Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perinnöstä kieltäytyminen

Vierailija
02.01.2017 |

Onko kukaan kieltäytynyt perinnöstä? Oliko oikeasti niin simppeli homma kuin miltä vaikuttaa vai tuliko jotain yllätyksiä vastaan?

Mulle olisi biologiselta isältä tulossa perinnön lakiosa (oletettavasti. En usko, että mitään testamenttia on minun hyväksi tehty :D), mutten halua sieltä mitään enkä halua olla missään tekemisissä muiden perillisten kanssa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä siis luovut perinnöstä, jonka jälkeen sun mahdolliset lapset saa sen sun puolesta. Jos ei oo lapsia, nii sitte siitä seuraava lähisukulainen

Vierailija
2/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kieltäytyisit? Ei sun yarvitse niiden ihmisten kanssa olla tekemisissä. Jos perintö on osa jostain, vaadit pesän jakamista ja saat osuutesi rahana.

Jos sulla on omia rintaperillisiä ja kieltäydyt, menee perintö heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitnlähettää paikalle myös jonkun valtakirjalla

Vierailija
4/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryyttä

Vierailija
5/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanan aivot sulla ap

Vierailija
6/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinulle tulee ihan täysi perintö eikä pelkkää lakiosaa, jos ei ole testamenttia. Lakiosa on nimenomaan niitä tapauksia varten, joissa ei testamentin vuoksi tulisi lainkaan perintöä rintaperilliselle.

Vierailija
7/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos testamenttia ei ole tehty, sä saat oman osuutesi. Siitä sä voit kieltäytyä halutessasi. Jos testamentti on tehty muiden hyväksi, ja sut on jätetty ilman perintöä, et saa mitään, ellet erikseen vaadi lakiosuuttasi.

Vierailija
8/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse olla kenenkään kanssa missään tekemisissä. Lähetä lakimies hoitamaan osuutesi. Ota ensin selvää kuitenkin siitä, että jotain perittävää ylipäätään on.

Vierailija
9/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas niin ettei kukaan ole vastannut kysymykseen ja en muuten minäkään ole kieltäytynyt perinnöstä joten en osaa neuvoa.

Vierailija
10/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kieltäytyisit? Ei sun yarvitse niiden ihmisten kanssa olla tekemisissä. Jos perintö on osa jostain, vaadit pesän jakamista ja saat osuutesi rahana.

Jos sulla on omia rintaperillisiä ja kieltäydyt, menee perintö heille.

Aaaa, se perintö tulee tänne anyways... Luulin, että se vain jäisi sinne muiden perillisten jaettavaksi :D

Lähinnä haluan vältellä sitä hullua sukusotaa, mitä siellä jo nyt käydään siitä pienestä omaisuudesta, mikä isällä oli. Siis tämä porukka on jotain USKOMATONTA ja ajattelin, että jos tänne ei tipahda killinkiäkään, tappelisivat vain keskenään.. Biologisen isäni kanssa en ole oikeastaan ole edes tutustunut eikä olla oltu osana toistemme elämää, joten muutenkin hassua saada vieraan omaisuutta...

Vierailija
11/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas niin ettei kukaan ole vastannut kysymykseen ja en muuten minäkään ole kieltäytynyt perinnöstä joten en osaa neuvoa.

Suora vastaus: on simppeliä, ja mielestäni se käy hyvin tähän asti annetuista neuvoista ilmi.

Vierailija
12/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet perillinen tai testamentin saaja, niin pesänhoitaja lähettää sinulle kutsun perunkirjoitukseen.

Vastaat tähän kirjallisesti EVVK ja thats it.

Vierailija
13/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kieltäynyt isäni perinnöstä. Kirjallinen ilmoitus heti pesänjakajalle, yleensä siis joku lakitoimisto, joka lähettää kutsun perunkirjoitukseen. Mä kyllä menin itse paikalle, joten en tarvinnut erillisiä todistajia kun muut paikalla olevat kuulivat ilmoitukseni myös suullisesti. Virallisessa paperissa oli todistajina lakitoimiston edustajat. Kirjallinen lappu tarvitaan maistraattia varten, joka vahvistaa perinnönjaon. Mutta tuo kieltäytyminen pitää tehdä heti, ei vasta sitten kun esim. oma perintöosuuden suuruus on selvinnyt.

Jos mulla olisi silloin ollut lapsia, perintöosuus olisi mennyt heille, eikä mulla ilmeisesti olisi ollut oikeutta kieltäytyä huoltajanakaan heidän puolesta. En tiedä kun ei tarvinnut asiaan tutustua. Nyt mun osuus jaettiin muiden perinnönsaajien kesken (puolisisarukseni).

Oli elämäni paras päätös, vaikka muutama kymppitonni sieltä olisi tullutkin. En ollut isäni kanssa tekemissä enkä todellakaan halua olla puolisisarusteni kanssa tekemisissä.

Vierailija
14/14 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesänhoitaja lähettää sinulle kutsun perunkirjoitukseen. Voit lähettää valtakirjan ja antaa tilinumeron, ja siinä kaikki, sinun ei tarvitse olla tekemisissä niiden ihmisten kanssa.

Se on rahaa, ei enempää, ei vähempää. Ajattele vaikka niin että ainakin sen hän on sinulle velkaa. Lahjoita vaikka kissojen katastrofiyhdistykselle tai maksa velkasi pois, sinun ei tarvitse tuntea asiasta mitään.

Tai anna rahat äidillesi. Hän ainakin on ansainnut ne.

Ai niin. Voit kieltäytyä perinnöstä. Kysy vaikka oman pankin lakimieheltä. Tai siltä pesänjakajalta, joka lienee sen pankin lakimies.