Millaisissa vessoissa olette joutuneet reissuillanne käymään?
Kerätään vessakokemuksia ja -ihmetyksiä. Itse olen aina kummastellut saksalaispönttöjä, joissa tuotos jää sellaiselle tasanteelle eikä plumpsahda suoraan veteen.
Kommentit (9)
Intiassa olin erään perheen luona kylälemässä. Tuli sitten tarve päästä vessaan ja mut ohjattiin niin ikään pesuhuoneelta näyttävään tilaan. Huoneessa oli siis hana, pieni kippo ja ihan pieni viemärin reikä lattiassa. Intiassa reikä lattiassa vessat ovat yleisiä, mutta yleensä ne ovat suurempia kuin tuon pesuhuoneen ja ne ovat myös vedettävissä, kuten istuin pöntöt. Eli tuo "vessa" olikin ihan normaali pesuhuone, jota käytetään wc:nä, niin että tuotokset tehdään lattialle ja sitten huuhdotaan vedellä viemäriin. Vähän kuin kävisi omassa suihkussa tarpeillaan. Että kiva siinä sitten on samassa tilassa sitten peseytyä, kun tietää kaikkien paskoneen suoraan samalle lattialle. Hmm, maassa maan tavalla.
Kiinassa posliinireikä lattiassa jossa automaattihuuhtelu heti, kun nousi ylös. Piti loikata salamana ylös, ettei kengät tai jalat kastuneet.
Ei ny ollu reissu mutta raskausta joulua konsertissa oltiin suljettu sisävessat (pari koppia vain) ja pistetty pihalle -15 astee pakkasee bajamajoja. Jätin suosiolla käymättä ja pidättelin.
Oon asunut kolmessa maassa Aasiassa, mm. Kiinassa. En pysty edes sanoin kuvailemaan. Reikä lattiassa -malli on ihan arvipäivää, vasta siivo ja haju saa hämmentymään. Yleiset vessat myös Japanissa usein noita, mutta niitä siivotaan muutenkin kuin huiskimalla sillä likaisella mopilla samaa likaa ympäri lattiaa.
Olin ihan ihmeissäni kun Turkin lomalla kaikki wc:t oli todella siistejä. Niin lentokentällä kuin huoltoasemalla, ravintoloissa ja hotellissa.
Ei voi sanoa samaa suomesta, jossa suurin osa yleisistä vessoista on likaisia ja haisevia.
Pietarissa Baltian asemalla oli maksullinen vessa ihan siisti mutta vain reikä ja kengänkuvat lattiassa. Ei mulla ollutkaan hätä.
Tuo että joissain maissa pöntöt on sen mallisia että tuotteet on asioinnin jälkeen kuin tarjottimella, johtuu siitä että etenkin homeopatiaan ja kaikkeen muuhunkin uskovat saksalaiset ja vastaavat kansat tahtovat kuulemma oikeasti tarkastella aikaan saannoksiaan.
Vastaavaa olen lukenut Kiinan keisarista jonka joka päiväiset tuotokset tutki muistaakseni viiden tiedemiehen porukka.
Amerikassa vessat ovat toiminnallisesti erilaisia kuin Euroopassa, toki muutenkin.
Ne ovat samaa tyyppiä, kuin laivojen vessat.
Se vesi allas on kyllä iso ja kun eka kerran poikaystävän kanssa kävin jenkeissä niin kiroili että vehkeet tapaa veteen asti.
Yksi juttu älkää ulkomailla vetäkö vessaa niin että istutte pöntöllä itse.
Keskellä yötä eräässä läntisen Afrikan maassa, pikkukylä jossa linja-auto pysähtyy. Huokaisen helpotuksesta: vessa on melkoisen lähellä tiepuolessa. Kävelen ripeästi lähemmäs, kusettaa aivan helvetisti.
Kolme savitiilistä seinää ja kuoppa lattiassa. Haju on mahaakääntävä. Uteliaat paikalliset, ehkä viidentoista-kahdenkymmenen nuorukaisen joukko seurailee katseella kun auon housut ja lorottelen monttuun. Kuuluu kahinaa. Jokin joka oli montussa, taisi kastua.
Toimitus on ohi. Vetoketju kiinni ja nenä kohti linja-autoa, nuorison tarkkaillessa valkoisen miehen touhuja tarkasti.
Pikavuoro kaasuttaa matkaan kohti pohjoista. Siinä taas eräs huussi, mietin ja koetan taas saada unenpäästä kiinni. Matkaa olisi vielä jäljellä..
Pahin on ollut ihan Suomessa, vaikka matkoilla on monenlaista tullut nähtyä...
Ulkohuussi, jossa piti kiivetä huojuvaa portaita pari ylös. Istuintaso oli myös hyvin hutakka, näki latojen läpi. Pissa tuli helposti edestä läpi lattialle. Alla oli korkea "tippukivi" sitä ihtiään, lähes ulottui ylös asti. Tyhjennetty varmaan - ei koskaan. Paperina oli sanomalehtiä, tai oikeastaan pahempaa: aikakauslehtiä. Siellä ei uskaltanut päräyttää, olisi kauhistunut koko pikkula. Tiedän, että nykyään onkin jo kauhistunut... En tiedä kuka viimeisen kerran siellä täräyttää pöräytti.
Tosiaan nuo ulkomaan kokemukset on puentä...
En kyennyt asioimaan, mutta jäänyt mieleen: Mongoliassa oli bussin taukopaikalla kyykkyvessa, jossa paskavuori kohosi puoli metriä reiän yläpuolelle. Myös vessan nurkkiin oli paskottu. Käännyin ovelta ja pidättelin 12 tunnin bussimatkan.