot ja horjuen tulee ja sitten kun vähän aikaa televisiota kattonut niin sammuu sohvalle.
Että tietäisittekö jotain paikkaa johon isän voisi viedä, jossa yritetään auttaa alkoholismissa. Ja haluaisin alkoholilla leikkimisen loppuvan hyvissä ajoin, ettei kohta ole liian myöhäistä.
Ja siis löytyisikö teiltä neuvoa? Ja tää ei ole mikään vitsi. Ja siis ollaan Pirkanmaalta niin jos tietäisitte jotain paikkaa. Ja siis olen keskustellut tästä isäni kanssa että miks se juo liikaa mutta aina sama vastaus on et mitä se sulle kuuluu ja rupee naureskeleen ja näyttäään keskisormee.

Kommentit (2)

1/2 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kertoisit huolestasi jollekin luotettavalle aikuiselle? Tilanne on ikävä, mutta valitettavasti et voi pelastaa vanhempaasi alkoholismilta yksin. Yhdessä jonkun toisen aikuisen (äitisi, sukulainen, terkkari?) kanssa voisitte pohtia asiaa. Teilläpäin on varmasti paikkoja, joista isäsi voisi saada apua. Sinun ei kuitenkaan kuuluisi joutua kantamaan huolta omasta isästäsi, hän on aikuinen ja se on valitettavasti hänen omalla vastuullaan. Olisi hyvä, jos voisit jakaa asian jonkun kanssa.

Tiedän itse kokemuksesta, miten raskasta on seurata sivusta kun oma vanhempi tekee valintoja, jotka vaikuttavat vääriltä. En halunnut uskoa, kun minun käskettiin lopettaa heidän asioidensa jatkuva ruotiminen ja auttamisen yrittäminen. Vuosia myöhemmin päästin irti ja se helpotti oloani paljon, ehkä myös siten vanhempieni. Vasta silloin huomasin, kuinka iso taakka se oli ollut. Paljon tsemppiä!

Vierailija
2/2 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isääsi tuskin voit raitistaa, mutta sinä ja muu perheesi voisitte saada hyvää tukea Al-anonista.  Se on tarkoitettu alkoholistien läheisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla