Muita tyhmiä, jotka pärjäävät elämässä hyvin sisulla?
Tuli vaan mieleen tuosta keskustelusta huippuälykkäistä ihmisistä, että onko täällä muita kaltaisiani päinvastaisia tapauksia, eli varsin tyhmiä ihmisiä, jotka pärjäävät ihan silkalla sisulla ja pahalla tahdolla hyvin periaatteessa älyä vaativalla alalla?
Itse olen melkoisen pahvi. Keskittymiskykyä ei ole, ja voisinpa varmaan ADHD-diagnoosinkin saada jos yrittäisin hakea. Olen niitä tyyppejä, jotka kirjoittaa keltaiselle lapulle mitä piti muistaa, mutta unohtaa missä oli se keltainen lappu. Joilta on aina kadoksissa avaimet, kukkaro, kännykkä, tietokoneen hiiri, kaikki.
Koulussa olin aika lahjaton tunari, mihin osin vaikutti keskittymiskyky ja motivaation puute. Virallista älykkyystestiä mulle ei ole tehty, mutta nettiälykkyystesteistä saan yleensä 80-90 pistettä. Huomaan arjessanikin usein että en pysy ollenkaan perässä siinä mitä ihmiset selittävät, koska olen niin hidas ymmärtämään ja oivaltamaan.
Tätä taustaa vasten luulisi etten ole järin menestynyt elämässäni. Mutta ei. Mulla on akateeminen koulutus matemaattis-luonnontieteelliselle alalle. Koodaaan työkseni ja nautin hyvää palkkaa sekä esimieheni että asiakkaiden arvostusta. Miten se onnistuu? Häijyllä sisulla ja uskolla että kaikki ongelmat ratkeaa kunhan vaan sisukkaasti hakkaa sitä päätä seinään kunnes seinä hajoaa. Ja aina ne on myös ratkenneet. Tiedän älyn puutteeni takia joutuvani tekemään töitä asioiden ratkaisemiseksi paljon enemmän kuin älykkäät, jotka oivaltaisivat ratkaisut heti. Joskus joudun käyttämään illatkin töihin, kun ei tahdo onnistua työaikana. Mutta silti olen ylpeä siitä, että olen hyvin pärjännyt jo parikymmentä vuotta alalla, ja joskus minua pidetään jopa guruna mikä hieman naurattaa :D
Ei toiminnanohjausongelmainen ole välttämättä tyhmä. Ja tarkkaavaisuushäiriöinen voi olla varsin hyväkin keskittymään. Sitä vähän ihmettelen, miksi saat niin alhaisia lukuja nettiälykkyystesteissä, mutta jospa olet vain kapea-alaisesti kyvykäs tai sulla kestää kaikkien lomakkeiden täyttö kauan, kun ihmettelet, missä se raksittava ruutu nyt olikaan. Joillakin älykkäillä ihmisillä myös voi olla merkittävän huono motivaatio koulutyöhön.