Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan päätökset ja valitus

Vierailija
05.07.2008 |

Hei!

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka moni on valittanut Kelan päätöksistä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle?

Entä kuinka monen päätös on muuttunut valittaessa?

itse aion valittaa äitiys- ja vanhempainrahapäätöksestäni ja kiinnostaisi tietää, että onko se ihan turhaa!

Kiitos vastauksistanne!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska olin tyytymätön siihenkin päätökseen, niin valitin vielä kahteen paikkaan. Tämän jälkeen oltiinkin jo viimeisessä instanssissa, johon voi valittaa ja kas, tällä kertaa minun todettiinkin olevan oikeassa! Ja kaikki tämä tapahtui vain muutaman sadan euron tähden, mutta periaatesyistä valitin, kun tiesin olevani oikeassa... Rakas Kelamme kun toimi epäloogisesti (äitiys- ja vanhempainrahaa laskettaessa apurahaa ei pidetä tulona, mutta yrittivät väittää, että yksityisen hoidon tukea laskettaessa se onkin tuloa) ja liiton lakimies suositteli valittamista saadakseen asiasta ennakkotapauksen.

Vierailija
2/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kolme kuukautta ennen äitiysvapaan alkua, joten pyysin, että laskelma tehdään viimeisen 6kk:n tulojen perusteella. Se ei kuulemma sovi, koska olen päätoiminen opiskelija. Sitä en kuitenkaan ole, opintoni on keskeytynyt toukokuusta 2008 alkaen. Lisäksi nostan kuulemma opintotukilain mukaista opintorahaa, mikä ei myöskään pidä paikkaansa.

Olen työsuhteessa, en päätoiminen opiskelija. Kuitenkin päätös oli, että saan 15,20€/pv.

Siksi siis valitan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähes koskaan ei valitukset mene läpi. Mulla ei mennyt.

Hain kuntoutututkimuskeskukseen työkykyarvioon ja erikoislääkärin lähete oli.

Vierailija
4/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä, että millä perusteella, jos on työtön ja menee muutamaksi kuukaudeksi töihin ennen äitiysloman alkua, ne muutaman kuukauden tulot otetaan huomioon (eikö?), mutta minulla ei, koska olen ollut opiskelija ennen työsuhteen alkua.

ap

Vierailija
5/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oelt siis ollut vasta 3kk töissä ja sitä ennen opiskelija? Onko sun 3kk palkka 20% suurempi tulo kuin mitä verotuksen mukaan olisi?

Mä luulen että sun olis kyllä tarvinnut olla pidempään töissä kuin tuo 3kk, saattaa hyvinkin olla että menee minimiin siksi.

Vierailija
6/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on 6kk tulot, työtön saa 80% työttömyyskorvauksestaan äp-rahaa, eli paremman mitä opiskelija.

Vierailija
7/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen opiskellut myös vuonna 2006.

Ja toistan siis, että perusteluna ei ollut työsuhteeni pituus, vaan se, että olen "päätoiminen opiskelija ja nostan opintotukilain mukaista opintorahaa".

Tiedustelin tätä asiaa myös aiemmin Kelasta sähköpostitse ja minulle jo silloin vastattiin, että "kohdallasi on kyseenalaista, että voidaanko kesän tuloja ottaa laskelmassa huomioon, koska olet opiskelija".

Olen kyllä kuullut, että joillakin on laskettu äitiysraha "viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella", vaikka olisikin ollut töissä vain 3kk.

Vierailija
8/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja riittää, että on ollut vaikka vaan yhden päivän työttömänä ennen äitiysloman alkua. Tämä ei nyt varsinaisesti liittynyt tähän keskusteluun, mutta pisti silmään tuo 80% =o)

Vierailija
9/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin vaan että 80% eli tasaluku kun ap ei pähkäilyt työttömän rahan määrää :)

No sittenhän sun ap pitäisi saada se korotettu jos sun 3kk palkat vastaa niinkin suurta summaa, tosin tosin, ettei siinä nyt ole sitten sellainen porsaanreikä KELALLA, että tulee olla tietyn aikaa ollut jotakin muuta kuin opiskelija ja sun 3kk ei riitä vaan vaaditaan esim 4kk? Ei niistä voi ihan varma olla...

Vierailija
10/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä käyvä opiskelija katsotaan useimmissa jutuissa kyllä opiskelijaksi.

Vierailija
11/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ehdi valmistua, vaan opintoni keskeytyvät.

En kuitenkaan mielestäni ole opiskelija, jos olen kirjallisesti keskeyttänyt opintoni toukokuusta 2008 alkaen määräämättömäksi ajaksi ja olen välillä töissä, sitten äitiyslomalle.. mutta Kela toki tulkitsee tuon miten lystää.

ap

Vierailija
12/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en tiedä onko valitus mennyt läpi koska asiaa ei ole vieläkään käsitelty. Valitus on tehty 1,5v sitten!! On aivan käsittämättömän pitkät nuo käsitteyly ajat. Itse olen kyllä varma että päätös ei muutu mutta periaatteesta valitan niin pitkälle kun voin. Kyseessä siis sairaanlapsen hoitotuki.

Vierailija
13/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka siinä voi mennä noin kauan? Todella kiva juttu!

Vierailija
14/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli päätös on muutettu.

Vierailija
15/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa tapauksessa riitti yksi kerta. Päätökset tulivat muutamassa viikossa.

Vierailija
16/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska olin tyytymätön siihenkin päätökseen, niin valitin vielä kahteen paikkaan. Tämän jälkeen oltiinkin jo viimeisessä instanssissa, johon voi valittaa ja kas, tällä kertaa minun todettiinkin olevan oikeassa! Ja kaikki tämä tapahtui vain muutaman sadan euron tähden, mutta periaatesyistä valitin, kun tiesin olevani oikeassa... Rakas Kelamme kun toimi epäloogisesti (äitiys- ja vanhempainrahaa laskettaessa apurahaa ei pidetä tulona, mutta yrittivät väittää, että yksityisen hoidon tukea laskettaessa se onkin tuloa) ja liiton lakimies suositteli valittamista saadakseen asiasta ennakkotapauksen.

Vitsin pösilö. Et sä ollut sen oikeamassakaan kuin kelan toimiston täti. Jos asiasta ei ole säädöstä kelan sisäisissä ohjeissa, täti tekee niinkuin pahaaksi näkee. Muutoksenhakulautakinta tarkistaa että päätös on tehty ohjeiden mukaan, valitusoikeus katsoo onko ohjeistuksissa korjattavaa. Eli et sä ollut oikeassa koska mitään ohjeistusta ei ollut ;)

Vierailija
17/17 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin se nyt olikin ihan selittämätön Kelan moka. Karhusivat minulta muka liikaa maksettuja kotihoidontukia, koska heillä oli päivämäärät väärin. Oli helppo todistaa, että olin vielä kotona lapsia hoitamassa, joten kyllä ne rahat minulle kuuluivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme