Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallatteko käyttää tamponia kierukan kanssa?

Vierailija
05.01.2017 |

Minulla on kuparikierukka, ja gynekologi varoitti sitä asentaessaan käyttämästä tamponeja. Hän on kuulemma nähnyt monta tapausta, joissa kierukan langat ovat takertuneet tamponiin ja tamponi on vetänyt koko kierukan ulos.

Yritin alkuun noudattaa neuvoa, mutta ei vaan toiminut. Minulla oli ennestäänkin runsaat kuukautiset, ja kierukan kanssa runsaat potenssiin sata. En halua lähteä esim. töihin vain siteiden varassa, niitä kun saa olla vaihtamassa koko ajan ja ohivuodon vaara on suuri. Lisäksi tunnen ainakin itse sen hajun.... Kotona käytän siteitä ja öisin, mutta sekin on oma rumbansa. Joudun vuoraamaan alushousujen takapuolen ensin tavallisilla siteillä, ja päälle laitan yösiteen. Pelkkä yöside ei riittäisi.

Käyttäessäni tamponeita on oloni jatkuvasti ahdistunut, sillä tamponin poistaminen pelottaa hirveästi joka kerta. Kierukan ulosvetäminen sattuisi varmasti ihan kauheasti, eikä taatusti olisi turvallistakaan jos sen tekisi vahingossa itse. Pelkillä siteillä en kuitenkaan mitenkään koe pärjääväni. Kuukuppiakaan ei saa kierukan kanssa käyttää.

Käytättekö se tamponia kierukan kanssakin? Onko kellään kierukka irronnut sen takia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ihan tavallisesti tamponia kuparikierukan kanssa. Ei ole kukaan varoittanut tuollaisesta. 8-vuotta käyttänyt, ei mitään ongelmia.

Vierailija
2/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuukuppia ajatellut? Se ei mene niin syvälle kuin tamponi.

Itse käytin sitä kuparikierukan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta yöksi inkontenssisuojia niin ei tarvi vuorata pikkareita monilla eri siteillä. Onhan ne vähän tönkköjä mutta saa rauhassa nukkua ilman ohivuodon vaaraa...

Vierailija
4/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi oli myös pannassa lääkärin mukaan, sen aiheuttama paine voi ilmeisesti irrottaa kierukan.

ap

Vierailija
5/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuparikierukka ja käytän tamponeja. Ei ole ollut ongelmia. Mietin että gyniksen suositteleman kuukupin luoma alipaine kiskoo sen kierukan ulos varmemmin kuin tampax.

Vierailija
6/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kuparikierukan kanssa kuukuppia. En ymmärrä miten kupin aiheuttama alipaine voisi vetää kierukan pois, painehan kuuluu tasata ennen kuin kupin poistaa. Tamponeita en ole käyttänyt, ne kuivattavat yliherkkiä limakalvojani ihan liikaa.

Vierailija
7/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän kuparikierukan kanssa kuukuppia. En ymmärrä miten kupin aiheuttama alipaine voisi vetää kierukan pois, painehan kuuluu tasata ennen kuin kupin poistaa. Tamponeita en ole käyttänyt, ne kuivattavat yliherkkiä limakalvojani ihan liikaa.

Joo, ei pidä käyttää kuukuppia kuin karhupumppua viemäriä avatessa.

Vierailija
8/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-kuukupin-kaytto-kupa…

Ehkä toi riippuu siitä miten pitkät langat kierukasta jää. Sama varmaan pätee tamponeihin. Tiedän useita naisia jotka käyttävät tamponeita kierukan kanssa.

Ja kuukautisten jälkeen on yleensä hyvä tarkistaa että tunteeko kierukan langat paikoillaan. Jos tuntee, sen pitäisi olla oikein paikallaan.

Vierailija
9/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tamponia. Tunnen kierukasta ihan lyhyet langanpätkät. En ymmärrä miten ne voisivat takertua tamponiin.. Ob-pakkauksen käyttöohjeessa muuten lukee, että tamponia voi käyttää kierukan kanssa, lääkärit tietty ovat varovaisempia suosituksissaan.

Vierailija
10/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu minulle myös sanottiin että tamponit ja kuukupit pitää unohtaa. Lääkärin mukaan siteet on nykyään niin hyviä että se ei pitäisi olla ongelma. Otin hormoni kierukan ja nyt puoli vuotta kulunut laitosta vuotoni on vähentynyt niin, että Pärjään pikku siteillä mutta ymmärrän kun sitä vuotoa on Niinkuin minullakin oli, ne siteet ei ole kivoja eikä varmoja Niinkuin mainostetaan. Ja ne siivekkeet liimaantuu reisiin. En kuitenkaan käyttäisi tamponit.

Vierailija
11/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu minulle myös sanottiin että tamponit ja kuukupit pitää unohtaa. Lääkärin mukaan siteet on nykyään niin hyviä että se ei pitäisi olla ongelma. Otin hormoni kierukan ja nyt puoli vuotta kulunut laitosta vuotoni on vähentynyt niin, että Pärjään pikku siteillä mutta ymmärrän kun sitä vuotoa on Niinkuin minullakin oli, ne siteet ei ole kivoja eikä varmoja Niinkuin mainostetaan. Ja ne siivekkeet liimaantuu reisiin. En kuitenkaan käyttäisi tamponit.

Vai on lääkäri sanonut noin, hänellä ei ainakaan tainnut olla kokemusta sellaisista kuukautisista kuin minulla :D Vuoto on välillä niin runsasta, että se tulee yli jo siksi että side ei ehdi imeä sitä tahtia kuin pitäisi. Ihanaa!

ap

Vierailija
12/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuparikierukka 7 vuotta (on toki vaihdettu kerran uuteen) ja olen käyttänyt kuukuppia eikä ole kierukka irronnut. Tosiaan poistossa pitää paine tasata ensin mutta sen tekisin mukavuussyistä ilman kierukkaakin.

Vierailija
13/13 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai on lääkäri sanonut noin, hänellä ei ainakaan tainnut olla kokemusta sellaisista kuukautisista kuin minulla :D Vuoto on välillä niin runsasta, että se tulee yli jo siksi että side ei ehdi imeä sitä tahtia kuin pitäisi. Ihanaa!

ap

Syö nelisatasta buranaa kuurina menkkojen aikaan, vähentää vuotoa. Lekurilta saatu neuvo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi