Yläastelaisen jatkuva lintsaaminen + peliriippuvuus
14v ei käy enää lähes ollenkaan koulussa. Vien hänet sinne aamulla, mutta karkaa koulun lähistöllä asuvan kaverinsa kämppään, ilmeisesti pelaamaan. Kotonakin pelaa, 10+ tuntia päivässä, viikonloppuisin enemmän, voi olla että pelaa 20+ tuntia lähes putkeen. En voi viemisen jälkeen vahtia että hän ei lintsaa koska minulla on töitä.
Tilanne on edennyt siihen, että hän ei käy enää millään tunneilla säännöllisesti, paitsi matematiikan ja kemian (sattuu pitämään niiden opettajasta, sama henkilö opettaa molempia aineita, ja kyseessä on erittäin pätevän oloinen kaveri joka saa nuoriin kontaktia, kuulemma suosittu opettaja tässä koulussa). Hän perustelee sillä, että koulu on tylsää ja kukaan ei pidä hänestä. Kiusaamista on kyllä ollut, ja sitä on yritetty koulun puolelta ja minun toimestani kitkeä, en tiedä onko toimista ollut mitään apua. En tiedä mitä tekisin, tällä menolla hän ei saa peruskoulun päättötodistusta ja ei pääse amikseen.
Joulutodistuksessa matikka ja kemia oli 10, muut aineet 7 tai alle, useita vitosista sekä joitakin nelosia, joten jo se, että hänet saisi käymään koulussa varmaankin riittäisi peruskoulun läpäisemiseen. Aikoi ainakin joku aika sitten (ennen kuin tilanne paheni dramaattisesti) suunnata amikseen laborantiksi, mutta eipä siitä mitään tule jos ei saa peruskoulun päättötodistusta.
Kommentit (13)
Palkkaa hänen ikäisensä lauma (näyttelijöitä siis) joka on ottaa hänet mukaan ja tekee lauman Alphaksi vähän pakottamalla. Hän saa siitä itsevarmuutta, halua lisääntyä ja halua kuulua yhteiskuntaan.
Itsekkin syrjaydyn tosi pahasti 15 vuotiaana muttakun pääsin lauman Alphaksi niin nykyään olen blue collar workkeri joka on päässyt lisääntymään yli 40 naisen kanssa koska itsearvoni on niin korkea ja hyvä.
Kysy suoraan poltteleeko pilveä. Tarkkaile reaktiota. Se passivoittaa nopsaa ja pian ei mikään muu enää kiinnosta kuin pelaaminen ja sohvannurkka.
Koulu ei kiinnosta sen vertaa, että viitsisi yrittää päästä läpi, vaikka vetää kymppiä matikasta ja kemiasta? Veikkaisin, että tulevaisuuden täytyy tuntua hänestä aika toivottomalta, koska tuskin hän niin tyhmä on, ettei tajuaisi, että päästötodistus olisi aika tärkeä saada. Onko tehty masennustestejä tms., tai onko syytä epäillä masennusta?
Sopikaa, että saa olla kotona ja pelata kunhan tekee hommat itsenäisesti ja käy tenttimässä sen mitä pitää. Mulla on yliopistolla ihan sama juttu. Ei ole kavereita, joten ei kauheasti huvita käydä muissa kuin tenteissä
Vierailija kirjoitti:
Kysy suoraan poltteleeko pilveä. Tarkkaile reaktiota. Se passivoittaa nopsaa ja pian ei mikään muu enää kiinnosta kuin pelaaminen ja sohvannurkka.
Kysyin. Katsoi hölmönä ja totesi että ei polta, sitten käänsi katseensa takaisin ruutuun. Ei vaikuttanut valehtelevan vaikka voihan olla etten vaan tunnista.
-ap
Voisiko kotikoulu olla ratkaisu? Joutuisi itse ottamaan vastuun opiskelustaan; ilmeisesti lahjakas ja fiksu nuori, joka turhautuu peruskoulussa
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kotikoulu olla ratkaisu? Joutuisi itse ottamaan vastuun opiskelustaan; ilmeisesti lahjakas ja fiksu nuori, joka turhautuu peruskoulussa
En usko että itsekuri riittäisi muuhun kuin pelaamiseen. Tietysti voi olla, että onnistuisin saamaan hänet opiskelemaan pienemmällä tuntimäärällä siten, että opiskelisi siten että pääsee edes läpi jos nyt ei ihan kaikkea jaksakaan. Hän kuitenkin oppii ihan nopeasti JOS jaksaa yrittää. Matikassa ainakin tekee vaikeampia tehtäviä omasta kirjastaan, mutta siinä aineessa hän onkin käynyt tunneilla ihan normaalisti, ihan ihmemies se opettaja kun pystyy noin motivoimaan. Käsittääkseni tämä opettaja on aktiivisimmin puolustanut lastani kun tätä on kiusattu, liekö kiitollisuudenvelkaa vai mitä, mutta onneksi käy edes noilla tunneilla.
Olisiko asiatonta ottaa yhteyttä tähän opettajaan lapseni tilanteesta, vaikka hän ei olekaan lapsen luokanvalvoja? Hän tuntuu olevan ainoa jolla on mitään auktoriteettia lapseen.
-AP
Masentunut kiusaamisen vuoksi. Ehkä tuon opettajan tunneilla eivät voi kiusata kun opettaja on tarkkana. Luottaa häneen. Sinuna olisin yhteydessä koulukuraattoriin ja siihen opeen.
Koulun pitää puuttua kiusaamiseen, jos teini sen takia lintsaa. Masennusta myös epäilisin, kun oma tulevaisuus ei kiinnosta ja pelaaminen on ihan liiallista (pakoa todellisuudesta).
Miten muuten se koulun lähistöllä asuva kaveri on päivisin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Koulun pitää puuttua kiusaamiseen, jos teini sen takia lintsaa. Masennusta myös epäilisin, kun oma tulevaisuus ei kiinnosta ja pelaaminen on ihan liiallista (pakoa todellisuudesta).
Kyseinen kaveri on pari vuotta vanhempi, käsittääkseni opiskelee iltalukiossa hitaaseen tahtiin.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Miten koulun sitten saa puuttumaan kiusaamiseen? Olen tavannut luokanvalvojaa, ja lähettänyt viestejä Wilmassa ja hän on vakuutellut että toimiin on ryhdytty ja kiusaamista ei esiinny enää. Mistä voin tietää mikä on asioiden todellinen laita? Jos menen spontaanisti itse koululle todennäköisesti vain nolaan teinin.
-AP
Vie tietokone, plaikkari, puhelin pois kotoa! Kaikki millä voi pelata pois kotoa heti ja otat myös kouluun heti yhteyttä. Varaa aika koulukuraattorille.