Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako korjauttaa Tunturi polkupyörä?

06.01.2017 |

Ostin Tunturi polkupyörän uutena about 10 vuotta sitten, maksoin 650€. Viimeiset kaks vuotta se on käynyt 5 kertaa "ammattitaitoisella" tunturi -korjaajalla. Rahaa mennyt melkein 200 euroa erilaisiin huoltoihin. Pyörällä tulee ajeltua satunnaisesti, ja tänään taas paukahti vaihteenvalitsin (se vipu millä vaihdetaan vaihteita). Tämä on jo kolmas kerta kun tämä sama osa menee rikki, edellinen meni takuuseen, mutta ei enään tämä. Voiko tämä pyörä olla niin helvetin monimutkainen että sitä ei saa kunnolla korjattua?

Itse en osaa kun öljytä ja renkaita vaihtaa joten siksi käytän pyörää korjaajalla. Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa, vien sen toiselle korjaajalle ja laitan remonttiin ja samalla pitää pyörän renkaat ostaa, koko lysti maksaa varmaan about 70-100 euroa. Toinen vaihtoehto että myyn sen torissa parillakympillä ja ostan jonku jopon tai vastaavan vaihteettoman pyörän missä ei ole mitään vitun Nexus shitmandoo vaihteistoa.

Vinkkejä kiitos :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen työmatkoja noin 10.000 km vuodessa ja koska osaan tehdä vain perushuoltotyöt, olen miettinyt paljon samoja asioita.

Pelkkä vaihdevalitsimen vaihto ei maksa paljon, eli tässä tapauksessa kannattaisi ehkä vielä korjauttaa. Tietysti renkaat tuo lisähintaa, mutta kuten sanottu tuo vipu ja sen vaihto on halpaa. Arvioi tilannetta sen mukaan mitä uusi pyörä uusilla osilla maksaa. Minä ostin syksyllä uuden kevytkulkuisen cityhybridin noin 250 eurolla koska kolme vuotta vanhan korjauttaminen olisi maksanut saman verran.

En ostaisi ihan jopoa, vaan jonkin kevytkulkuisen. Muuten olen samoilla linjoilla ja haluan mahdollisimman yksinkertaisen pyörän jossa on vähän kuluvia ja sörkyviä osia. Vaihteita mahdollisimman vähän, olen todennut sen että mitä enemmän vaihteita on, niin sitä huonommin vaihteet pysyvät kohdallaan. Käytännässä 4-6 vaihdetta riittää ja esimerkiksi toimivaa 3*9 vaihteista vaihteistoa ei näköjään ole mahdollista valmistaa. Tai ehkä sähkötoimisena, mutta ne ovat liian kalliita.

2/4 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilen työmatkoja noin 10.000 km vuodessa ja koska osaan tehdä vain perushuoltotyöt, olen miettinyt paljon samoja asioita.

Pelkkä vaihdevalitsimen vaihto ei maksa paljon, eli tässä tapauksessa kannattaisi ehkä vielä korjauttaa. Tietysti renkaat tuo lisähintaa, mutta kuten sanottu tuo vipu ja sen vaihto on halpaa. Arvioi tilannetta sen mukaan mitä uusi pyörä uusilla osilla maksaa. Minä ostin syksyllä uuden kevytkulkuisen cityhybridin noin 250 eurolla koska kolme vuotta vanhan korjauttaminen olisi maksanut saman verran.

En ostaisi ihan jopoa, vaan jonkin kevytkulkuisen. Muuten olen samoilla linjoilla ja haluan mahdollisimman yksinkertaisen pyörän jossa on vähän kuluvia ja sörkyviä osia. Vaihteita mahdollisimman vähän, olen todennut sen että mitä enemmän vaihteita on, niin sitä huonommin vaihteet pysyvät kohdallaan. Käytännässä 4-6 vaihdetta riittää ja esimerkiksi toimivaa 3*9 vaihteista vaihteistoa ei näköjään ole mahdollista valmistaa. Tai ehkä sähkötoimisena, mutta ne ovat liian kalliita.

Kiitos paljon tästä vinkistä! :)

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat vaihtaa renkaatkin, niin ei se vaihdevivun vaihto ole kovin paha operaatio opetella itse. Ohjeita on internet pullollaan. Uusi vipu saksalaisesta nettikaupasta kotiinkannettuna.

Vierailija
4/4 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan riippuu siitä, että kuinka pitkiä matkoja poljet ja milloin poljet. Ilmeisesti nyt kun asiaa kysy, niin pyöräilet myös talvella. Silloin mikään kapearenkainen pyörä ei ole välttämättä paras vaihtoehto. Jos poljet pidempää matkaa, niin vaihteeton pyörä on aika ikävä. Jos taas matkat ovat vain muutaman kilometrin pituisia, niin vaihteeton peruspyörä on järkevin valinta etenkin jos matkalla ei ole paljon mäkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi